10 redenen om nu te beginnen met onafhankelijke online reviews

03-07-20 10:21 Comment(s) By Gilles

Het is altijd even spannend als je een onafhankelijk reviewsysteem aanzet. Wat gaan de klanten over je zeggen? Wat als er mindere reviews binnenkomen? Of erger nog: als een concurrent nepreviews achterlaat? Gelukkig ben je daartegen beschermd. En klanten zijn veel vriendelijker dan je denkt. Sterker nog: ze belonen vakwerk graag met een positieve review!


Eigenlijk is een betrouwbaar, onafhankelijk reviewsysteem onmisbaar voor een goede online reputatie. Twijfel je als ondernemer zelf nog of je een onafhankelijk reviewsysteem in wilt zetten? Hier zijn 10 redenen om het gewoon te proberen.

1. Klanten zijn meestal hartstikke positief

Online reviews trekken nieuwe klanten vaak over de streep

We krijgen soms het beeld dat het internet het afvoerputje van de maatschappij is geworden. Ondernemers vragen ons af en toe of het wel zo’n slim idee is om in dit online milieu een reviewsysteem te aan te zetten. Nou, in de praktijk valt dat reuze mee. De overgrote meerderheid van de internetgebruikers is superredelijk. Als jij als ondernemer goed werk aflevert, zullen je klanten daar met alle liefde wat positiefs over schrijven. Ze zijn toch niet voor niets je klanten?

2. Reviews helpen je klanten te werven

Verplaats je eens in een consument die jouw bedrijf nog niet kent. Waarom zou die je bedrijf uit het niets vertrouwen? Online reviews zijn een belangrijk handvat voor oriënterende consumenten. Zo’n 82% maakte er vorig jaar gebruik van. Want ga maar na: iedereen kan over zichzelf op zijn website van alles beweren, maar als dit bevestigd wordt door onafhankelijke reviews, sta je als ondernemer een stuk sterker. Het trekt echt nieuwe klanten over de streep.

3. Het is goed voor je vindbaarheid


Je vindbaarheid verbeteren met reviews


Vindbaarheid is altijd een tricky onderwerp, maar 1 ding is zeker. Als jouw site veel bezoekers trekt, en je onderneming werft nieuwe klanten, dan merkt Google dat op. Wanneer je veel online reviews ontvangt, is dit een signaal aan zoekmachines dat je goed bezig bent. Het werkt dan extra goed als je je reviews ook inlaadt op je site, zoals met de widget van Klantenvertellen of Kiyoh.

4. Je sterke punten worden online uitgemeten

Zelf over je eigen kracht lopen opscheppen, bijvoorbeeld op je site, staat niet altijd even elegant. Maar wat als anderen het voor je doen? Dan juist wel. Het goede van online reviews, is dat mensen geneigd zijn om juist de opvallende punten van je bedrijf te vermelden. Dat kan zijn dat je product een opvallend goede kwaliteit heeft, of dat je medewerker verrassend vriendelijk was. Jouw unieke kwaliteiten merkt je klant voor je op. Wie weet lees je nog eens iets waar je zelf niet bij stil had gestaan?

5. Je straalt online zelfverzekerdheid uit

Bravoure is soms het halve werk als je online klanten wilt interesseren. Door je bedrijf actief in de wereld van de reviews te werpen, stel je jezelf kwetsbaar op. Je biedt je klant een transparante blik op je onderneming. Klanten kunnen nu alles over je zeggen, en jij vertrouwt erop dat ze positief zullen zijn. Waarom? Omdat je staat voor je onderneming, en weet dat je goede diensten en producten levert. Bam!

6. Onafhankelijke reviews zijn superbetrouwbaar

Klanten zijn kritischer dan ooit. Zo worden nepreviews steeds beter doorzien. De Autoriteit Consument & Markt gaat sinds kort aanbieders van misleidende reviewpraktijken tegen, en ook Google houdt strakke richtlijnen aan. Een van de eenvoudigste manieren om aan te tonen dat jouw reviews de real deal zijn, is door een onafhankelijk reviewsysteem te gebruiken zoals Klantenvertellen of Kiyoh. Die zijn beveiligd tegen allerlei vormen van misbruik, en zijn zelfs Official Google Partner for Seller Ratings.

7. Je verbetert de relatie met je klant


Een leuke review voelt een beetje alsof je een aardig kaartje ontvangt van je klant. Het brengt een glimlach op je gezicht. De volgende keer dat je klant bij je binnenloopt, bedank je hem of haar voor de moeite. Gedeelde vreugde is dubbele vreugde, zeggen wij altijd maar. En daar moet je het uiteindelijk toch van hebben.

8. Je leert ook de zwaktes van je bedrijf kennen

Het zal heus niet altijd allemaal positief zijn, wat er binnenkomt. Niemand is perfect. Maar het mooie is: een mindere review schept nieuw licht op je bedrijf. Je ziet de rafelrandjes die een klant kan ervaren. Soms is dat even een pijnlijke blik in de spiegel, maar je bedrijf wordt er wel volwassener van. En, zie het volgende punt, het biedt je de kans je service te verbeteren.

9. Je krijgt de kans je zwaktes te verbeteren

Iedereen heeft een blinde vlek. Als je echt de top wilt bereiken, is het daarom onmisbaar om diverse meningen om je heen te verzamelen. Daarin schuilt de kracht van de mindere review. Je krijgt te zien waar je bedrijf minder presteert. Of je ermee aan de slag gaat, kies je zelf, maar hoe dan ook is het goed om de afweging te maken. En altijd even kort en positief reageren. Dan laat je zien dat je naar je klant luistert.

10. Je medewerkers worden er gemotiveerder van

Een medewerker die ziet dat zijn of haar werk gewaardeerd wordt, is automatisch blijer tijdens de werkdag. En dat is bij uitstek iets wat reviews kunnen doen. Zo biedt Klantenvertellen van Youvia je de kans om je review-cijfer in de winkel op je tv-scherm af te beelden. Zowel je klanten als je personeel worden er dagelijks aan herinnerd dat jullie goed werk leveren. Extra reden voor positiviteit :) . Mooi!

Een poging waard?

Doe vrijblijvend een reputatiecheck

Stel, je begint vandaag actief gebruik te maken van de reviewoplossing Klantenvertellen of Kiyoh en kijkt over een halfjaar terug. Hoe denk je dat je er dan voor staat? Geloof ons: als jij hart hebt voor je zaak en je klanten, dan zul je blij verrast zijn.


Wil je meer weten over de reviewsystemen van Youvia, of over reviews in het algemeen? Vraag een vrijblijvende check aan. Een specialist neemt je dan mee door de wereld van de online reputatie.

Leuk, een check
Share -