Contentcuratie slim inzetten met deze tips

Contentcuratie Slim Inzetten Met Deze Tips

Advertenties, ludieke acties en kortingen: het zijn methodes om meer klanten te binden. Content op je site houdt je klanten geïnteresseerd. Maar hoe kom je aan al die content? Vanuit het niets beginnen kost veel energie. Contentcuratie is de beste start. 


Wat is contentcuratie?

Contentcuratie is het verzamelen, beheren en delen van bestaande online informatie. Zet je dit in als marketingstrategie, dan laat je jouw bezoekers zien dat je verstand van zaken hebt en je je in relevante netwerken bevindt. Je deelt kennis. Contentcuratie kost relatief weinig tijd, middelen en geld, want je recyclet bestaande online informatie. Een voordelige manier van klantenbinding dus! 


Wie bereik je er mee?

Jouw potentiële klanten, dat ten eerste. Ziet jouw contact relevante content, dan is de kans groter dat hij of zij jouw website bezoekt. Hoe relevanter de informatie die je beschikbaar stelt, hoe meer je uitstraalt dat je specialist bent in jouw vakgebied. Dat waarderen niet alleen jouw klanten, maar ook Google geeft je hier credits voor. Laat jouw expertise spreken en wordt beloond door Google. Je website en social media worden beter gevonden. Potentiële partners nemen je serieus. 


TIP!
Het delen van relevante artikelen, het retweeten van een grappige post of een vermakelijk filmpje op je Facebook plaatsen. Het is allemaal contentcuratie. Ben je fysiotherapeut? Deel een artikel over nieuwe massagetechnieken. Verhuur je festivaltenten? Deel een filmpje van het grote evenement waar jouw tenten staan. Contentcuratie kun je zo groot of klein maken als je wilt. Zolang het aansluit bij de behoeftes van jouw doelgroep. 


Het stappenplan

Hoe kies je de juiste content om te delen en waar vind je deze content? En hoe zorg je ervoor dat het ook echt gelezen wordt? Deze stappen helpen je op weg: 


1. Houd een relevant doel voor ogen 
Bedenk eerst wat je aan je bezoeker - en mogelijke klant - wilt meegeven. Ben je een biologische slager? Richt je dan op lekkere recepten met biologisch vlees. Heb je een tandartsenpraktijk? Deel waardevolle kennis over kronen, kunstgebitten en de nieuwste tandheelkundige technieken. Stel altijd de vraag of je informatie aansluit bij het doel van je klant. Je mag er natuurlijk wel een klein beetje van afwijken, maar onthoud dat klanten voor jouw producten komen, niet voor kattenfilmpjes. Tenzij je een dierenarts bent, misschien. 

2. Gebruik de juiste bronnen
Het internet is bezaaid met fake news. Goede contentcuratie staat of valt bij betrouwbaarheid. Je content komt van professionals uit jouw vakgebied, goede bloggers of vakbladen. Je kunt je laten helpen door websites van contentcurators. Scoop.it is een goed voorbeeld. Hier zoek je grotendeels gratis artikelen die bij jouw bedrijf passen. Met wat slim zoekwerk vind je meer dan genoeg deskundige websites waar je gratis content van kan cureren. En doe je dit goed, dan dragen jouw klanten vroeg of laat zelf ook content aan.
Let op: vermeld altijd de bron! Ook als je herschrijft. Het versterkt je autoriteit en voorkomt onbedoelde plagiaat.

TIP!
HowardsHome Curation Hub is een van de Nederlandse autoriteiten in contentcuratie Bekijk hun filmpje op Youtube.

3. Verzamel, filter, categoriseer

Maak gebruik van deelonderwerpen. Hang de juiste content aan relevante categorieën. Structuur in de variatie van de onderwerpen helpt om jouw bedrijf geloofwaardiger te maken. Belicht onderwerpen van meerdere kanten en maak gebruik van tags als je veel content hebt. 

4. Geef je content een authentieke dimensie 
Voeg waarde toe. Geef je mening over het onderwerp. Je bent de specialist op het gebied, toch? Voorzie de content van commentaar, eigen plaatjes of gebruik het als startpunt om volledig nieuwe content te creëren. Authenticiteit is belangrijk voor je klanten, anders kunnen ze net zo goed naar de concurrent. Zo biedt de Facebook-pagina van Verkeersschool Nelen regelmatig relevante content van autoriteiten als het CBR, altijd met een eigen commentaar erbij. En er zijn hier regelmatig grappige foto's te vinden van eigenaardige wegsituaties, veelal met een droge grap. Een mix dus, van eigen en geleende content. En Nelen deelt deze feed op de website. Slim! 

5. Stuur je content gestructureerd de wereld in
Heb je voldoende waardevolle kennis voor je klanten verzameld? Heb je het een eigen touch gegeven? Dan is het tijd om te gaan delen. Welk kanaal past er het beste bij? Deel je content via Facebook, Pinterest of e-mailnieuwsbrieven? Voeg eventueel een aparte blog of feed voor deze kennis aan je website toe. Denk daarbij ook aan de timing. Gooi je alles in 1 keer online, dan concurreer je met je eigen feed. Niemand gaat dat allemaal in een keer lezen of bekijken. Doseer dus de informatie. Zo houd je je bezoekers geïnteresseerd. Vraag je ook af wanneer jouw contacten je media bezoeken. Bedrijven doen dat tijdens werktijd, particuliere klanten juist niet.  


"Deel je content via social media. Doseer de informatie. Zo houd je je bezoekers geïnteresseerd"

Het draait uiteindelijk om de gulden middenweg tussen eigen en geleende content. Laat het geheel meer zijn dan de som van de delen. Geef je mening, laat zien welke expertise je in huis hebt en maak daarbij gebruik van bestaande content en kennis. Zo profileer je jouw bedrijf als autoriteit, zonder dat het je al te veel moeite kost. 

Meer weten over contentcuratie en hoe je dit zelf kunt toepassen op jouw website? Neem contact met ons op.