5 Ondernemersvoordelen van het bedrijfsprofiel

20-02-20 15:38 Comment(s) By Youvia marketing team

Online goed vindbaar zijn is een essentieel onderdeel voor het succes van je onderneming. Want meer dan 85% van de mensen – waaronder jouw potentiële klanten – zoekt eerst op het internet naar informatie voordat ze een aankoop doen. Begin bij de basis: je bedrijfsgegevens eenduidig zichtbaar op toonaangevende sites en apps plaatsen. Zo kunnen consumenten snel met jou in contact komen en ben je goed vindbaar in zoekmachines zoals Google. Het Bedrijfsprofiel van Youvia helpt je hierbij. Hoe deze slimme oplossing werkt en welke voordelen het Bedrijfsprofiel nog meer voor jouw onderneming heeft, leggen we graag aan je uit. 

Wat is een bedrijfsprofiel?

Het Bedrijfsprofiel kun je het beste vergelijken met een online visitekaartje. De basisgegevens van je onderneming, zoals de bedrijfsnaam, het adres, telefoonnummer en de website-url worden vanuit een centraal punt op meer dan 30 prominente sites en apps geplaatst. Denk aan Facebook, LinkedIn, Google Maps en openingstijden.nl. Deze verspreide informatie draagt bij aan je lokale online vindbaarheid. Daardoor kunnen potentiële klanten jou makkelijker vinden in hun zoektocht naar de producten of diensten die jij aanbiedt. 

De 5 belangrijkste voordelen van het bedrijfsprofiel

Het Bedrijfsprofiel van Youvia biedt meer dan de basis van je online vindbaarheid. Drukke ondernemers zoals jij hebben op meerdere vlakken profijt. De grootste voordelen lichten we hier toe. 

1. Het bespaart tijd

Met een Bedrijfsprofiel zijn jouw online gegevens altijd up-to-date. Doordat je vanuit een centraal punt bijvoorbeeld de openingstijden wijzigt en foto’s van je bedrijf toevoegt, bespaar je veel tijd. Vanuit 1 account kun je belangrijke informatie aanpassen en aanvullen op ruim 30 verschillende sites en apps. Waarvoor je normaal gesproken aparte inloggegevens moet aanmaken en managen. Het Bedrijfsprofiel zorgt er dus voor dat je gemakkelijk de controle houdt over de gegevens die jouw (potentiële) klanten online over je bedrijf zien. 

2. Je wekt vertrouwen bij de consument én Google

Door je bedrijfsgegevens overal op dezelfde wijze te tonen, zorg je voor een consistent beeld van je bedrijf. Hiermee straal je betrouwbaarheid uit. Dat draagt bij aan het vertrouwen dat mensen in jouw merk hebben en daardoor eerder contact met je opnemen. Ons systeem zorgt ervoor dat anderen niet meer jouw bedrijfsgegevens kunnen wijzigen in Google Mijn Bedrijf en andere sites van het Netwerk. Ook Google beloont de eenduidigheid van je bedrijfsgegevens. Daarover straks meer. 
Afbeelding 1. 
Betrouwbaarheid van informatie Stel je bent in Berlijn, het is warm, dus zoek je de dichtstbijzijnde winkel die ijsjes verkoopt. Na wat rondvragen krijg je nog steeds geen specifieke naam of locatie van een winkel. Dan is het maar hopen dat je bij een winkel uitkomt die bestaat, open is én daadwerkelijk ijsjes verkoopt. 
Afbeelding 2. 
Als we de poppetjes in het plaatje hierboven vervangen door websites waarop bedrijfsgegevens gepubliceerd worden, dan ziet het er voor Google behoorlijk verwarrend uit. Sterker nog, Google weet nu niet wát het aan de klant moet laten zien, omdat de zoekmachine niet kan bepalen welke gegevens juist zijn. 

3. Verzamel je feedback centraal

Via verschillende kanalen van het Bedrijfsprofiel kun je reviews van je klanten verzamelen. Doordat je online met exact dezelfde bedrijfsgegevens staat vermeld, zorg je voor een positieve associatie met jouw merk. Wanneer je met jouw producten of dienstverlening aan de verwachting voldoet – of deze zelfs overtreft – zul je positieve feedback ontvangen. Dit zorgt voor een sneeuwbaleffect bij potentiële klanten. 

Wist je dat ruim 93% van de consumenten online reviews raadpleegt in hun zoektocht naar een product of dienst? Reviews zijn dus heel waardevol voor jou en je klanten. Zit er een keer een minder blije klant tussen, dan is dit absoluut niet het einde van de wereld. Sterker nog: het maakt de boodschap betrouwbaarder. Reageer kort en beleefd op een negatieve beoordeling en maak er een leermoment van. De consument waardeert dat.

4. Je bent beter lokaal vindbaar in Google

Het is in dit artikel eerder benoemd: een eenduidige weergave van je bedrijfsgegevens op diverse 'plekken' op het internet, draagt bij aan een betere lokale online vindbaarheid. Wanneer Google jouw bedrijfsprofiel op verschillende prominente sites tegenkomt, beschouwt de zoekmachine je als betrouwbaar. Google beloont dit met een betere positie in de zoekmachine-resultaten. De consument zal jou dus sneller online vinden. Wist je dat 76% van de consumenten na het doen van een lokale zoekopdracht, binnen één dag een bedrijf bezoekt?

5. Je krijgt inzicht in je online vindbaarheid

Maandelijks krijg je een rapportage waarin je onder meer het aantal vertoningen van jouw Bedrijfsprofiel aan potentiële klanten ziet. In dit overzicht vind je ook terug hoe vaak er contact met je is gezocht. Heb je een MijnYouvia-account, dan kun je uiteraard ook hierin deze statistieken opzoeken. 

Weet je hoe klanten jouw bedrijfsgegevens nu online zien?

Heb je een idee op welke websites jouw bedrijfsgegevens momenteel staan? Kloppen deze gegevens nog wel en is de informatie volledig? Youvia kan je hier snel en simpel inzicht in geven. Voer de Profielcheck uit en je krijgt een duidelijk overzicht van hoe jouw onderneming online naar voren komt. En hoe (potentiële) klanten dus jouw bedrijfsgegevens zien. 

Meer weten over het Bedrijfsprofiel op het netwerk?

Met ons product zijn je bedrijfsgegevens online altijd beschermd en actueel op een uitgebreid netwerk. Wil je meer informatie hierover? Onze experts geven je graag vrijblijvend advies.

Share -