Versterk de band met je klant

03-03-20 15:30 Comment(s) By Youvia marketing team

De kracht van waardevolle content

Voor een sterkere band met je klanten is contentmarketing onmisbaar. Het verbetert je reputatie, vindbaarheid en uiteindelijk ook je omzet. Maar wat betekent ‘content’ precies en hoe zet je het succesvol in?

Content is een ruim begrip. Het is een verzamelnaam voor allerlei soorten informatie, zoals teksten, foto’s, tekeningen en video’s. Deze informatie staat bijvoorbeeld op websites, social media of videokanalen.

Contentmarketing

Bedrijven zetten hun content de laatste jaren steeds vaker in als marketinginstrument. Met contentmarketing verandert de manier van adverteren. Het gaat niet direct om verkoop, maar om de toegevoegde waarde en informatie die het oplevert voor de klant. Met deze content lever je dus een (extra) dienst. Het zorgt ervoor dat klanten zich meer verbonden voelen met jouw merk of onderneming.

We nemen H&M als voorbeeld. Deze fashionretailer heeft naast een uitgebreide webshop ook een online magazine. Naast een groot aanbod van kleding en accessoires bieden ze via hun platform onder meer inspiratie voor de fashionliefhebbers en het verhaal achter samenwerkingen. H&M zet hierbij ook meerdere social-mediakanalen in. Via Facebook, Instagram, Pinterest en YouTube wordt vrijwel dagelijks iets gedeeld met de volgers.

Goede positie in zoekmachines

Zoekmachinemarketing richt zich steeds meer op waardevolle content. Het maken van goede content speelt dus mee in je ranking door zoekmachines. Ook het delen van de content op social media draagt bij aan een betere vindbaarheid.

De meeste grote bedrijven zetten tegenwoordig contentmarketing in, in combinatie met SEO en social media. Maar dit is echt niet alleen weggelegd voor de grote jongens. Het verspreiden van goede content is juist voor de kleinere spelers uitermate geschikt om de doelgroep te bereiken. Het is voor een kleiner bedrijf meestal iets makkelijker om snel in te springen op de actualiteit.

Neem de volgende punten mee als je aan de slag gaat met contentmarketing:

      • Informeer, inspireer en entertain. Bezoekers moeten een reden hebben om jouw content te bekijken en te delen. Informeer met bijvoorbeeld instructies van producten, deel een leuke foto of inspireer je klant met een verslag van een bijzondere actie van je bedrijf. Ben je bijvoorbeeld een kapper? Speel dan in op trends en seizoenen. Laat met foto’s zien hoe je klanten zelf thuis een feestelijk kapsel creëren. Of gebruik video’s. Er zijn veel handige tools waarmee je eenvoudig een korte video maakt. De inhoud ervan is nog jouw grootste zorg.
"Woorden, beelden en verhalen
​die inhaken op je interesse,
​wil je ook graag delen"
      • Zorg dat de content relevant is voor jouw doelgroep. Wees niet bang om je specifiek te richten op een klein publiek. Bedenk wat de klant wil weten en combineer dit met jouw doelstellingen. Je bent bijvoorbeeld leverancier van ingrediënten en instrumenten voor thuisbrouwers. Toon door middel van video hoe enerverend het is om thuis je eigen biertje te brouwen. En laat je kijkers weten dat jij niet alleen materiaal levert, maar hen ook adviseert.
      • Gebruik de sterke punten van jouw bedrijf. Bedenk waar je bedrijf echt in uitblinkt. Blijf met je content altijd verbonden met deze punten. Maak alleen informatie die echt past bij je bedrijf. Kopieer niet klakkeloos succesvolle methodes, maar geef er je eigen draai aan. 
"Kwaliteit is belangrijker dan kwantiteit"
      • Denk niet dat je zoveel mogelijk content moet produceren. De kwaliteit van de informatie is belangrijk. Kijk dus meer naar de kwaliteit, dan de kwantiteit. Zorg ervoor dat de content uniek is.
      • Gebruik voor de vindbaarheid je content op diverse kanalen. Heb je een kanaal op YouTube? Plaats video’s daarvan dan ook op Facebook.

Ben je geïnspireerd? Wil je zo snel mogelijk zelf waardevolle content maken, maar weet je niet hoe je dat het beste aanpakt? We adviseren je om dan eerst te beginnen met contentcuratie.

Share -