Het bedrijfsprofiel: de digitale vingerafdruk

20-02-20 13:01 Comment(s) By Youvia marketing team

 Het raam ligt aan diggelen. Overal scherven. Het alarmsysteem ging blijkbaar niet af, want de criminelen zijn al lang en breed vertrokken. Er is een schilderij van 10 miljoen verdwenen. De recherche loopt naar binnen en ziet het direct. Hier zijn 2 ervaren inbrekers aan het werk geweest. Het wordt misschien nog wel lastig om ze op te sporen. Wat is nu het eerste waar ze naar op zoek gaan? Een unieke vingerafdruk, één van de betrouwbaarste manieren om inbrekers te identificeren. Ja hoor. Op de rand van het raamkozijn, tussen wat resten rubber, vindt een ambtenaar een spoor dat hem een eind op weg zal helpen. 
Bij vindbaarheid op het internet draait het allemaal om het achterlaten van sporen die te herleiden zijn naar jouw bedrijf. Want waar een inbreker zijn identiteit het liefst zo veel mogelijk geheimhoudt, wil je als bedrijf natuurlijk juist zo goed mogelijk te herleiden zijn. Dat doe je door gebruik te maken van een soort digitale vingerafdruk, die je kan maken met een bedrijfsprofiel. Hoe gaat dat in zijn werk?                                                                

Van consistentie naar vindbaarheid

Stel dat wat je eet invloed had op je vingerafdruk. In dat geval zouden de inbrekers uit het voorbeeld er in plaats van elke dag kreeftsalade af en toe een pot witte bonen met tomatensaus verorberen, en dan zou zo’n vondst van een vingerafdruk ze weinig kunnen schelen. De kracht van de methode van de vingerafdruk, zit hem juist in het feit dat deze persoonsgebonden en consistent is, ongeacht het seizoen, het voedingspatroon of de manier waarop je je handen wast. Helaas is het internet niet automatisch zo consistent als je vingerafdruk, dus je zult hier als ondernemer meer moeite moeten doen om de eenduidigheid van je bedrijfsgegevens te bewaken. 

Zoekmachines zijn op onderzoek uit

Een zoekmachine is oneindig veel effectiever in het uitkammen van het internet, dan een forensisch onderzoeker in het vinden van sporen op een plaats delict. Als je ook maar iets online zet, staat dat binnen de kortste keren geregistreerd in de administratie van Google, Bing, DuckDuckGo en andere zoekmachines. En dat is handig, want zo zorgen ze ervoor dat gebruikers snel vinden wat ze zoeken. Maar let op, want als je zelf niet consistent bent in je uitingen, kan dit in je nadeel werken. Leest de zoekmachine bijvoorbeeld uiteenlopende informatie over je bedrijf, dan is het signaal niet meer zo zuiver, en weet de zoekmachine niet meer zo goed wat nou waar is. 

De rol van bedrijfsprofielen in vindbaarheid

De grote kenners op het gebied van vindbaarheid zijn het erover eens dat de vindbaarheid van een bedrijf door 4 factoren wordt bepaald. Dat zijn klantfactoren, zoekmachine-optimalisatie, reputatie en bedrijfsprofielen. In het geval van de online vingerafdruk hebben we het met name over de bedrijfsprofielen, maar het effect werkt ook door op andere onderdelen. 

Er zijn op dit moment 2 soorten bedrijfsprofielen: Google Mijn Bedrijf en de rest. Die onderverdeling maken we op basis van de impact op je vindbaarheid. Een profiel bij Google draagt voor ongeveer 13% bij aan je totale online vindbaarheid, en de andere bedrijfsprofielen samen voor nog eens 11%. Het concept van de vingerafdruk illustreert dat dat alleen zo werkt als de informatie consistent is. 

Wat doet Google Mijn Bedrijf?

Het verifiëren en beheren van je bedrijf via Google Mijn Bedrijf is een belangrijke centrale stap in het plaatsen van de online vingerafdruk van je bedrijf. Google doet dit door per post een activatiecode naar je postadres te sturen. Je bevestigt daarmee je locatie, en biedt dus direct een stukje garantie aan de zoekmachine. Bovendien heb je er wat extra controle. Vanuit Google Mijn Bedrijf beheer je je gegevens zowel op Google Maps als op Waze; de populaire navigatie-app van Google. Het is daarom altijd aan te raden om je bedrijf op Google Mijn Bedrijf te vertegenwoordigen. Bekijk hoe je dit doet. 

Hoe zit het met andere bedrijfsprofielen?

Het verifiëren en beheren van je bedrijf via Google Mijn Bedrijf is een belangrijke centrale stap in het plaatsen van de online vingerafdruk van je bedrijf. Google doet dit door per post een activatiecode naar je postadres te sturen. Je bevestigt daarmee je locatie, en biedt dus direct een stukje garantie aan de zoekmachine. Bovendien heb je er wat extra controle. Vanuit Google Mijn Bedrijf beheer je je gegevens zowel op Google Maps als op Waze; de populaire navigatie-app van Google. Het is daarom altijd aan te raden om je bedrijf op Google Mijn Bedrijf te vertegenwoordigen. 

Verrijk je bedrijfsprofiel voor meer zichtbaarheid

Dat zoekmachines meesters zijn in de opsporing is 1 ding, maar uiteindelijk wil je dat consumenten je weten te vinden. En die moet je een handje helpen door je digitale vingerafdruk een beetje duidelijker te maken. Wist je dat profielen met foto’s, een korte beschrijving en up-to-date openingstijden 45-61% vaker worden bekeken dan profielen die alleen de basisgegevens bieden? Het vergroot dus ook de kans dat consumenten uiteindelijk voor jouw bedrijf kiezen. Bekijk ook de onderstaande tabel, oorspronkelijk van Oxera. 

Bron: The Benefits of Complete Business Listings - Oxera, 2014

Met het bedrijfsprofiel van Youvia 
meer controle over je vingerafdruk

De vingerafdruk van de inbreker uit de inleiding was bij de politie bekend, dus zijn partner en hij zijn het haasje. Ze worden ingerekend, en het schilderij hangt weer terug op de oorspronkelijke plek. Maar voor bedrijfsgegevens bestaat er geen centrale autoriteit die consumenten toegang geeft tot de data. Die moet je als ondernemer zelf openbaar maken en onderhouden. Hoe dat er nu voor jouw bedrijf voorstaat, kun je laten checken door onze specialisten. 

Mochten we verbeterpunten vinden, maar je hebt geen tijd om die stuk voor stuk aan te pakken, dan kun je dit met het bedrijfsprofiel van Youvia centraal zelf doen. Met deze oplossing beheer je op 1 plek je gegevens voor 35 online platforms, waaronder Google Mijn Bedrijf. Handig dus, en het overwegen waard. Want als je dit gebruikt, is je bedrijf overal herkenbaar voor zoekmachines. Ook als er iets verandert. En je klanten hoeven geen detectiveopleiding te volgen om jou gewoon te vinden.                                                                                                                                                                                                                                                                

Share -