Waarom je nooit je advertentie in Google moet opzoeken

Online Marketing

Hoe haal ik zoveel mogelijk rendement uit mijn Ads-campagnes? En waarom moet ik mijn eigen campagnes nooit googelen? In dit blog leggen we het uit. En we vertellen over het veilingsysteem, de Click Through Rate (CTR) en het vertoningsaandeel. 

Goed gevonden worden bij Google is een must. Search Engine Optimization (SEO) zorgt daarvoor. Maar ook Search Engine Advertising (SEA) is van belang. Hiermee breng je jouw bedrijf tegen betaling onder de aandacht bij mogelijke klanten die zoeken in Google. Je doet dat door online te adverteren met Google Ads. 

3 factoren om je voordeel mee te doen

Als SEA-specialist spreken we regelmatig met klanten uit het mkb. Zij vertellen vaak dat ze hun eigen online advertentie willen bekijken. Ze geven echter ook aan dat die meestal niet in beeld verschijnt als ze er in Google naar zoeken. De reden daarvan vormt een mooie aanleiding om 3 relevante onderwerpen aan te kaarten: 
      • Het veilingsysteem 
      • De Click Through Rate (CTR) 
      • Het vertoningsaandeel

1. Veilingsystem: gebruikerservaring belangrijker dan bod

Google werkt met een veilingsysteem. Aan elke advertentievertoning gaat een veiling vooraf. Adverteerders bieden een bedrag voor een zoekwoord. Google bepaalt aan de hand van een serie factoren wie die veiling wint. Natuurlijk is de hoogte van het bod daar eentje van, maar het is niet de belangrijkste. Voor Google staat de gebruikerservaring namelijk voorop. De tekst van de advertentie, de link naar jouw site en de inhoud van de pagina waar de bezoeker op terecht komt wegen samen veel zwaarder. 

2. Click Through Rate: hoe hoger, hoe better

De verhouding tussen het aantal keren dat je advertentie is vertoond en hoe vaak erop is geklikt, noemen we de Click Through Rate, de klikfrequentie. Wordt je advertentie 100 keer getoond en 10 mensen klikken erop, dan heeft deze een CTR van 10 procent. Hoe hoger de CTR is, des te relevanter jouw advertentie is volgens Google. 

Google nooit je eigen advertentie

Nu komt het: als je je eigen advertentie googelt en er niet op klikt, dan daalt je CTR. Doe je dat regelmatig, dan beschouwt Google op een bepaald moment jouw advertentie als niet relevant. Klik je wel op je eigen advertentie, dan kost het geld omdat je per klik betaalt. 

Het gevolg van een dalende CTR is dat je advertentie niet meer getoond wordt. Daarnaast kan een lage CTR een negatieve invloed hebben op de kwaliteitsscore. Hoe lager deze score, des te duurder een gunstige positie in de veiling. Google daarom nooit je eigen advertentie! Met advertentievoorbeeld en -diagnose bekijk je wél zonder nadelige gevolgen voor je eigen advertentie.

3. Vertoningsaandeel: laat zien welke kansen je pakt

Een laatste oorzaak waarom je je advertentie mogelijk niet ziet in Google: het advertentiebudget is niet toereikend. Google verdeelt het budget namelijk altijd zo, dat je regelmatig mee kunt doen in de veilingen op een zoekwoord. Om de kosten in de hand te houden stel je in je account een dagbudget in. Dit is het bedrag dat je per dag maximaal wilt uitgeven. Wordt die limiet bereikt, dan wordt je advertentie niet meer getoond. 

Het is daarom slim om binnen Google Ads je vertoningsaandeel in de gaten te houden. Dat is de verhouding tussen het aantal keer dat je advertentie kan meedoen in een veiling en het daadwerkelijke aantal vertoningen. Het vertoningsaandeel vertelt hoeveel kansen je hebt gepakt. Het loont dus om je vertoningsaandeel in de gaten te houden. Zo bepaal je of je jouw budget wil verhogen, zodat je advertentie vaker in beeld verschijnt en de campagne wellicht meer kliks oplevert.

Neem contact met ons op om erachter te komen wat Google Ads voor jouw organisatie kan betekenen.