Hoger in Google komen met Youvia's SEO-tips

20-02-20 16:41 Comment(s) By Youvia marketing team

Google kan veel bezoekers naar je website brengen. Daarvoor moet de site echter wel hoog in Google staan. Bijna niemand klikt namelijk meer naar de tweede pagina door. Het liefst wil je in de top drie voorkomen. Hoe je daarvoor zorgt, leggen we in dit artikel uit. 
Een site optimaliseren om hoger in Google te komen, heet SEO (Search Engine Optimisation). SEO bestaat uit veel verschillende tactieken en strategieën. Met een aantal simpele stappen kun je jouw positie in Google al sterk verbeteren. Pas de tactieken in dit artikel toe en kom hoger in Google! 

Zoekwoorden kiezen

Leuk, hoog in Google, maar voor welke zoekwoorden? Zoekwoorden zijn de termen die men in Google invoert om jouw site te vinden. Deze kunnen ook uit meerdere woorden bestaan. Je begint met bepalen voor welke zoekwoorden je gevonden wilt worden. 
Stel, je hebt een dierenwinkel in Zwolle. Dan wil je waarschijnlijk graag gevonden worden op zoekwoorden als ‘dierenwinkel Zwolle’, ‘dierenvoer kopen’, ‘hondenmand advies’ et cetera. 

Denk eraan dat het makkelijker is om voor specifieke zoekwoorden te scoren, dan voor algemene zoekwoorden. Je komt bijvoorbeeld voor ‘mand voor grote hond’ sneller hoog in Google dan voor ‘hondenmand’. Op ‘hondenmand’ wordt waarschijnlijk wel vaker gezocht, maar daar heb je niets aan als je er niet hoog voor in Google staat. 

Om te zien of het moeilijk is hoog in Google te komen voor een zoekwoord, kan je het invoeren in Google. Zie je veel grote, bekende sites tussen de resultaten staan? Dan is het wellicht beter om een ander zoekwoord te kiezen. 
Maak een lijstje van interessante zoekwoorden. Voor elk van deze zoekwoorden ga je een pagina inrichten. Dat kan een bestaande pagina zijn, of een nieuwe die je nog gaat (laten) maken. Schrijf bij elk zoekwoord op welke pagina je hierover wilt schrijven. Elke pagina gaat over één zoekwoord. 
Let op: je homepage is de belangrijkste pagina van je site. Die wil dus ook op een zoekwoord richten. Hiervoor kies je een algemeen zoekwoord. Bijvoorbeeld ‘dierenwinkel Zwolle’.

Een tekst schrijven

Je hebt nu een lijstje zoekwoorden en pagina’s waarop je ze wilt plaatsen. De volgende stap is goede SEO-teksten schrijven om op deze pagina’s te plaatsen. Deze teksten gaan over het bijbehorende zoekwoord. 

Begin met het schrijven van een goede tekst. Denk daarbij nog even niet aan zoekwoorden en SEO. Dat regelen we straks aan de hand van een simpel stappenplan. Let bij het schrijven van je tekst op de volgende punten: 

      • De tekst heeft een goede, aansprekende titel. 
      • Het begint met een inleiding waaruit duidelijk wordt wat de lezer kan verwachten. 
      • De tekst is prettig leesbaar en relevant (geen overbodige informatie). 
      • De tekst is relevant voor iemand die het zoekwoord gebruikt in Google. 
      • Gebruik tussenkopjes 
      • Je maakt gebruik van afbeeldingen, opsommingen en andere elementen die de tekst goed leesbaar maken. 
      • In de tekst verwijs je natuurlijk naar jouw producten en diensten. 
      • De tekst is 400 of (niet heel veel) meer woorden lang. 
      • Je eindigt met een goede conclusie. 

Stappenplan: maak van je tekst een SEO-tekst

Om hoog in Google te komen, is een goede tekst het grootste deel van het werk. Je kunt echter met een paar simpele stappen de kans dat je goed scoort vergroten. Met deze stappen maak je van jouw tekst een SEO-tekst: 

1. Laat het zoekwoord terugkomen

Zorg dat het zoekwoord regelmatig in de tekst voorkomt. Wellicht is dit al zo, dan hoef je niets te veranderen. Als het een aantal alinea’s lang niet voorkomt, is het toch handig om het toe te voegen. Let wel op dat je het niet overdrijft! Het overdreven herhalen van zoekwoorden wordt door Google bestraft en leest niet fijn voor bezoekers. Als je het zelf natuurlijk vindt overkomen, is het goed. Komt het wel erg vaak voor? Gebruik dan synoniemen. 

2. Markeer de kopjes

Om Google wegwijs te maken in de tekst, markeer je de kopjes met H-markeringen. Hiervoor hoef geen whizzkid te zijn: in systemen zoals WordPress kun je dit makkelijk aangeven. Ben je zelf niet zo handig met websites of gebruik je een ander systeem? Vraag hier dan hulp bij. 

De hoofdkop krijgt een H1-markering. Deze komt maar een keer voor. De tussenkopjes krijgen de markering H2. Kopjes die onder de tussenkopjes vallen krijgen H3 mee. 

Zo wordt voor Google duidelijk welke kopjes het meest belangrijk zijn en hoe je tekst is opgebouwd. Hoe beter Google je pagina begrijpt, hoe makkelijker je hoog in Google komt! 

3. Snippets

Je bent er bijna. Je hebt een goede tekst geplaatst en je site is klaar om hoger in Google te komen. Er is echter nog een ding dat je kan doen om te zorgen dat er zoveel mogelijk op jouw site wordt geklikt. Dat is het optimaliseren van de snippet. 

Als iemand zoekt in Google, ziet hij of zij een korte beschrijving van je pagina. Zoek je bijvoorbeeld op élektrische fiets huren Amsterdam’, dan zie je het volgende: 

Dit heet de snippet. Deze kun je zelf aanpassen. Weet je niet hoe je dit doet? Neem dan contact op met degene die jouw site heeft gebouwd of degene die hem onderhoudt. 

De snippet is het visitekaartje van je site. Als deze er goed uitziet, zullen mensen er eerder op klikken en je site bezoeken. De snippet bestaat uit de titel (de blauwe, grote tekst bovenaan) en de beschrijving (de tekst in het zwart). 

4. Tips voor de titel

      • Gebruik het belangrijkste zoekwoord in de titel.        
      • Gebruik maximaal 65 karakters. Dan wordt de paginatitel nog volledig getoond. Het zou zonde zijn als de paginatitel halverwege wordt afgebroken. 
      • Gebruik je bedrijfsnaam aan het eind van elke titel.        

5. Tips voor de beschrijving:

      • Voeg het belangrijkste zoekwoord letterlijk toe. Dat wordt namelijk
        dikgedrukt getoond, waardoor het meer opvalt.
                  
      • Gebruik maximaal 155 karakters. 
      • Beschrijf puntsgewijs wat de zoeker aan de pagina heeft. 
      • Roep lezers op om door te klikken. Bijvoorbeeld door te eindigen
        met ‘lees het hier’ of ‘bekijk de collectie’. 
      • Maak gebruik van symbolen. Symbolen als vinkjes (✓) werken goed
        om meer op te vallen tussen de andere snippets. 

Aan de slag om hoger in Google te komen

Nu weet je wat je kunt doen om hoger in Google te komen. Heb je deze stappen al gevolgd en wil je nog hoger komen? Of heb je geen tijd om zelf aan SEO te doen? Dan helpt Youvia je graag. Wij bepalen de beste zoekwoorden, schrijven professionele SEO-teksten en passen andere, geavanceerde tactieken toe. 

Share -