Je online en offline marketing integreren

Online En Offline Marketing Integreren

3 voorbeelden om effectiever te zijn

De online en de offline wereld zijn vervlochten. Gebruik je als ondernemer beide dan ben je effectief bezig. Ga maar na: als je website naadloos aansluit op de aanbiedingen in je winkel, blijven jouw klanten terugkomen op je site. Ze raken sneller getriggerd om naar je winkel te komen of een bestelling te doen. 
Verplaats je eens in je klant. Gebruikt hij liever zijn mobiel of laptop? Of heeft hij voorkeur voor een bezoek aan je showroom? Het hangt er vanaf wat het doel is. Gaat het om het proeven van de sfeer, dan zal de keuze vallen op een bezoek. Wil hij snel een prijsvergelijk doen, dan is een klik naar je website genoeg. Zo gemakkelijk als jouw klant schakelt, zo belangrijk is het dat jouw boodschap eenduidig is. Want daarmee straal je betrouwbaarheid uit. Integreren van offline en online. We geven je hier 3 voorbeelden van.

Voorbeeld 1: 
Breng je winkel online naar je klant met een 360°-foto

De stap om je winkel te bezoeken is voor klanten soms groot. Maar wat als je net allemaal mooie producten hebt neergezet? Dan laat je je klanten toch lekker vanuit de luie stoel door je winkel lopen! Door 360°-foto's in Street View van Google te laden, creëer je met weinig middelen jouw eigen online showroom. 
Neem Pelletkachel Tilburg. Een mooie onderneming, gelegen op een industrieel terrein buiten het centrum. Niet een plek waar je als klant snel komt. Het bedrijf overwon deze barriëre met hulp van een 360°-fotograaf. Je krijgt direct een goed beeld van het assortiment in hun showroom. En de winkel wordt met deze 360°-foto's ook op Google Maps goed gevonden. 


TIP!

Verandert het aanbod in je showroom regelmatig? Pas dan ook met enige regelmaat je 360°-foto aan. Je wilt jouw klanten wel up-to-date informatie blijven bieden. Lukt dit niet? Overweeg dan de 360°-foto puur in te zetten voor sfeer. Dat werkt bijvoorbeeld uitstekend voor een mooi restaurant of een hippe discotheek. 

Voorbeeld 2: 
Breid je offline bereik uit met lokale online marketing in Ads

Je hangt een aanbieding op je winkelruit. Voorbijgangers zien welk voordeel ze bij je krijgen. Wil je mensen verderop bereiken, dan moet je posters gaan ophangen of adverteren in lokale krantjes. Met Google Ads kan het gemakkelijker en gerichter. Je stelt eenvoudig in dat mensen jouw advertentie alleen zien als ze binnen een bepaalde straal van jouw winkel zijn. En dan kun je ook nog specificeren op leeftijd en geslacht.            

Een simpel voorbeeld: een restaurant in de Indische Buurt in Amsterdam maakt een advertentie als: Nu 50% studentenkorting op alle pizza's. Deze leidt naar de webpagina met de menukaart. Een vrouw van 23 in deze buurt die op haar telefoon zoekt naar 'restaurant', ziet waarschijnlijk die advertentie. Navigeert ze door naar de contactpagina, dan ziet ze dat de winkel vlakbij is. Ze komt langs voor een pizza met 50% korting, want ze is inderdaad student.

TIP!

Gebruik een lokkertje. Bijvoorbeeld een kortingsbon die 1 dag geldig is. Zo geef je lezers van jouw online advertentie extra stimulans om dezelfde dag bij je binnen te lopen. 



Voorbeeld 3: 
Breng met een bestelzuil je online assortiment je offline winkel in

Je webshop is een manier om klanten te trekken die niet zo snel naar jouw winkel komen. Maar het kan ook andersom. Met een bestelzuil laat je mensen in je winkel een uitgebreider assortiment doorzoeken. Spullen in het magazijn die niet goed passen in je winkel, toon je hiermee alsnog. Met alle marketinginformatie erbij. 

IKEA is meester in online winkelen in de showroom. Je stelt op de computer in de winkel bijvoorbeeld eenvoudig zelf je kledingkast samen. Wil je weten hoe een deur er in het echt uitziet? Dan bekijk je hem. Maar over de investering van een kast wil je kunnen nadenken. Daarom biedt het bedrijf je de mogelijkheid om het kastontwerpprogramma thuis online te openen. Je haalt je eigen ontwerp gemakkelijk terug. En de offerte zit er direct bij. Natuurlijk hoef je het als kleine ondernemer niet zo ingewikkeld te maken als IKEA. Besef alleen dat veel dingen minder moeilijk zijn dan je zou verwachten.

TIP!

Houd het simpel voor jezelf. Begin met een tablet of pc op de toonbank. Laad er je webshop op. Marktplaats, desnoods. Bespreek het extra assortiment met je klant. Kijk of deze handelswijze iets voor je is en of je dit wilt uitbreiden. Lease later eventueel een bestelzuil.

Wat biedt de toekomst op het grensvlak tussen 
online en offline marketing

Ontwikkelingen in de online en offline marketing gaan door. Er zijn interessante dingen gaande met Augmented Reality (AR) en Virtual Reality (VR). AR wordt momenteel door grote bedrijven vooral ingezet als een  try before you buy -ervaring. Consumenten kunnen bijvoorbeeld virtueel make-up uitproberen op hun eigen gezicht en IKEA maakt het mogelijk om in je eigen woonkamer meubels te plaatsen. Dit allemaal via je eigen smartphonescherm.

AR en VR voor ondernemers

Ook voor ondernemers kan AR en VR interessant zijn. Denk aan virtuele prototypes van nieuwe producten. Een virtuele tour voor potentiele nieuwe werknemers of een virtuele paskamer waar je klanten kleding kunnen "passen" zonder pashokje.

Augmented en Virtual Reality is misschien nu nog iets waar voornamelijk de grotere bedrijven in investeren, maar het zou zo maar kunnen dat in de nabije toekomst AR en VR steeds toegankelijker wordt voor de kleinere ondernemer. Het biedt in ieder geval interessante perspectieven voor het ondernemerschap aan het begin van een nieuw decennium.

Advies van een expert

Bij Youvia verwachten we dat de scheidingslijn tussen online en offline marketing verder zal vervagen. We zijn altijd op zoek naar oplossingen, en zetten die om naar online marketingoplossingen voor ondernemers zoals jij. Meer weten? Neem contact op met een van onze experts.