Je website optimaliseren met On-page SEO

20-02-20 11:37 Comment(s) By Youvia marketing team

Optimaliseer je website voor zoekmachines

Op je website overtuig je jouw bezoekers om bij je te kopen of om met jou in zee te gaan. Besteed daarom aandacht aan de vindbaarheid en de inrichting. Wie ben je? Welke producten of diensten lever je? Waar sta je voor? Allemaal belangrijke informatie voor de consument. “Kijk, dit is precies wat ik zoek!” Is dat zijn eerste indruk? Of is hij met 1 click weer verdwenen in de digitale winkelstraat? 
Het is belangrijk dat potentiële klanten je website gemakkelijk vinden. Optimaliseer daarom je website voor zoekmachines. Dat heeft een aanzienlijke invloed op je vindbaarheid. De Engelse term voor het optimaliseren voor zoekmachines is Search Engine Optimization (SEO). We maken onderscheid tussen On page-SEO en Off page-SEO. In dit artikel gaan we in op On page-SEO. In het volgende artikel behandelen wij de Off page-factoren. 

On page-SEO

Met On page-SEO optimaliseer je de vindbaarheid en de inrichting van je website. Er zijn 3 belangrijke onderdelen waar je rekening mee moet houden: leesbaarheid, bereikbaarheid en relevantie van de website.   

Leesbaarheid

Met On page-SEO optimaliseer je de vindbaarheid en de inrichting van je website. Er zijn 3 belangrijke onderdelen waar je rekening mee moet houden: leesbaarheid, bereikbaarheid en relevantie van de website.       

Door een goede inrichting van je website, verbeter je de leesbaarheid van je site voor Google. Ga hiervoor eens aan de slag met schema.org. De grote zoekmachines ontwikkelden dit protocol speciaal voor bedrijven. Het helpt je om de informatie op je website eenvoudig te structureren. Een cruciaal onderdeel in de websitestructuur is je contactinformatie. Daarmee maak je aan Google bekend wie je bent en hoe je te bereiken bent. 

Afbeelding 1. Voorbeeld van indexatie.  

Bereikbaarheid

Net zoals je fysieke bedrijf, moet ook je online filiaal goed bereikbaar zijn voor bezoekers. Consumenten zoeken steeds vaker via een mobiel apparaat. Die trend blijft de komende jaren groeien. Sinds 2015 geeft Google voorrang aan ‘mobile friendly’-websites. In 2018 heeft Google daar nog een stapje bovenop gedaan. De zoekmachine baseert de ranking van de zoekresultaten op de mobiele versie van je website. Is je website niet voor mobiele apparaten geoptimaliseerd, dan heeft dat een nadelige invloed op de ranking van je site in de zoekresultaten. 

TIP!

Zorg ervoor dat jouw contactinformatie overeenkomt met de gegevens in Google Mijn Bedrijf (en andere bedrijfsprofielen).  

Hoe bepaalt Google de ranking van je website?

Google indexeert onophoudelijk websites op het wereldwijde web. Zogenaamde 'spiders' voeren die analyses uit. Ze bezoeken je website lezen de content en volgen de links. Zo weet Google welke inhoud jouw site aanbiedt. Je website is nu zichtbaar in de zoekresultaten.

Na een zoekopdracht stelt Google een algoritme in werking. Deze reeks instructies zoekt naar de website die de vraag het beste beantwoordt. Als het antwoord volgens de interpretatie van Google op jouw website is te vinden, staat die bovenaan in de resultaten. 

Als ondernemer wil je ervoor zorgen dat de spiders jouw website goed indexeren. Wil je eenvoudig bekijken hoe Google jouw website heeft geïndexeerd? Type dan in Google site:jouwwebsite.nl in. 

Een ander belangrijk onderdeel van de bereikbaarheid van je website is de laadsnelheid. Niet alleen Google houdt hier rekening mee. Meer dan de helft van de bezoekers verlaat je website als die niet binnen 3 seconden geladen is! 

Relevantie

Je website is nu technisch goed ingericht. Nu besteden we aandacht aan de inhoud. Want slechte of irrelevante informatie heeft negatieve invloed op de score in de zoekresultaten. Communiceer op je website duidelijk wat jouw bedrijf doet, waar je gevestigd bent en welke diensten of producten je levert. 

Gebruik relevante trefwoorden in de tekst waar potentiële klanten naar zoeken. Klinkt dit als een complexe en tijdrovende klus? Met deze eenvoudige tips maak je een goede start:                        

    • Let op wat klanten over je bedrijf zeggen aan de telefoon of in een e-mail. “Ik heb een vraag over de vetplanten in jullie assortiment.” “Verkoopt u ook elektrische bakfietsen?” In dit soort vragen zitten relevante trefwoorden verborgen. 
    • Bedenk woorden die je zelf in een zoekopdracht zou gebruiken voor jouw type bedrijf. Vul die in bij Google en onderzoek welke zoekresultaten dat oplevert. Komt jouw type bedrijf terug bij een bepaald trefwoord, gebruik dat woord dan om je tekst te optimaliseren.                             

De volgende stap. Gebruik de gevonden trefwoorden op een relevante en technisch goede manier op je website. Dit zijn geschikte plaatsen voor trefwoorden: 

    • De ‘Title Tags’. Dit zijn de paginatitels van je website die Google laat zien in de zoekresultaten. Maak in maximaal 64 tekens duidelijk wat je bedrijf doet. 
    • Verwerk op elke pagina je bedrijfsnaam en het belangrijkste trefwoord in de hoofdtitel (H1). 
    • Zorg ervoor dat hetzelfde trefwoord nog een keer voorkomt in de inleiding en op een andere plaats in de lopende tekst. 

Met deze tips optimaliseer je de On Page-SEO van je website. Heb je nog vragen of wil je hulp bij het optimaliseren? 

Neem contact op met de klantenservice van Youvia.   

Share -