Online klanten werven voor je onderneming

20-02-20 17:48 Comment(s) By Youvia marketing team

Hoe doe je dat?

Draai je als ondernemer al een tijdje mee, dan weet je dat klantenwerving voor de lange termijn een goede strategie is. Werven schept continuïteit. En in het ideale geval zorgt het voor groei. Al is je dienst of product vandaag nog zo geliefd, er zullen consumenten zijn die vroeg of laat minder bij je gaan kopen. Omdat hun behoefte is verzadigd, of omdat hun interesse mettertijd verandert. Door nieuwe mensen geïnteresseerd te krijgen, ondervang je dit probleem in een vroeg stadium. 
Aangezien de Nederlandse consument zich vooral online oriënteert, is het een logische zet om online je nieuwe klanten te werven. In deze blog leggen we je uit hoe je dit kunt doen met je eigen website en bestaande klanten. 

Het begint bij gevonden worden

85% van de Nederlanders zoekt dus in de online winkelstraat naar informatie voordat ze een dienst of product afnemen. Dat aantal blijft stijgen. Wil je als ondernemer profiteren van het toenemende internetverkeer? Dan moet je eerst gevonden worden. Dat kan via social media, of via vermeldingen op relevante websites, maar ook via je eigen website. 
 

Je website als startpunt voor klantenwerving

Je staat met je site tussen de zoekresultaten. Geïnteresseerde klanten in jouw product of dienst zijn automatisch voor je voorgesorteerd. Dat is het mooie van internet en zoekmachines wanneer je op je website goed gebruikmaakt van relevante zoektermen. Heb je je website ook verrijkt met aantrekkelijke SEO-teksten, dan is de kans groter dat je consumenten verleidt op jouw bedrijf in de zoekresultaten te klikken. 
Beschouw het stukje tekst dat zichtbaar is in de resultaten van de zoekmachine als een kleine advertentie. Maar gebruik wel voor jouw bedrijf relevante zoektermen. Vermeld daarbij wat jouw product of dienst uniek maakt, en overtuig zo de consument om op jouw site te klikken. En je zet de concurrentie buitenspel. 

Laat je klanten nieuwe klanten werven

Wat is een betere promotie dan goede mond-tot-mondreclame? Van de mensen die online zoeken naar informatie, zoekt nog eens 90% naar reviews. En dan vooral via onafhankelijke platforms zoals Klantenvertellen. Met een reviewsysteem als Klantenvertellen nodig je heel eenvoudig je klanten uit om een beoordeling achter te laten. Wees niet bang voor een negatieve review. De meeste consumenten zijn positief. En zit er een keer een minder goede beoordeling tussen, dan is dat echt geen ramp. Reageer kort en begripvol en maak er voor jezelf een leermoment van. Bovendien zorgt een minder goede review voor een betrouwbaar beeld. Want niemand krijgt van iedereen tienen. Dit zorgt weer voor meer vertrouwen bij je potentiële klanten. 

Het sneeuwbaleffect van online reviews

Vooral in het aankoopstadium trekken positieve recensies consumenten vaker over de streep. Kiest een consument naar aanleiding van die reviews voor jouw product? Dan is je nieuwe klant geworven. En daar heb je zelf niets extra’s voor hoeven doen. Het moment is gekomen om hem of haar met jouw uitstekende service en dienst of product te behouden. Wie weet wordt die nieuwe klant ook wel ambassadeur van je bedrijf en werft die de volgende klant voor jou. En werft die weer de volgende… 

Meer informatie

Heb je nog vragen over online klanten werven? Wil je meer weten over hoe je je website hiervoor het beste inzet of wat alle voordelen van het reviewsysteem Klantenvertellen zijn? Youvia vertelt je er graag meer over.    

Share -