Love your haters

Love Your Haters

6 tips voor het reageren op reviews

Reviews zijn onmisbaar voor ondernemers. Ga maar na: doe jij nog wel eens een grote aankoop zonder eerst reviews te lezen? Onderzoek uit 2019 toont aan dat meer dan 82% van de consumenten waarde hecht aan een online klantbeoordeling. Dat geldt zowel voor on- als offline aankopen. Bij driekwart van de consumenten hebben de beoordelingen ook daadwerkelijk invloed op de aankoop. En gemiddeld lezen mensen meer dan 13 minuten reviews voordat ze een grote beslissing nemen. Logisch dus dat ook Google steeds meer waarde toekent aan reviews. Ze zijn een onmisbaar element geworden in het aankoopproces. 

Hoe je als ondernemer met je reviews omgaat, heeft een flinke impact of op de ranking van je bedrijf in de zoekresultaten. Je laat namelijk aan Google zien dat je je klanten en hun feedback waardeert. Bovendien: 97% van de lezers van reviews kijkt regelmatig tussen de antwoorden van bedrijven zelf op die reviews. Zeker bij kleinere, persoonlijke bedrijven die nog niet overal naamsbekendheid hebben. Potentiële klanten weten je sneller te vinden, en zien meteen dat je goed werk verricht.

Maar hoe doe je dat dan, reageren op reviews? We geven je 6 tips.

1: Reageer snel

Dit is natuurlijk met name van belang bij een negatieve beoordeling. Reageer je binnen een dag, dan merkt de klant dat je hem of haar serieus neemt. Daarnaast geef je de klant de gelegenheid om met je in dialoog te gaan. Zo is de kans kleiner dat hij of zij zich negatief blijft uiten over je bedrijf. Kom met een passende oplossing, dan zal de klant zich waarschijnlijk ontpoppen tot een van de grootste promotors van jouw bedrijf. Weet je wie de klant is? Overweeg dan ook offline contact op te nemen en de situatie samen te bespreken.

2: Wees vriendelijk

Wat een klant ook zegt over jouw bedrijf, de manier waarop je reageert en hoe je met de review omgaat is veel belangrijker. Bied je excuses aan als dat nodig is, toon begrip, reageer positief of opbouwend en zorg dat het nooit persoonlijk wordt. Ruzie maken terwijl iedereen kan meelezen werkt hartstikke averechts. Is een klant negatief over je bedrijf, dan heeft hij of zij daar vast een reden voor; of die nu terecht is of niet. Probeer de reden te begrijpen. Kijk of je er iets mee kunt. Want als jij je dienstverlening nog verder verbetert, vergroot je vanzelf de kans op meer goede reviews. 

3: Toon dat je leert van de feedback

Elke review is een kans. In de eerste plaats krijg je beter inzicht in hoe de klant je dienstverlening ervaart. Met deze kennis kun je je processen verbeteren. Krijg je een mindere review, laat dan aan je klant blijken dat je ervan wilt leren. Zo laat je meteen weten dat je de mening van de klant serieus neemt. Hij of zij zal zich gehoord voelen, en ziet je onderneming in een nieuw licht. Die goede reactie draagt bij aan het gevoel van betrouwbaarheid dat jouw toekomstige klanten zoeken als ze reviews bekijken. Je komt als ondernemer extra betrokken over.

4: Hou het kort

Natuurlijk weten we over onze eigen producten of diensten tot in de details hoe iets werkt of hoe iets is gelopen. Zowel de klant die feedback geeft als andere consumenten zitten alleen niet te wachten op epistels. Ze willen gewoon snel een goed beeld kunnen scheppen van jouw onderneming. Vraag jezelf dus altijd af: is mijn antwoord nuttig, to-the-point en lekker leesbaar? Richtlijn: meestal is 1 of 2 zinnen echt wel genoeg. De uitstraling telt. 

5: Bedank je reviewers

Bedank je reviewers voor de tijd die ze hebben genomen. Superwaardevol! Bied eventueel wat extra informatie. Zeker als je nieuwe of relevante weetjes voor ze hebt. Elke reactie die je geeft op een review in Google wordt namelijk mogelijk getoond in Google Mijn Bedrijf. Voor een reactie op bijvoorbeeld Facebook en andere reviewoplossingen geldt hetzelfde.

6: Maak in je reactie geen reclame

Reageer je op een review, zorg dan dat je geen reclame maakt. De review zelf is al reclame voor jouw bedrijf, en bovendien is je reviewer al klant! Wat natuurlijk wel altijd kan, is iets nieuws delen. Iets dat je klant tijdens een eerste bezoek nog niet had ontdekt. Maar blijf wel dichtbij de behoefte van je klant. 


Youvia ondersteunt jouw bedrijf met reviews

Het ontvangen en managen van reviews biedt je de mogelijkheid om te leren van de ervaringen van de klanten, en je diensten en producten te verbeteren. Reviews geven andere consumenten een goed beeld van je bedrijf. Ook een mindere review is waardevol. Die maakt je bedrijf authentiek en geloofwaardig. Neem bovenstaande tips ter harte en reageer altijd even attent. Dan is elke negatieve feedback een goeie kans om jouw unieke bedrijf op een positieve manier neer te zetten.

Reageer je op een review, zorg dan dat je geen reclame maakt. De review zelf is al reclame voor jouw bedrijf, en bovendien is je reviewer al klant! Wat natuurlijk wel altijd kan, is iets nieuws delen. Iets dat je klant tijdens een eerste bezoek nog niet had ontdekt. Maar blijf wel dichtbij de behoefte van je klant.