Groeien met marketplaces in Nederland? Zo werkt het!

Groeien Met Marketplaces In NL

Marketplaces in Nederland:
pure omzetgroei

We maken er allemaal regelmatig gebruik van: Bol.com, Marktplaats, Amazon en ga zo maar door. De marketplaces in Nederland zijn booming! In het tweede kwartaal van dit jaar is de omzet op deze populaire platforms bijna verdubbeld!

Welke marketplaces in Nederland zijn er allemaal?

Nederlandse marketplaces zijn er in allerlei categorieën en soorten. Grofweg zijn dit de belangrijkste, grote platformen voor retailers in Nederland:

  • Bol.com
  • Marktplaats
  • Amazon
  • eBay

Hou er rekening mee dat iedere marketplace zijn eigen manier heeft om producten toe te voegen en te beheren. Ook hanteren ze bijvoorbeeld verschillende commissies per verkocht product of vragen ze een maandelijkse fee. 

Het is daarom belangrijk om een selectie te maken en te besluiten welke platformen geschikt zijn voor jouw producten. De meest voor de hand liggende is waarschijnlijk een platform geschikt voor retail, customer goods. Bijvoorbeeld Bol.com en beslist.nl. 

Maar in Nederland zijn er ook marketplaces voor vrije tijd, transport, automotive, beauty, wellness en reizen. Booking.com en AirBnB zijn hier voorbeelden van. Kortom: de keuze is reuze! Wij helpen je vanuit Youvia graag om te bepalen welke platformen het beste bij jouw onderneming passen en hoe je dit optimaal in kan richten.

3 voor- en nadelen van marketplaces

Het grootste voordeel van marketplaces in Nederland is je significant toenemende omzet zodra je begint. Marketplaces zijn namelijk als geen ander in staat om de zoektocht van consumenten te koppelen aan het aanbod. Het tweede voordeel is dat je daardoor nieuwe klanten bereikt. Is de aankoop succesvol en is de klant happy? Dan heb je grote kans dat hij of zij terugkomt. En ten derde, marketplaces maken het je makkelijk. Ze bieden je de kans om met een paar klikken je aanbod zonder moeite verkocht te krijgen. In heel Nederland. Je hoeft het alleen nog op de post te doen.

Nadelen zijn bij marketplaces in Nederland goed te overzien. Om te beginnen is ook hier stevige concurrentie. Het is belangrijk dat je iets unieks kunt bieden. Daarbij komt dat de platforms regels hebben waar je aan moet voldoen. Bol.com stelt bijvoorbeeld voorwaarden aan je bevoorrading, zodat het platform niet met lege handen komt te staan. 

En last but not least, je draagt een vergoeding af in de vorm van een commissie of fee. Niet gek, want de platforms werken hard voor je. Vaak is dat trouwens no cure, no pay.

Hoe zet je Nederlandse marketplaces in voor groei?

Instappen in online marketplaces hoeft niet ingewikkeld of duur te zijn als je al een webshop hebt. Om je webshop te koppelen met een marketplace is het verstandig om een automatische koppeling te maken. Hiervoor zijn verschillende tools beschikbaar. Het kan anders een tijdrovende klus zijn om al je producten toe te voegen en te beheren. Via een koppeling kun je binnen enkele minuten een koppeling maken tussen je  webshop en een marketplace. Dit zorgt ervoor dat je voorraad altijd actueel is en je direct orders kunt synchroniseren. Op deze manier heb je er geen omkijken naar het beheer en kun je direct je producten via alle bekende marktplaatsen verkopen. Je hoeft hier geen grote bedragen voor neer te leggen. De meeste platforms vragen om een klein percentage van je omzet of een maandelijkse fee.

Begin niet te wild

Sta klein. Pak bijvoorbeeld de 10 tot 50 best verkopende producten op je webshop. Dit zijn meestal die producten die jouw bedrijf uniek maken. Let erop dat je teksten voor die producten gebruikmaken van belangrijke zoekwoorden. Zet dan ook altijd de specifieke productnaam in de titel, want mensen zoeken vaak op een specifiek product. Als je dat voor elkaar hebt, upload je de producten op 3 tot 5 marketplaces. Weten hoe dit makkelijker kan? Dat lees je bij 'verkopen op marketplaces '.

Volg je succes

De goed presterende producten houd je erin. Baseer dit vooral op je marge. Houd er ook rekening mee dat het versturen van je producten een kans is om je merk tastbaar te maken voor je klant. 

Voeg een mooie flyer toe, en print je logo duidelijk op de doos. Is je marge klein? Mogelijk is het toch de moeite, als de klant tevreden is en in de toekomst bij je terugkomt.

Groeien maar

Nu begint het uitbouwen. Test regelmatig een nieuw product en kijk hoe het loopt. Kijk ook of je een optimalisatieslag kunt maken. Verander iets aan je teksten. 

Voeg eens een nieuwe foto toe. Volg het nauw, en houd bij wat het je oplevert. Zo breng je je online bedrijf langzaamaan in de lift. Of, zoals ze in Zuid-Afrika zouden zeggen: in het hijsbakkie :) 


Bieden marketplaces in Nederland een goede e-commerce-strategie?

Het korte antwoord is: ja. Als je het goed aanpakt, heb je hier een strategie te pakken die enorm rendabel is. Vooral als jij stabiele toegang hebt tot unieke producten, dan is hier een universum te winnen. Heb je zelf al een webshop? Dat is helemaal mooi. Door die te koppelen aan de voor jouw bedrijf interessante marketplaces, wordt uitbreiding kinderspel.

Heb je hulp nodig bij het opzetten van je marketplaces? Wij geven je advies en coachen je zo nodig persoonlijk door het proces heen.