Hoe je je site optimaliseert met off-page SEO

20-02-20 12:17 Comment(s) By Youvia marketing team

Het internet is een online winkelstraat waar consumenten in een split second beslissen. Aangezien ruim 85% van de Nederlanders daar regelmatig te vinden is, kun je er maar beter voor zorgen dat jouw website goed vindbaar is. Hier bestaan slimme oplossingen voor. Bijvoorbeeld On Page-SEO en Off Page-SEO. Is je kennis over de digitale wereld niet zo groot? Geen probleem. 
Als je de blog over On Page-SEO hebt gelezen, dan ben je nu klaar voor deel 2: Off Page-SEO. Als voorbeeld gebruiken we weer De Tweewieler Gigant in Amsterdam. Een fictief bedrijf dat gespecialiseerd is in elektrische fietsen en fietsaccu’s. 

Wat is off-page SEO?

Off-page SEO, de term zegt het eigenlijk al; je optimaliseert de vindbaarheid van je website met externe hulpmiddelen. Je plaatst als het ware wegwijzers naar je website. Het bekendste voorbeeld daarvan zijn links. Als er op een pagina van iemand anders een link staat naar jouw site, dan betekent dat voor Google dat je betrouwbaar en geloofwaardig bent op jouw vakgebied. Daardoor stijg je in aanzien. 
Dit staat in de Google Guidelines over links: “De beste manier om andere sites hoogwaardige, relevante links naar uw site te laten toevoegen, is door unieke, relevante content te maken die op natuurlijke wijze populair kan worden”. 

Verzamel de juiste links

De juiste links verzamelen. Daar draait het om. Want niet iedere link heeft evenveel waarde voor een zoekmachine. Belangrijk voor Google zijn relevantie en autoriteit. 
Een voorbeeld: Feestzaal De Egelantier plaatst op haar website een link naar De Tweewieler Gigant. De arrangementen van een feestlocatie hebben weinig te maken met elektrische fietsen. Google waardeert deze link dus nauwelijks, omdat het niet relevant is. 
Doe de gratis SEO-check
Nog een voorbeeld: De ANWB publiceert op haar website een artikel over onderhoud aan elektrische fietsen. Daarbij plaatst de bond een link naar een blogpagina van De Tweewieler Gigant. Hier hecht Google veel waarde aan. Want de ANWB is een autoriteit op het gebied van vervoermiddelen. En het artikel gaat over het product waar onze fictieve fietsenwinkel in is gespecialiseerd. 

Zorg dus voor goede content op je website. Als een website met hoge autoriteit daarnaar verwijst, dan heb je een waardevolle link te pakken. 

No-followlinks

Naast de gewone links zijn er ook no-followlinks. Die vertellen zoekmachines dat ze die niet hoeven te volgen. Je zou dus zeggen dat no-followlinks niet waardevol zijn voor de ranking van je website. Maar dat zijn ze wel degelijk. Een no-followlink zorgt immers ook voor verkeer naar je website. Dat heeft invloed op de bereikbaarheid. Voor een effectieve SEO-strategie genereer je dus follow- én no-followlinks. 

Hoe vindbaar is jouw site?

Google biedt een aantal tests waarmee je duidelijkheid krijgt over de vindbaarheid van je website. Op basis daarvan kun je jouw off-page SEO verbeteren. Ga eens aan de slag met het genereren van links naar je website. Je bouwt vertrouwen op bij Google. En dat merk je aan de ranking. 

Jouw bedrijf beter vindbaar met SEO

Vergroot je omzet met trefwoorden en webteksten die hoog ranken in de zoekresultaten van Google. 

Meer informatie

In het kort

Zorgen dat je website vindbaar is. Daarvoor gebruik je On Page- en Off Page-SEO. Met Off page plaats je wegwijzers naar je website in de vorm van links. Google hecht daarbij de meeste waarde aan relevante links vanaf websites met hoge autoriteit. 

Lijkt het je een ingewikkelde klus, om je website te optimaliseren? Neem contact op met Youvia. We geven je graag advies. 

Share -