Intelligent omgaan met online marketing tijdens een intelligente lockdown

07-05-20 13:26 Comment(s) By Gilles

Nederlandse ondernemers en bedrijfsleiders zitten nu al meer dan 7 weken thuis. Maar het ondernemersbloed stroomt waar het niet gaan kan. De zomer breekt aan en we vragen ons af: wanneer mogen we weer aan de slag? Dat blijkt per branche te verschillen. Kroegen kunnen nog even niet van start, terwijl kappers, kinderdagverblijven en sportverenigingen weer langzaam hun deuren mogen openen. Het blijft bizar, maar we moeten door. Hoe ga je dan om met online marketing?


We geven je in deze blog vanuit 4 aandachtsgebieden onze blik op online marketing voor ondernemers in een intelligente lockdown. En dan met name voor hen die niet naar een webshop konden uitwijken. Wil je advies over jouw specifieke situatie? Doe dan gratis de online marketing check.

Blijf online aanwezig

Het leven speelt zich door de intelligente lockdown nu stukken meer online af. Dat geldt ook voor je klanten. Het dataverkeer is geëxplodeerd. Consumenten begeven zich meer dan ooit op het internet, en het zou zonde zijn om ze daar niet op te zoeken. Blijf dus hoe dan ook aanwezig met je eigen website. 


Als jouw zaken nog stilliggen, kun je denken: “Waarom zou ik mijn bedrijf online vertegenwoordigen?” Het zal misschien inderdaad niet direct tot verkoop leiden, maar de band met je klant is ook wat waard. Stuur bijvoorbeeld een attentie aan een goede klant die nu alleen thuis zit. Die zal dat waarderen! Of plaats eens een mooie oude foto van je bedrijf die een leuke herinnering oproept voor je klant. Want het leven gaat door, en het kan nooit kwaad de relatie met je klanten warm te houden. Vergeet ook vooral niet je openingstijden op je site actueel te houden. Je klant weet dan waar hij of zij aan toe is. Dus onze tip: doe minstens elke werkdag iets online namens je bedrijf, op je site of op social media. Al is het maar wat kleins. Houd het leuk en zo luchtig mogelijk.

Vindbaarheid wordt binnenkort weer onmisbaar

Gevonden worden op Google is niet het eerste waar je in een crisissituatie aan denkt. Het blijft natuurlijk wel een belangrijk thema voor wanneer de teugels weer een beetje los mogen. Bij Youvia maken we onderscheid tussen vindbaarheid op de korte termijn en op de lange termijn. Voor wie voorlopig gedwongen dicht is, heeft het nu geen zin om advertentieruimte op Google te kopen. Behalve als je klanten al boekingen kunnen maken voor over een paar maanden, of online aankopen kunnen doen.


Maar online vindbaarheid gaat juist ook over de lange termijn. Door slim te schaven en te sleutelen aan je site, zorg je ervoor dat je klimt in de ranglijsten. Het effect daarvan komt geleidelijk. Er kunnen makkelijk een paar maanden overheen gaan voordat je site gaat klimmen in Google. Zoekmachine-optimalisatie heet dat. Voor wie zich die kunst nog niet meester heeft gemaakt, is dit misschien een uitgelezen moment om daar meer over te leren. Lees eventueel een stukje uit onze complete gids over SEO als je er meer over wilt weten. Google zelf ook je eigen bedrijf weer eens. Is het nog goed vindbaar? Het zal je helpen als de economie weer van start gaat.

Werk verder aan je online reputatie

Dit is een tijd waarin mensen elkaar graag een steuntje in de rug geven. Schroom daarom niet om eens een goede klant te vragen om je online reputatie te helpen verbeteren. Dat kan hij of zij vrij gemakkelijk doen door een review achter te laten, of via social media eens een leuke ervaring te delen. Je online reputatie heb je voor de lange termijn, dus het is hoe dan ook een waardevolle investering. En je tovert weer even een glimlach op elkaars gezicht.  Zoek je hiervoor meer inspiratie? Lees onze blog over het in kaart brengen van je online reputatie.

Neem je online bereik weer eens goed onder de loep

Wie het geluk had een webshop te kunnen openen, is nu online druk aan het uitbreiden. Maar ook voor andere ondernemers blijft online bereik een belangrijk thema om de continuïteit te waarborgen. Je hoeft op dit moment als je weinig klanten hebt niet direct aan uitbreiding te denken, maar het is wel goed om eens stil te staan bij hoe je online bereik er nu precies uitziet. Duik eens in de statistieken van je verschillende online platforms. Via je bedrijfsprofiel valt er een hoop te ontdekken. Kijk ook eens wie je volgers zijn op social media. Ontdek waar ze wonen.


De hamvraag: matcht mijn online bereik met mijn klandizie? Stel je bent een fysiotherapeut in Houten, met veel klanten uit Nieuwegein. Wordt je praktijk dan ook wel in Nieuwegein gevonden? Heb je Google Analytics ingesteld op je site, dan vind je ook hier veel handige data terug. Je ziet welke leeftijdsgroep je site bezoekt, welke interesses je bezoekers hebben en meer. Het online bereik van je bedrijf zegt veel over je online publiek, dus we raden je aan om daar eens goed naar te kijken. Klopt je online bereik met jouw idee? Mooi. Is er een mismatch, kijk dan hoe je die twee beter op elkaar aan kunt laten sluiten. Plan eventueel een SEA-campagne voor een locatie die nog mist, maar zet die pas aan als het voor jouw bedrijf weer gaat spelen.

Krijg vrijblijvend advies van Youvia

Deze onzekere tijden dwingen ondernemers om flexibel te werk te gaan. Daar hoort bij dat je op een nieuwe manier naar je eigen online marketing kijkt. We raden je allereerst aan om eens goed stil te staan bij je de situatie voor jouw bedrijf. Wil je dat we daarvoor met je meekijken? Dat doen we graag. Doe vrijblijvend de online marketing check, en een specialist neemt snel contact met je op.

Doe die check!
Share -