6 tips om je online verkoop te vergroten tijdens de feestdagen

20-11-20 16:33 Comment(s) By Thomas

De feestdagen komen er weer aan. In de weken rondom Black Friday, Cyber Monday, Sinterklaas, Kerstmis en zelfs Oud & Nieuw schiet de omzet in de detailhandel omhoog. Ieder jaar geven consumenten gezamenlijk een kwart meer uit dan in de rest van het jaar. En dit jaar zijn die cijfers naar verwachting nóg hoger. Omdat massaal de winkelstraten ingaan geen optie is, is online shoppen nog meer in trek dan anders. Nu is daarom hét moment om jouw onderneming een digitale boost te geven. Of je nou een grote, of een kleine ondernemer bent.

 

Maar hoe bereid je je hierop voor? En hoe zorg je ervoor dat je online gevonden wordt door de consument? In dit blog delen we 6 praktische tips om jouw verkoop te laten pieken tijdens de feestdagen. Dit kun je zelf doen, of met behulp van een digitale coach.

online verkoop feestdagen

Tip 1: Zorg dat je goed vindbaar bent

Succesvol online verkopen begint bij goed gevonden worden. Maak je bedrijf zichtbaar op Google door je locatie te koppelen aan Google Mijn Bedrijf. Of zet zoekmachineoptimalisatie in zodat jouw website zo hoog mogelijk verschijnt in de zoekresultaten. Maar nóg belangrijker is om jouw producten zichtbaar te maken. Wanneer consumenten op zoek gaan naar cadeaus of aanbiedingen tijdens de feestdagen, doen ze dat namelijk op productniveau. Door in deze periode te adverteren met producten die jij verkoopt, weten consumenten jouw online bedrijf nog beter te vinden. Begin vandaag nog met adverteren: zo laat je zeker geen kansen liggen. 

Tip 2: Richt je verkoopkanalen slim in

Ook als je nog niet veel naamsbekendheid hebt, kun je met de feestdagen je omzet verhogen. Dit doe je bijvoorbeeld aan de hand van marketplaces: andere online verkoopplatforms zoals Bol.com, Amazon en Marktplaats. Door met jouw producten zichtbaar te zijn op deze kanalen bereik je een grotere doelgroep dan wanneer je alleen je eigen webshop inzet. Dat werkt als volgt. Stel, jij verkoopt bijzondere lampen. Als je marketplaces inzet, dan komen klanten die op Bol.com marketplace zoeken op de term “lamp” ook bij jouw product uit. Tegelijkertijd ben je hierdoor beter vindbaar op Google, omdat ook Google Shopping jouw advertenties en producten oppakt.


Zorg er hierbij wel altijd voor dat je verkoopkanalen up-to-date zijn, en dat de producten waarmee je adverteert ook daadwerkelijk beschikbaar zijn. Op deze manier lift je eenvoudig mee op online shopping-mogelijkheden, ook als je geen grote speler bent.

Tip 3: Vraag klanten om een review te geven

Reviews van klanten zijn een must voor het verbeteren van je online verkoopcijfers. Consumenten zijn vaak gehaast op zoek naar een nieuwe online aankoop. Ze kiezen daarom eerder voor een bedrijf of product dat ze vertrouwen. Reviews zijn hierbij de doorslaggevende factor. Het gaat hierbij niet alleen om vijf sterren-reviews, maar ook om betrouwbaarheid en geloofwaardigheid. Vraag klanten daarom altijd om een review te geven over hun product of jouw aangeboden service. Vergeet ook niet om te reageren op ontvangen reviews: zowel op positieve als negatieve reviews antwoorden helpt bij het vergroten van jouw geloofwaardigheid.

 Benieuwd hoe jouw onderneming scoort op het gebied van online marketing? Doe onze gratis Online Marketing Check. Zo ontdek je wat jij al goed doet, en wat er nog beter kan.   

Ja, dat wil ik

Tip 4: Laat die korting maar komen

Tijdens de feestdagen staat de online verkoop op scherp. Niet alleen in jouw onderneming, maar ook in die van je concurrenten. Een manier om je te onderscheiden is daarom door kortingen aan te bieden. En daar hoef je niet zuinig mee te zijn: als je nu klanten binnenhaalt tijdens de feestdagen, is de kans groot dat ze volgend jaar weer bij je terugkomen. Zorg er ook voor dat consumenten wéten dat de korting er is. Zet bijvoorbeeld een notificatiebalk bovenaan je website met daarin de korting die jij aanbiedt, inclusief de kortingscode. Geheid dat klanten daar gebruik van maken bij het afrekenen.

Tip 5: Bied onderscheidende verzendopties aan

Andere manieren om jezelf online te onderscheiden is door in te spelen op de behoeften van jouw klanten. Veel bedrijven bieden bijvoorbeeld gratis verzending aaneen goede manier om kopers te trekken. Een andere manier is om nog verder te kijken. Tijdens de feestdagen worden inkopen vaak last-minutegedaan: kom daarom je klanten tegemoet en bied snelle verzendopties aan, zoals ‘vandaag besteld, morgen in huis’. Dit vergroot je verkoopkansen aanzienlijk. Zorg er wel voor dat je je belofte nakomt en doe het pakket dezelfde dag nog op de post, om teleurstellingen bij de klant (en negatieve reviews) te voorkomen.

Tip 6: Schakel de hulp in van een digitale coach

Het vergroten van je online zichtbaarheid, het inzetten van digitale advertenties en het  versterken van je online reputatie: je hoeft het echt niet allemaal zelf te doen. Eén van de grootste valkuilen voor ondernemers is denken dat online marketing een eenmanstaak is. Of een taak voor het bedrijf zelf. Zo vlak voor de feestdagen kan dit behoorlijk wat stress opleveren. Het inschakelen van een digitale coach is daarom een goede oplossing. Bij Youvia helpen we ondernemers zoals jij met het opzetten van alle online marketingactiviteiten rondom de feestdagen. Op deze manier heb jij je handen vrij om te ondernemen, of om tijd door te brengen met je familie. Allemaal terwijl de winkel online blijft draaien.

Begin vandaag nog

Maak je geen zorgen: het is absoluut niet te laat om nog met je marketingactiviteiten aan de slag te gaan. Vraag bijvoorbeeld vandaag nog onze gratis Online Marketing Check aan en ontdek wat jij nu al goed doet, en wat er nog beter kan. Of neem contact op voor het inschakelen van jouw persoonlijke digitale coach. Door eenvoudig een aantal van de bovenstaande tips toe te passen op jouw onderneming, maak jij van deze feestdagen een ongekend verkoopsucces. Daar helpen we je graag bij.

Neem contact op
Share -