SEA-ontwikkelingen & trends

SEA Ontwikkelingen En Trends

7 trends voor search engine advertising

Als SEO (zoekmachineoptimalisatie) niet het gewenste resultaat oplevert, heb je vast eens geproefd van SEA (adverteren in de zoekmachine). Bijvoorbeeld met Google Adwords. Je kijkt dan waarschijnlijk ook niet meer op van het razende tempo waarin de ontwikkelingen elkaar in SEA-land opvolgen. Wil je er zeker van zijn dat je het optimale uit je AdWords-campagne haalt? Zorg dan dat je op de hoogte bent én blijft!

1. Meer ruimte voor je advertentie met ETA

De allergrootste verandering van het afgelopen jaar is misschien wel de introductie van de ETA: Expanded Text Ads. In juli van 2016 werd het tekenlimiet van de standaardadvertenties in Google verhoogd. Voorheen moest je jouw aantrekkelijke advertentietitel in 25 tekens weten te proppen, tegenwoordig mag dat in 30 characters. De 2 bijbehorende 'beschrijvingsregels' zijn nu samengevoegd tot 1 regel. Maar je krijgt er wel 80 tekens voor terug. Je advertentie valt dus nu meer op. Ook omdat de Expanded Text Ads maar liefst 47% groter zijn dan de standaardadvertenties. Vergeet niet om hiervan te profiteren! 'Even' je advertenties overzetten dus

2. Geen advertenties meer naast de zoekresultaten

Tot februari 2016 werden advertenties op je desktopcomputer zowel aan de bovenkant als náást de zoekresultaten aan de rechterkant getoond. Sinds de update die Google destijds uitrolde, zijn de advertenties niet meer naast de zoekresultaten te zien, maar alleen boven en onder. Het aantal advertenties bovenaan de pagina is daarmee wel gestegen van 3 naar 4. Verwacht werd dat de kosten per klik hiermee de pan uit zouden rijzen, maar uiteindelijk blijkt dat het een win-winsituatie is voor zowel Google als jouw onderneming. De CTR (click through rate) is namelijk hoger en de CPC (cost per click) lager.

3. Advertentie-extensies

Advertentie-extensies kende je natuurlijk al, maar er zijn afgelopen jaar meerdere nieuwe advertentie-extensies geïntroduceerd. Zo geven prijsextensies een product en de bijbehorende prijzen weer onder de advertentie. Berichtextensies voegen een bericht toe onderaan een advertentie. Bijvoorbeeld: 'Vragen? Sms ons!'. Als je op het bericht klikt, stuur je zo een sms naar het betreffende bedrijf. En met de website-informatie-extensie kun je de merken die je verkoopt en de services die je biedt benoemen. Ambieer je een hogere CTR of conversie? Probeer eens wat advertentie-extensies jou opleveren.

4. De persoonlijke aanpak loont

De demographic targeting for search ads en customer match die in het laatste kwartaal van 2016 gelanceerd werden, zorgen er ook in 2017 voor dat je advertenties 'persoonlijker' kunt maken. Zo kun je bijvoorbeeld bod-aanpassingen instellen op basis van leeftijd en geslacht, en gericht targeten of uitsluiten. En zoals iedere marketeer weet: persoonlijke benadering werkt.

5. Mobiel is hoofdzaak

Al sinds 2015 zoeken meer mensen op mobiel dan op desktop. Inmiddels zijn we niet ver verwijderd van een mobile first index. Ook mobiel adverteren mag dus niet over het hoofd gezien worden. Een advertentie kun je namelijk speciaal opmaken voor mobiele gebruikers. Denk aan tekst die op mobiel kleiner wordt weergegeven zodat deze niet wordt afgekapt, of een telefoonicoon waarmee je het bedrijf direct kunt bellen. Ook mobile-only-campagnes behoren tot de mogelijkheden. Deze trend leent zich ook perfect voor personalisatie, dus verdiep je eens in de mogelijkheden hoe je teksten en kpi's voor mobiel kunt optimaliseren en bijsturen.

6. Een andere manier van zoeken met voice search

Je telefoon een spraakgestuurde zoekopdracht geven. Doe jij het al? Wist je dat inmiddels 20% van de zoekopdrachten in Google wordt uitgevoerd via voice search? Voice search gebruiken we op een andere manier dan dat we een zoekopdracht intypen. Spraakzoekopdrachten zijn meer vraaggestuurd en volledige zinnen vervangen de korte woordcombinaties waaraan we gewend zijn. Hoe Google hierop in gaat spelen met search advertising? Dat kunnen we nog niet voorspellen, maar er zal binnenkort ook in zoekmachineadvertenties ongetwijfeld onderscheid gemaakt worden tussen een spraakgestuurde en getypte zoekopdracht.

7. Meer mogelijkheden voor remarketing

Wat we ook voor 2019 verwachten, is dat er meer potentie is voor remarketing. Dit betekent dat er meer en gedetailleerdere mogelijkheden komen om de personen te targeten die eerder op jouw website zijn geweest.

Samen aan de slag met de vindbaarheid van jouw onderneming

Heb jij je SEA-strategie al volledig op de rit of kun je wel wat advies gebruiken over het op de juiste manier inzetten van je zoekmachinemarketing? In beide gevallen gaan we graag met je in gesprek. Werken aan jouw online succes, dat is iets wat we graag samen doen. Neem contact op met onze online specialisten en ontdek hoe adverteren in de zoekmachine kan bijdragen aan de realisatie van je zakelijke doelstellingen.

Verbeter je advertentieprestaties met onze gratis Google Ads-check

Onze Google Ads specialisten zullen je vrijblijvend helpen te starten met Google Ads of meer rendement uit je bestaande campagnes te halen.

Meest gelezen artikelen