Stap voor stap succesvol adverteren in Google

20-02-20 09:08 Comment(s) By Youvia marketing team

Adverteren in zoekmachines: waarom en hoe start je met een SEA-campagne?

In dit artikel leggen we je kort uit wat SEA inhoudt en waarom investeren hierin interessant is voor jouw onderneming. Vervolgens lees je stap voor stap wat je kunt doen om een succesvolle advertentiecampagne te starten. Heb je na het lezen van dit artikel toch behoefte aan hulp bij het adverteren in zoekmachines? Dan helpen de SEA-experts van Youvia je graag.       
Wil je jouw producten of diensten op een effectieve manier onder de aandacht brengen? Ergens waar je jouw doelgroep vrijwel zeker zult treffen? Dit kan op een ‘plek’ waar ruim 92% van de Nederlanders zich bijna dagelijks bevinden. En jij waarschijnlijk ook: op Google. Deze zoekmachine is online nog altijd the place to be, voor bedrijven en consumenten. Google heeft het grootste marktaandeel en daarmee is Google Ads het grootste SEA-platform. Adverteren in zoekmachines – ook wel SEA genoemd – is daarom een logische stap als je jouw onderneming of een specifiek product of dienst wilt promoten. 

SEA in het kort

SEA staat voor search engine advertising. Het zijn de betaalde zoekresultaten bovenaan in zoekmachines. In Google duidelijk te herkennen aan ‘Advertentie’. Deze advertenties brengen extra bezoekers op je website. Jij bepaalt de hoogte van het advertentiebudget. En je betaalt per klik op je advertentie. De zogeheten klikprijs varieert en wordt door Google bepaald aan de hand van een geautomatiseerd biedingssysteem. Hoe groter de concurrentie is voor bepaalde zoekwoorden, des te hoger de klikprijs. Om controle te houden over je advertentiebudget, kun je zelf instellen wat je maximaal voor een klik wilt betalen. 
"Van alle Europeanen klikken Nederlanders 
het vaakst op een Google advertentie."

Waarom investeren in zoekmachine-adverteren?

Wist je dat er in Europa steeds meer wordt geklikt op advertenties in Google? Vooral op mobiel. De verklaring voor de stijgende kliks op smartphones is het kleinere scherm, waarop de organische (onbetaalde) resultaten niet direct zichtbaar zijn. Een ander interessant weetje: van alle Europeanen klikken Nederlanders het vaakst op een Google-advertentie. Zonde als je van deze kennis geen gebruik maakt en het adverteren in Google links laat liggen. 

Een advertentiecampagne opzetten: hoe begin je?

Voordat je start met een SEA-campagne is het verstandig om de doelen van je campagne te bepalen. De volgende vragen helpen je wellicht op weg: wil je de online verkoop stimuleren? Wil je meer contactmomenten creëren? Moet het aantal offerteaanvragen omhoog? Wil je meer klanten naar je fysieke winkel trekken? Of wil je je naamsbekendheid vergroten in jouw regio? Wanneer je een doel voor je campagne hebt opgesteld, houd dit dan voor ogen bij je campagne-opzet. Dit helpt je bij het uitvoeren van de volgende stappen. 

Bepaal je doelgroep

Het is ook goed om te bedenken wie je doelgroep is. Google Ads maakt het mogelijk om jouw advertentie te laten zien aan specifieke doelgroepen. Mensen met bepaalde interesses, met bepaald koopgedrag of die afkomstig zijn uit jouw regio. Je kunt dit allemaal selecteren voor een zo effectief mogelijke SEA-campagne. Heb je je doelstelling en doelgroep bepaald? Dan is het tijd om te starten met de opzet van je campagne. Heb je nog geen AdWords-account? Dan is dat de eerstvolgende stap om te zetten. 

Koppel Google Analytics aan je website

Heb je al Google Analytics aan je website gekoppeld, dan kun je deze stap overslaan. Heb je dit nog niet, wacht hier dan niet te lang mee. Analytics geeft veel interessante informatie die je kunt gebruiken bij de opzet van een online advertentiecampagne. Je kunt onder meer zien via welke zoekopdrachten je websitebezoekers op jouw site belanden. Nog geen Analytics? Je koppelt dit gemakkelijk aan jouw website. 

"Meten is weten. Verbeter je campagne 
door conversies in te stellen, 
deze bij te houden én te optimaliseren 
met de geworven inzichten."

Weet wat je meet binnen een SEA-campagne

Je wilt natuurlijk wel dat jouw campagne wat oplevert. Dit is meetbaar te maken door zogeheten conversies in te stellen. Een conversie is iets dat je wilt dat een bezoeker doet op jouw site. Bijvoorbeeld het invullen van een contactformulier, het voltooien van een aankoop of het aanklikken van je contactgegevens. De statistieken in je account geven je inzicht in de conversies. Met die informatie is het mogelijk om je advertentiecampagne verder te optimaliseren. Zo kun je het meeste uit jouw campagne halen. 

Bedenk relevante zoekwoorden voor je advertenties

Wat voor jouw campagne relevante zoekwoorden zijn, hangt uiteraard af van je branche, producten en diensten. Wees zo specifiek mogelijk. Stel je hebt een webshop voor schoenen, dan is ‘schoenen’ een te algemeen zoekwoord. Jouw doelgroep is specifieker op zoek naar bijvoorbeeld ‘witte sneakers’, ‘nette zwarte herenschoenen’ of ‘rode pumps’. Je kunt deze zoektermen nog relevanter maken door woorden als ‘online’ en ‘kopen’ toe te voegen. De Google Keyword Planner is een handige tool die helpt bij het bepalen van relevante zoekwoorden. 

“Je hebt zelf in de hand hoeveel 
je aan Google Ads spendeert.”  

Bepaal je budget

Hoeveel je uitgeeft aan Google Ads heb je zelf in de hand. Jij bepaalt het maximale budget voor je campagne en de maximale prijs die je wilt betalen voor een klik. Heb je bijvoorbeeld een dagbudget van € 50,- ingesteld, dan zul je nooit meer dan dit bedrag kwijt zijn. Bovendien is het systeem zo ingericht dat jouw budget alleen op gaat als er voldoende op je advertentie is geklikt. 

Schrijf toepasselijke en aansprekende advertentieteksten

Maak je advertentietesksten pakkend en relevant. Waarmee onderscheidt jouw bedrijf zich van de concurrent? Wat moeten jouw klanten echt weten? Benoem dit kort en bonding in de advertentieteksten. Lees darvoor ook onze tips voor het schrijven van een succesvolle SEA-campagne.

Zorg voor een goede landingspagina

Niet onbelangrijk, maar door ondernemers wel vaak vergeten: een duidelijke en relevante landingspagina voor de advertentiecampagne. De landingspagina is een webpagina van jouw site waarop de campagne landt. Zorg ervoor dat je advertentieteksten goed aansluiten op de inhoud van die webpagina. Adverteer je bijvoorbeeld over een specifiek product, laat de advertentie dan direct naar de pagina linken over dat product en zorg dat er voldoende informatie op staat. Dit vergroot de relevantie voor jouw bezoekers en de kans op conversie. Het voorkomt verspilde kliks: bezoekers die je site binnen enkele seconden verlaten zonder verder te klikken. 

“Je maakt je campagne relevanter voor jouw doelgroep als je ook bepaalde zoektermen uitsluit. Dit heeft een positief effect op het resultaat.” 

"Je maakt je campagne 
relevanter voor jouw doelgroep
 als je ook bepaalde 
zoektermen uitsluit. 
Dit heeft een positief 
effect op het resultaat."

Uitsluitingszoekwoorden toepassen

Door bepaalde zoektermen van jouw SEA-campagne uit te sluiten, haal je meer uit je advertentiebudget. We pakken nog eens het voorbeeld van de schoenenwebshop erbij. Stel je verkoopt uiteenlopende soorten schoenen, maar geen tennisschoenen. Dan kun je ‘tennisschoenen’ als uitsluitingszoekwoord opnemen in je campagne. Door specifieke zoektermen uit te sluiten, maak je jouw campagne relevanter voor de zoekmachinegebruikers. Je krijgt geen bezoekers op je site die net iets anders zoeken, dus betaal je ook niet voor de klik. 

De experts van Youvia 
staan voor je klaar

Hopelijk heb je nu een duidelijk beeld van waar je op moet letten als je gaat adverteren via Google. Heb je toch nog vragen over SEA, stel deze dan aan de experts van Youvia. Wij staan voor je klaar om je verder te helpen met jouw online marketing.

Share -