Een privacyverklaring op je website. Waarom?

20-02-20 16:23 Comment(s) By Youvia marketing team

Verzamelt jouw website persoonlijke gegevens? Dan moet je een privacyverklaring plaatsen. Lees onze handige checklist privacyverklaring verderop. 
Met ingang van 25 mei 2018 is er een hoop veranderd en is het des te belangrijker dat je je privacyverklaring op je website hebt staan. 

Waarom?

Het plaatsen van een privacyverklaring op je eigen site is verplicht voor elke website waarop persoonlijke gegevens worden verzameld. Dit staat in de Uitvoeringswet Algemene verordening gegevensbescherming (UAVG). Je klanten moeten namelijk gemakkelijk kunnen weten wat je doet met de gegevens die je van hen verzamelt. In de privacyverklaring vertel je dit aan je klanten of andere websitebezoekers. Denk hierbij aan e-mailadressen, wachtwoorden, bankrekeningnummers of data over waar de bezoeker vandaan komt. 

Eisen aan de privacyverklaring

De privacyverklaring moet aan een aantal eisen voldoen. Zorg dat je goed op de hoogte bent van deze eisen zodat je geen problemen krijgt, zoals een waarschuwing of een boete. Want die eisen zijn er natuurlijk niet voor niets. Ze beschermen je klanten tegen hacks en identiteitsdiefstal. Dat soort problemen wens je niemand toe. 
Om volledig zeker te zijn dat je aan de eisen voldoet, schakel je het best een jurist in. Het volgende hoort er in ieder geval in te staan: 
      • Je eigen identiteit, bijvoorbeeld je bedrijfsnaam en contactgegevens 
      • Welke gegevens je bewaart 
      • Waarom je de gegevens bewaart 
      • Hoe lang je de gegevens bewaart 
      • Wat je met de gegevens gaat doen (aan derden geven of eigen gebruik) 
      • Welke rechten heeft de klant? (inzage, aanpassing, indienen klacht etc.) 
      • Beschrijf hoe de gegevens worden beveiligd 
      • Noem en beschrijf je gebruik van cookies 
      • Remarketing, een SEA-techniek, stelt specifieke eisen aan je privacyverklaring 
      • Handelingen die je hierin vermeldt, moeten voldoen aan de wet.   

Hoe?

Maak het vooral niet te moeilijk voor de lezer. Ook dat mag niet van de wet. Je hoeft niet de exacte termen te gebruiken zoals in de wettelijke privacyverklaring. Kijk ook eens hoe een concurrent het op een soortgelijke website aanpakt. Of vraag een bedrijf-x-medewerker om een voorbeeld. 

Over het schrijven zelf: houd het beknopt. Zorg dat er één kernboodschap per alinea staat. Maak duidelijke kopjes en schrijf actieve zinnen. Gebruik eventueel ook opsommingen, tabellen of kaders om het overzichtelijk te houden. Je mag animaties of afbeeldingen toevoegen om het wat speelser te maken. Laat het controleren door een jurist zodat je privacyverklaring aan klopt en aansluit bij jouw werkwijze. 

Let op! Heb je veel internationale websitebezoekers? Presenteer je privacyverklaring dan ook in het Engels. Je kunt meerdere talen toevoegen. Zorg er wel voor dat de teksten inhoudelijk overeenkomen. 

Waar op je website zet je de privacyverklaring?

Volgens de wet moet de privacyverklaring altijd te vinden zijn voor de klant. Laat het daarom het liefst voorafgaand aan een inschrijving of toezegging zien door middel van bijvoorbeeld een pop-up of een opt-in vinkje. Ook kun je in de menubalk een aparte optie geven om de gehele privacyverklaring door te nemen op een pagina met een eigen url. Plaats bij elk formulier een link naar deze pagina. En zet de verklaring eventueel ook met een linkje in de footer, bij de andere algemene voorwaarden. Zo kunnen er geen misverstanden ontstaan. 

Share -