Gevonden worden met website-optimalisatie

28-07-20 11:13 Comment(s) By Gilles

Website optimaliseren voor ondernemers


Wat is stap 1 in online marketing? Online vindbaarheid. Dat bereik je bijvoorbeeld met een website die de aandacht trekt van consumenten en Google. Pas als je die hebt staan, ga je denken aan uitbreiding. Je stuurt er eventueel met Ads nog extra betaald verkeer op af voor meer klandizie. Maar dat eerste gedeelte is essentieel. Als je website niet geoptimaliseerd is voor Google en de klant, dan kun je de rest wel vergeten. Je inspanningen voor online marketing bereiken dan nooit helemaal hun doel. Dat zou zonde zijn, dus lees even mee, scan je website, en haal eruit wat erin zit.

Optimaliseer je website deze zomer en blijf online vindbaar  

Je site is net als je winkel. Je wilt dat een consument zin krijgt om er even in rond te hangen. Het moet uitnodigend en interessant zijn. Je geeft er wat sfeer mee, zodat je bezoeker zich thuis gaat voelen. Bied bezoekers niet alleen jouw topproduct of uitstekende service, maar ook een goed gevoel. Google meet dat door te kijken hoe lang je bezoekers op je site blijven. Zijn ze binnen een seconde weg? Of nemen ze even de tijd om erachter te komen wat jouw onderneming precies doet? Dat verschil is doorslaggevend.

Voor wie is de website gemaakt?

Als ondernemer wil je laten zien wat voor jou belangrijk is. Maar sta je er ook bij stil wat je klanten belangrijk vinden? Een van de manieren om daar achter te komen, is met een zoekwoordenonderzoek. Daarmee zoekt een expert voor je uit welke zoektermen in jouw branche en in jouw buurt het vaakst worden ingetypt op Google. Wij kunnen precies zien of mensen in jouw buurt vaker naar “croissantjes” zoeken, of naar “gebakjes”. En als je die informatie hebt, dan speel je daar toch op in? Het ontcijferen van de behoeftes van de consument, is een belangrijk onderdeel van website-optimalisatie.


Richt je op de gebruikerservaring

De gebruiker is koning. Niet alleen omdat tevreden bezoekers langer blijven, maar ook omdat ze sneller terugkomen. En over het algemeen beter gemutst zijn. Dat laatste meet je niet, maar ervaar je als ondernemer wel, wanneer je een blije consument aan de lijn krijgt. Maar wat bepaalt nou een goede gebruikerservaring of User Experience (UX)? Daar kun je eindeloos diep op ingaan, maar wil je het simpel houden, let dan op 3 dingen: sfeer, relevante inhoud en je laadtijd. Ervan uitgaande dat je diensten en producten gewild zijn, natuurlijk.

Eerst even die sfeer

Je hoort wel eens dat een beslissing op basis van een eerste indruk wordt gemaakt. Wanneer dat online gebeurt, speelt de uitstraling van je site daarin een leidende rol. Een ouderwetse, rommelige site zal een bezoeker minder snel overtuigen om een aankoop te doen of een telefoontje te plegen dan een nette, moderne site. Sfeer bepaal je met ruime, mooie foto’s, een tone-of-voice die past bij je publiek en een strakke opzet die de identiteit van je bedrijf goed weergeeft. Let daar op als je je site onder de loep neemt.

Vinden wat je zoekt als klant

Dan de inhoud. Hier is de kern dat je to-the-point en overzichtelijk communiceert. Dat begint bij de homepagina. Zorg dat je site in een oogopslag laat zien wat jouw bedrijf allemaal biedt, en heldere links legt naar de diverse andere pagina's van je website. Heb je een veel gezochte dienst of een topproduct met een goede marge? Dan loont het om er een aparte pagina voor aan te maken, waar je vanuit home naartoe linkt. Een pagina met een zoekwoord in de url werkt als een magneet (bijvoorbeeld jouwbedrijf.nl/superdienst, waarbij superdienst dus het zoekwoord is). Voorwaarde is wel dat je op die pagina ook relevante informatie biedt over die superdienst of dat topproduct.

Niet onbelangrijk voor SEO: de laadtijd

Hier is veel over gezegd, en dat blijven we doen. Houd je laadtijd zo kort mogelijk. Bezoekers uit de 21ste eeuw zijn af en toe vrij ongeduldig. Kunnen ze niets aan doen. Een laadtijd van meer dan 10 seconden kan het verschil zijn tussen een klant, en geen klant. Plus: Google kijkt ook naar je laadtijd. Nou is een mindere laadtijd echt niet altijd funest, maar waarom zou je het onnodig oprekken? Voor het versnellen van je laadtijd zijn 1000 technische trucjes, maar onthoud deze: verklein je foto’s voordat je ze uploadt. Moderne camera’s maken foto’s van soms wel 5 tot 20 MB. Voor het web is 125kb meer dan genoeg, waarbij je resolutie ongeveer 800 x 300 pixels is. Verkleinen doe je met een fotobewerkingsprogramma of met een online image resizer. Kleine moeite.


Is je website geoptimaliseerd? Dan ga je verder denken

Niets is perfect, maar je wilt met je website wel aan de standaard voldoen voordat je hem onder de aandacht brengt. Je laat toch ook geen klanten in je winkel terwijl je aan het verbouwen bent? Kijk daarom altijd eerst goed naar je website, voordat je andere online marketingactiviteiten opstart. Daarna pas ga je denken aan advertenties die leiden naar je site of webshop, aan reviews, of aan het leggen van links naar diverse platforms om je online bereik verder uit te breiden.

Laat Youvia met je meekijken

Je hoeft als ondernemer niet ingewikkeld te doen om je website tot een goed niveau te optimaliseren. Begin bij de bovenstaande drie tips, en je komt al een heel eind. Wil je er dieper induiken? Dat kan altijd. In ons uitgebreide artikel over bedrijfswebsites vind je heel wat meer inspiratie. Heb je toch meer behoefte aan een frisse blik van een expert? We checken je site vrijblijvend voor je.

Scan mijn site
Zelf aan de slag >
Share -