Verhoog je online omzet: zet je site centraal

Verhoog Je Online Omzet

De meeste ondernemers hebben een website. Online aanwezig zijn is tegenwoordig de norm, maar hier blijft het dan vaak bij. De website wordt door 44% voornamelijk gezien als online visitekaartje. Jammer, want er valt zoveel meer uit te halen. 30% van het mkb* haalt minder dan 5% van hun omzet uit online activiteiten. Het lukt deze ondernemers dus onvoldoende om hun klanten online te bereiken. Terwijl 94% van de Nederlanders wel eens iets online koopt. Een gemiste kans! Je website is -naast een online visitekaartje- namelijk dé plek waar je bezoekers kunt converteren tot klanten.  

Maar hoe bereik je deze potentiële klanten? Simpel, stel je website centraal in je online marketingactiviteiten met de volgende 4 stappen. 


    *Door mkb'ers geschatte omzet behaald uit online activiteiten





 

Bron: Mkb Benchmark 2018

Stap 1 - Zijn je doelstelling en doelgroep helder?

Wat wil je met je website bereiken en wie is je doelgroep? Wat mag 1 bezoeker, proefrit, brochure download of telefoontje kosten? Zelfs bij de grotere bedrijven, blijven ze het antwoord schuldig op deze vragen. Terwijl dit essentiële informatie is voor je latere strategie. Want hoeveel tijd, geld en moeite steek je in bepaalde kanalen? Hoe bepaal je later anders of een bepaald kanaal lucratief is of juist niet? 
Het antwoord op deze vragen hangt af van welke rol je website speelt in het aankoop- en serviceproces binnen jouw bedrijf. Wat voor een producten of diensten je levert. En hoeveel contacten en leads je nodig hebt tot een conversie. Er zijn in theorie 8 doelen te formuleren. Maar de meeste bedrijven vallen in een van de volgende 3 categorieën: 'informeren', 'werven' en 'verkopen'. Elk doel heeft andere KPI's waarop je moet gaan meten en sturen. 


Stap 2 - Voldoet de functionaliteit van je website?

Dat is vaak niet het geval. De website werkt bijvoorbeeld niet goed op mobiel, is langzaam of niet gebruiksvriendelijk. Een tip: laat bijvoorbeeld je buurman of goede vriendin voor een mooie fles wijn je website eens grondig checken. Wedden dat die zo 10 fouten signaleert. Spelfouten, linkjes die niet werken, oud nieuws, verkeerde telefoonnummers, formulieren die niet werken, tot hele pagina's die het niet doen. 



Stap 3 - Worden KPI's gemeten?

Bijna elke website is voorzien van een statistiekprogramma. Waarbij Google Analytics inmiddels op meer dan 60% van de websites is geïnstalleerd. Maar de vraag is; kijk je erin? En wat doe je ermee? Daar gaat het vaak fout. Want uit ervaring blijkt dat slechts 1 op de 10 bedrijven doelen hebben ingesteld. Het heeft niet veel zin om doelen voor je website te stellen, om deze vervolgens niet te meten. Dus bepaal ook voor jezelf welk doel je hebt met je website. Welke informatie heb je nodig om dat te meten, zodat je er ook acties op kunt ondernemen.

Less is more:

Stap niet in de valkuil dat je op te veel tegelijk focust. Beperk wat je wil bereiken in een bepaalde periode. Denk hierbij aan dalende bouncerate, meer tijd per bezoeker of hogere conversieratio. Deze leiden uiteindelijk tot lagere kosten per conversie.



Stap 4 - is de websiteconversie voldoende?

Zo niet: waar en waarom gaat het fout? Wat kun je verbeteren? Om hierachter te komen moet je gaan meten. Dit gebeurt nog veel te weinig. Pas als je website voldoende converteert kun je überhaupt aan online marketing denken. Vergelijk het met een fysieke winkel. Het heeft weinig zin om meer mensen in je winkel te krijgen, als ze eenmaal binnen toch niets kopen. En al helemaal niet als je voor die bezoekers in je winkel ook nog zou moeten betalen!



Van bezoekers naar conversie. Oftewel kijken, kijken en kopen!

Conclusie is dat éérst je website op orde moet zijn, voordat je verder investeert in online marketing. Want meer verkeer naar een niet optimale website, verhoogt enkel de teleurstelling in plaats van de omzet. Staat je website eenmaal als een huis, dan zul je dit merken aan de verhoogde conversie. Je bezoekers kijken, kijken én kopen!

Weten of jouw website werkt?

Naast je goede buur of vriendin ook een expert naar je site laten kijken? Met de gratis Website-Check van Youvia krijg je inzicht in de eventuele verbeterpunten van jouw website. Zo weet je precies waar je winst valt te behalen.