Zo stem je je campagne af op de feestdagen

04-03-20 14:06 Comment(s) By Youvia marketing team

Sluit 2019 succesvol af met SEA

1. Focus op goed, niet op goedkoop

Geef je de voorkeur aan een goed of een goedkoop cadeau voor de feestdagen? De meeste internetgebruikers zoeken naar het eerste, blijkt uit onderzoek*. Dus ligt in jouw AdWords-campagne de nadruk op acties en aanbiedingen, bijvoorbeeld door zoekwoorden als ‘korting’ en ‘goedkoop’? Pas je zoektermen dan aan voor december. Verander ‘goedkope muziekinstallatie’ bijvoorbeeld in ‘beste muziekinstallatie’.

Maar we zoeken niet alleen naar cadeaus van kwaliteit. Ik geef bijvoorbeeld graag iets origineels, unieks of persoonlijks. En met mij vele anderen, want zoekwoorden als ‘uniek cadeau’ en ‘origineel cadeau’ stegen afgelopen jaar zo’n 80% in populariteit. Verwerk dit in je SEA-campagne, bijvoorbeeld door ‘persoonlijke sieraden’ of ‘originele fotocadeaus’ toe te voegen aan je zoekwoorden. 

2. Zet in op remarketing

Al vanaf de eerste week van november ga ik op zoek naar cadeaus voor de feestdagen. Ik schrijf me in voor nieuwsbrieven, maak wensenlijstjes aan en gooi producten in mijn winkelwagen – om vervolgens de site weg te klikken. Jouw (potentiële) klant doet dit waarschijnlijk ook. Zorg er dus voor dat hij of zij ook voor de daadwerkelijke aankoop, enkele weken later, weer jouw website bezoekt.

Dit doe je door remarketing in te zetten. Plaats gerichte advertenties op andere websites waar je bezoekers ook komen en lok ze terug naar jouw website. Of maak lijstjes van mensen die te vroeg het betaalproces verlieten (zoals ik) en doe hen een speciale aanbieding.

3. Bod en budget

De positie van je advertentie boven de zoekresultaten heet de Ad Rank. Deze wordt bepaald door 2 factoren: de kwaliteitsscore van je advertentie (Quality Score) en je maximale bod. De kwaliteitsscore wordt bepaald door de verwachte klikfrequentie, de relevantie van de advertentie en de kwaliteit van de landingspagina. Het maximale bod kun je handmatig instellen of automatisch laten bepalen.

Hoe beter je Quality Score, hoe groter de kans op een goede Ad Rank, maar ook hoe lager het bedrag dat je aan Google betaalt. Maar je bent niet de enige die rond december zijn of haar campagne aanpast of opvoert. Realiseer daarom dat de CPC (kostprijs per klik) een stuk hoger kan zijn dan je gewend bent. Ervan uitgaande dat de Quality Score optimaal is, zal je ook jouw maximale bod moeten verhogen om mee te blijven dingen in de AdWords-veiling. Maar! Bij een hogere CPC ben je sneller door jouw maandbudget heen. Het zou zonde zijn als je halverwege de decembermaand niet meer vertoond wordt. Wij kunnen je met de gratis SEA-check adviseren over de beste strategie.

Aangepaste openingstijden tijdens de feestdagen

Met het Bedrijfsprofiel past je je openingstijden gemakkelijk aan en zorg je dat jouw klanten op de hoogte zijn.

SEA-check

Is jouw SEA-campagne klaar voor de feestdagen? Heb je een passende biedstrategie gekozen en gebruik je relevante zoekwoorden? Als je hierover twijfelt, raden wij de gratis SEA-check van DTG aan. Onze specialist kijkt of je nog op kosten kunt besparen en hoe je je onderscheidt van de concurrentie. Zo geef je je omzet in de laatste maand van 2019 nog een boost.

Share -