Een actie snel onder de aandacht brengen. Klanten werven. Een nieuw product of bestaande dienst promoten onder een bepaalde doelgroep. Snel online vindbaar zijn. Dit zijn een aantal redenen om te adverteren in zoekmachines zoals Google en Bing. Klinkt allemaal goed, maar wat zijn nu echt de voordelen van zoekmachine-adverteren? Ook wel search engine advertising (SEA) genoemd. Om dit te verduidelijken, zetten we 7 voordelen van Google Ads op een rij.
Waarom specifiek van deze zoekmachine? Omdat Google ook in 2018 veruit het grootste marktaandeel had binnen zoekmachines. En ruim 90% van de Nederlanders Google als zoekmachine gebruikt.
Voordeel 2: Bepaal met welke zoekwoorden je vindbaar wilt zijn
Je kiest zelf op welke zoekwoorden de campagne zichtbaar is. Het is ook mogelijk om niet-relevante zoekwoorden van je advertentiecampagne uit te sluiten. Jouw advertenties komen dan niet naar voren wanneer er op die specifieke uitsluitingszoekwoorden wordt gezocht. Ben je bijvoorbeeld aanbieder van tuinhuisjes, dan wil je waarschijnlijk niet met je advertenties naar voren komen bij gebruikers die informatie zoeken over ‘zelf tuinhuis maken’. Door de zoekterm ‘zelf maken’ uit te sluiten, is de campagne niet zichtbaar voor de doe-het-zelvers.
Voordeel 3: Snel vindbaar in de zoekresultaten van Google
Adverteren in Google Ads is ideaal als je snel online vindbaar wilt zijn. Bijvoorbeeld omdat je een tijdelijke actie hebt die je extra wilt promoten. Een gepubliceerde campagne is al na een kwartier zichtbaar voor zoekmachinegebruikers. Met je website een hoge positie verkrijgen in de organische (onbetaalde) resultaten van Google kan maanden duren. Een website moet aan een aantal eisen voldoen wil deze in aanmerking komen voor een hogere positie. Adverteren in zoekmachines kan dus een snelle en effectieve manier zijn om jouw doelgroep te bereiken.
Voordeel 5: Diverse campagnes tegelijkertijd uitrollen
Wanneer je adverteert via traditionele media, is het lastig om verschillende campagnes tegelijkertijd in te zetten. Dit heeft vaak te maken met de focus en het doel van de advertentiecampagne. Met Google Ads is het gemakkelijk om diverse campagnes tegelijkertijd in te zetten. Stel je verkoopt producten in verschillende categorieën. Bijvoorbeeld tuinhuisjes en schuttingen. Je kunt de ene advertentiecampagne dan specifiek richten op de tuinhuisjes en de andere op schuttingen.
Voordeel 6: Inzicht in de resultaten
De resultaten van jouw Google Ads-campagne zijn terug te vinden in de statistieken van je Google-account. Door deze data zorgvuldig te analyseren, kun je waar nodig de advertentiecampagne aanpassen. Zo bereik je de doelen nog beter en haal je het meeste rendement uit de campagne.
Voordeel 7: De mogelijkheid om extensies te koppelen
Belknoppen, klantrecensies en locatiegegevens zijn voorbeelden van extensies. Ze geven extra informatie die getoond kunnen worden bij een advertentie. Het voordeel van zichtbare extensies is dat een advertentie extra opvalt. Daardoor gaat het aantal kliks omhoog. Je kunt zelf selecteren welke extensies je wilt koppelen aan de campagne.
Aan de slag met zoekmachine-adverteren?
Hebben de voordelen van Google Ads jou enthousiast gemaakt over zoekmachine-adverteren? Maak dan gebruik van de expertise van de SEA-specialisten van Youvia. Zij zijn Google-gecertificeerd en gaan graag voor jou aan de slag. Neem contact met ons op.