Google’s algoritme kort uitgelegd
In Nederland is de Google-supportpagina op het moment dat ik deze blog typ zelfs nog niet bijgewerkt, maar Amerikaanse bloggers merkten de wijziging op.
Wat leren we over lokale ranking in Google sinds de update van de supportpagina?
Tot nu toe gaf Google op de supportpagina slechts 3 hints over de factoren die helpen bij het beter vindbaar maken van bedrijven in een zoekopdracht op bijvoorbeeld Google Maps. Het zijn alleen niet heel concrete handvatten om mee aan de slag te gaan:
1. Relevantie: hoe goed komt jouw bedrijf overeen met datgene waar naar gezocht wordt?
2. Afstand: hoe ver is jouw bedrijf verwijderd van de locatie in de zoekopdracht?
3. Prominentie: hoe populair is je bedrijf online? Wordt er bijvoorbeeld op andere websites veel over jou gesproken? Sta je op websites met bedrijfsgegevens zoals openingstijden.nl?
Op de Engelstalige Google-supportpagina vind je nu naast deze 3 algemene hints 5 concrete acties die je kunt ondernemen om de kans om gevonden te worden te vergroten. Alle 5 heb ik ze in mijn eerder genoemde blogs al eens aangestipt, omdat we in de praktijk merkten dat ze mogelijk invloed hadden. Wat maakt deze update dan zo bijzonder? Google vertelt nu zelf wat je concreet kunt doen!
2. Zorg ervoor dat je gegevens compleet zijn en dat je een beschrijving van je bedrijf toevoegt. Dit doe je in Google Mijn Bedrijf. De gegevens zijn vervolgens voor je klanten te vinden in bijvoorbeeld Google Maps of Google+. De volgende zaken mogen in ieder geval niet ontbreken om lokaal gevonden te worden: Je bedrijfsnaam, liefst helemaal gelijk aan de bedrijfsnaam op je website.
- Waar ben je gevestigd?
- Wat doet je bedrijf? Welke producten en diensten lever je?
- Waarmee onderscheid je je van de concurrentie?
- Kunnen je klanten naar jou toe komen of ga jij naar hen toe?
3. Houd je openingstijden up-to-date. Nu we steeds vaker onderweg zoeken via onze mobiele telefoon is het van groot belang dat je openingstijden up-to-date zijn. Mobiele gebruikers zoeken bijvoorbeeld naar de dichtstbijzijnde winkel die nu open is. Je kunt sinds kort ook speciale of aangepaste openingstijden van je bedrijf vermelden. Maak hier gebruik van. Bijvoorbeeld als je op andere tijden geopend bent tijdens de feestdagen. Google hecht veel waarde aan juiste informatie. Door je bedrijfsgegevens altijd up-to-date te houden verhoog je je kans op een hogere (lokale) ranking.
4. Ga in gesprek met je klant. Zorg niet alleen dat je klanten reviews schrijven, maar reageer er ook op. Ook dit kan via Google Mijn Bedrijf. Jij laat zo aan Google zien dat je waarde hecht aan de feedback die je klanten geven. Reageren doe je natuurlijk niet alleen voor Google. We bekijken allemaal namelijk wel een paar reviews over een product of bedrijf voordat we tot een bezoek of aankoop overgaan.