Sta weer even stil bij je keuzes
Richt je op je kernkwaliteiten
Voor ondernemers die zware tijden verwachten, is het wat marketing betreft niet direct het moment om nieuwe diensten of producten te promoten. Wat wel nuttig kan zijn, is om nieuwe media in te zetten. Doe dat dan voor de diensten en producten die hun kwaliteit in de markt dagelijks bewijzen. Die hebben namelijk de kracht om consumenten naar jouw zaak te trekken. Vestig er via je site, je bedrijfsprofiel of je webshop extra aandacht op, en kijk wat dat teweegbrengt. Jouw kernkwaliteiten hebben je hier gebracht, en zullen je ook door moeilijkere tijden heen helpen.
Blijf je informatie updaten
Pas je je openingstijden regelmatig aan, verkoop je nu meer online of heb je een nieuwe online boekingsmodule met gezondheidscheck? Geef dat direct overal online weer. Je klanten zoeken nu eenmaal de laatste informatie, dus zorg ervoor dat de relevante informatie ook op minder voor de hand liggende sites en apps zoals Google Maps en TomTom direct wordt geüpdatet. Een netwerkproduct, zoals de Online Locatie Manager (Bedrijfsprofiel op Netwerk) van Youvia, helpt je dit in 1 klap te doen, zodat je niet bij elk wissewasje langs 35 sites en platforms hoeft. Handig!
Overweeg een webshop
Een webshop wordt niet alleen voor verzendbare producten gebruikt. Je kunt er als hovenier ook strippenkaarten voor reguliere tuinklussen verkopen. En als make-up-artiest kun je er ook prima cadeaubonnen slijten. Zelfs al verkoop je er nauwelijks iets, een webshop is een extra uithangbord voor je zaak, en dient om consumenten geïnteresseerd te krijgen in jouw bedrijf. Daarom raden wij ondernemers aan om na te denken over een eigen webshop. Leg de drempel niet te hoog voor jezelf. Start met 6 tot 10 diensten of producten die het goed doen. Korte beschrijving, fotootje erbij en... hopla! Je hebt er een online route naar je zaak bij. Onze online specialisten kunnen je hierbij helpen.
Blijf ambitieuze maar haalbare doelen stellen
Niemand verwacht dat de komende maanden makkelijk gaan worden, maar er liggen zeker kansen. De feestmaanden komen eraan en het virus mag dan nog niet weg zijn, mensen zullen er hoe dan ook het beste van willen maken. Het heeft als restaurant nu geen zin om te rekenen op een volle zaal met kerst, maar misschien kun je wel wijn- en dineradvies bieden aan mensen die deze winter thuis gaan koken. Verwacht als fitnesscenter ook niet dat al je apparatuur vol komt, maar ook in de koudere maanden zal men op zoek gaan naar beweging. We hoeven echt niet bij de pakken neer te gaan zitten en we mogen best vooruitkijken naar betere tijden. Daar horen ambitieuze doelen bij.
Houd vinger aan de pols wat je CPC betreft
Onze SEA-specialisten zien de afgelopen maanden interessante dynamiek in de budgettering van Google Ads. Waar de kosten per klik (CPC) in 2019 over alle branches gezien aardig constant waren, zien we dit jaar veel fluctuatie. Zo is de CPC voor horeca een stuk naar beneden gegaan, en schoot die van tweedehands auto's en laptopreparatie juist omhoog. Ook zagen we rond 24 februari, ten tijde van de lockdown in Italië, een abrupte val van de CPC over de gehele linie. Advertentiebudgetten werden teruggeschroefd. Maar op 1 juni, toen Nederland een reeks lockdownmaatregelen versoepelde, was er juist weer plotseling herstel. Dit zijn trends om in de komende tijd rekening mee te houden. Want vergeet niet: lagere kosten per klik bieden kansen, bijvoorbeeld om je naamsbekendheid voor een prikkie te vergroten. Vraag je Youvia SEA-specialist eens naar de ontwikkelingen in jouw branche en check af en toe je rapportages om meer inzicht te krijgen in wat je concurrenten doen.
Bied je klant alternatieven
Sta er weer eens bij stil wie je klanten eigenlijk zijn. Hoe worden ze geraakt door de crisis? Hoe bereik je ze dit jaar? Oudere en zwakkere mensen zijn nu bijvoorbeeld voorzichtiger met naar buiten gaan, en kiezen uit veiligheid graag voor online alternatieven. Ze schrikken niet meer terug voor het gebruik van videobel-opties. Werk je bijvoorbeeld in de zakelijke dienstverlening, dan waarderen klanten de optie om online afspraken te maken. Maak het ze gemakkelijk door afspraken via je website te bieden en integreer de optie in je contactformulier. Vraag eventueel je Youvia webspecialist om hulp. Maar blijf zelf ook nadenken over hoe je met online alternatieven je dienstverlening corona-proof houdt.
Blijf je website optimaliseren voor vindbaarheid
Voor wie momenteel even het nut niet ziet van onmiddellijke bezoekers via betaalde advertenties, is zoekmachine-optimalisatie (SEO) een uitstekend alternatief. Met SEO verbeter je de organische vindbaarheid van je website of webshop voor de lange termijn. Je richt je dan op de zoekwoorden die boven komen drijven bij het zoekwoorden- en concurrentieonderzoek. Als je je SEO zelf uitvoert tijdens een stil momentje is het gratis, maar je kunt je inzet ook prima combineren met het werk van de specialisten van Youvia. Denk dan in de eerste instantie aan de verbetering van devindbaarheid van je sterkste diensten en producten, zodat je die sterker positioneert voor het nieuwe jaar.
Bundel je krachten met Youvia
De ontwikkelingen blijven elkaar opvolgen en het is soms even puzzelen hoe je het beste door deze tijd heen komt. Youvia helpt je hierbij met scherp geprijsde en beproefde online marketingproducten, gecombineerd met advies dat je als ondernemer verder helpt. We tuigen je online marketingoplossingen snel met je op, en staan je bij in het onderhoud. Wil je weten hoe je bedrijf er qua online aanwezigheid, vindbaarheid, bereik en reputatie voor staat?