Begrippenlijst
A
A/B Testing
Het vergelijken van twee versies van een webpagina of advertentie om te zien welke beter presteert. Toegepast door Online Experts bij Youvia Website.
Add your business
De plek waar je zichtbaar en bereikbaar bent voor koopklare klanten.
Affiliate Link
Unieke URL die wordt gebruikt om verkeer en verkopen te volgen voor affiliate marketing.
Algorithm
Regels die zoekmachines gebruiken om zoekresultaten te rangschikken. Belangrijk voor SEO Specialisten bij Youvia SEO.
Alt Text
Tekst die wordt weergegeven als een afbeelding niet kan worden geladen, belangrijk voor SEO.
Analytics
Verzamelen en analyseren van data om websitegedrag te begrijpen. Gebruikt door Account Managers bij Youvia Analytics.
Anchor Text
Klikbare tekst in een hyperlink.
Answer Engine Optimization (AEO)
De ontwikkeling waarbij zoekopdrachten steeds vaker in vraagvorm worden gesteld in Google en andere zoekmachines. Het optimaliseren van content om hierop in te spelen, zorgt ervoor dat antwoorden direct en duidelijk worden weergegeven op google maar ook in AI-gestuurde zoekresultaten.
Artificial Intelligence Optimization (AIO)
AIO (AI Overview) is een functie van Google die AI-gegenereerde samenvattingen direct boven de zoekresultaten toont. In plaats van een lijst met links, krijgen gebruikers een door AI samengesteld antwoord op basis van meerdere bronnen.
B
B2B (Business to Business)
Marketing gericht op bedrijven.
B2C (Business to Consumer)
Marketing gericht op consumenten.
Backlink
Link van een andere website naar jouw website, belangrijk voor SEO.
Banner Ad
Grafische advertentie die op een website wordt weergegeven.
Betaalde zoekresultaten
Zoekresultaten waarvoor wordt betaald om bovenaan te verschijnen. Beheerd door SEA Specialisten bij Youvia SEA.
Black Hat SEO
Onethische SEO-technieken die in strijd zijn met de richtlijnen van zoekmachines.
Blogs
Het schrijven en publiceren van artikelen op een online platform, vaak met persoonlijke of professionele inzichten, meningen, of informatie.
Bounce Rate
Percentage bezoekers dat een website verlaat zonder interactie.
Brand Awareness
Mate waarin consumenten zich bewust zijn van een merk.
Buyer Persona
Fictief profiel van een ideale klant.
C
Call to Action (CTA)
Oproep aan de gebruiker om een specifieke actie te ondernemen, zoals “Koop nu”.
Click-Through Rate (CTR)
Percentage mensen dat op een advertentie klikt ten opzichte van het aantal vertoningen.
Claim your business
De plek op Goudengids waarbij je jouw bedrijf kunt claimen zodat concurrenten jouw naam niet gebruiken voor hun eigen business op Goudengids.
Content
Creëren en delen van waardevolle content op de website die gemaakt wordt door de klanten en waarbij we deze controleren op de juiste zoektermen.
Conversion
Wanneer een klant een gewenste actie onderneemt, zoals een aankoop of aanmelding.
Conversion Rate
Percentage bezoekers dat een conversie voltooit.
Cost Per Click (CPC)
Kosten per klik op een advertentie. Belangrijk voor SEA Specialisten bij Youvia SEA.
Customer Lifetime Value (CLV)
Totale waarde die een klant gedurende zijn hele relatie met een bedrijf genereert.
D
Display Advertising
Visuele advertenties die op websites worden weergegeven.
E
Email Marketing
Gebruik van e-mail om producten of diensten te promoten.
Engagement Rate
Percentage mensen dat interactie heeft met content, zoals likes, shares, en reacties.
G
Generative Engine Optimization (GEO)
Gebruik van AI om content te genereren en te optimaliseren voor maximale impact.
Google Ads
Advertentieplatform van Google. Gebruikt door SEA Specialisten bij Youvia SEA.
Google My Business
Het koppelen van de Google gegevens met verschillende platformen.
Goudengids vermelding
Het platform waar je jouw bedrijfsgegevens, reviews en afsprakenmodule kunt koppelen zodat klanten jouw producten of diensten kunnen kopen
I
Impressions
Aantal keren dat een advertentie wordt weergegeven.
K
Keyword
Woord of zin die wordt gebruikt om zoekopdrachten te matchen met relevante content. Belangrijk voor SEO Specialisten bij Youvia SEO.
L
Landing pagina
Specifieke webpagina waar bezoekers naartoe worden geleid via een advertentie of link.
Link building
Verkrijgen van backlinks van andere websites om SEO te verbeteren.
M
Marketing automation
Gebruik van software om marketingtaken te automatiseren.
Meta description
Korte beschrijving van een webpagina die in de zoekresultaten wordt weergegeven.
O
Organische zoekresultaten
Zoekresultaten die niet worden betaald, maar op basis van relevantie worden weergegeven.
Online locatie manager
de plek waar je al je bedrijfsgegevens kunt plaatsen, beheren en verbeteren zodat deze op meer dan 35 platformen wordt doorgeschoten. Dit zorgt voor uniformiteit en consistentie.
Online expert
een specialist op het gebied van online marketing die jou helpt met het beantwoorden van jouw vragen.
Omni
Gebruik van sociale media platforms om producten of diensten te promoten.
P
Prijs per click (PPC)
Advertentiemodel waarbij adverteerders betalen voor elke klik op hun advertentie.
R
Remarketing
Targeten van mensen die eerder je website hebben bezocht met advertenties.
Return on investment (ROI)
Winstgevendheid van een investering.
Reviews
Klanten vragen om hun beleving van de dienst/producten te beoordelen.
S
Search engine optimization (SEO)
Technieken om jouw website hoger te laten scoren in zoekmachines zoals Google. Uitgevoerd door SEO Specialisten bij Youvia SEO.
Search engine marketing (SEM)
Promoten van websites door hun zichtbaarheid in zoekresultaten te verhogen.
Social media marketing
Gebruik van sociale media platforms om producten of diensten te promoten. Beheerd door Social Media Specialisten bij Youvia Social Media.
T
Target audience
Specifieke groep mensen die je wilt bereiken met je marketingboodschap.
Traffic
Aantal bezoekers op een website.
U
User experience (UX)
Ervaring van een gebruiker bij het navigeren op een website. Verbeterd door Online Experts bij Youvia Website.
User interface (UI)
Ontwerp van de interface waarmee een gebruiker interactie heeft.
W
Webinar
Online seminar of presentatie.
Website
De landingspagina waarop jouw klanten je kunnen vinden
Webshop
De plek waar je jouw producten of diensten kunt verkopen aan jouw klanten.
Webcheck
Een online app waarbij je maandelijks kunt zien wat jouw concurrenten doen, hoe je website ervoor staat en waar je kunt verbeteren.
White Hat SEO
Ethische SEO-technieken die voldoen aan de richtlijnen van zoekmachines.
