6 manieren om je bedrijf te boosten na een zomerdip

Ontwerp Zonder Titel (5)

Elk jaar laten veel branches tussen juli en september een dip zien. Hoe krabbel je na een magere periode weer op en zorg je voor een boost van je verkopen of opdrachten?

We geven je 6 praktische tips waar je direct mee aan de slag kan.


1. Vind nieuwe klanten dankzij je bestaande klanten


Mond-tot-mondreclame is nog steeds één van de beste manieren om nieuwe klanten te werven. Er zijn alleen weinig ondernemingen die hier actief werk van maken. Deze vorm van reclame ontstaat wanneer klanten écht heel erg tevreden zijn over je onderneming. Dit kan te maken hebben met jouw producten of diensten, maar bijvoorbeeld ook met je bedrijfscultuur.

Door middel van referral-marketing kun je dit stimuleren. Dit is een marketingstrategie die van jouw klant een echte ambassadeur maakt. Vraag bijvoorbeeld je trouwste klanten om jou aan te bevelen bij bekenden in ruil voor een korting of om jouw product of dienst op social media te delen in ruil voor een bonus. Heb je samengewerkt met een fysieke winkel? Vraag dan of je visitekaartjes of flyers in de winkel mag leggen.



2. Check je prijzen


Het is belangrijk om te checken of je prijzen nog actueel zijn en juist worden weergegeven. Met name om te kijken of hier kansen liggen. Misschien zorg je er met een klein margeverschil wel voor dat je een stuk scherper in de markt staat dan je concullega’s en kun je hierop inzetten.

Ook kan je overwegen om prijzen op je website en/of in offerte anders te vermelden. Zo blijkt uit verschillende onderzoeken dat ronde prijzen, zoals € 10,-, een ander gevoel geven dan bijvoorbeeld € 9,99. Welke prijzen je het best kunt hanteren, is afhankelijk van wat jouw product moet uitstralen of welke doelgroep je wil aanspreken.

Bied je meerdere vergelijkbare producten op je website aan of heb je een vergelijkingssite, begin dan met de hoogste prijs. Mensen gebruiken namelijk vaak (onbewust) de eerste prijs die ze zien als referentie (benchmark) voor de vergelijking. De lagere prijs voelt dan ‘goedkoper’ aan. Hierdoor kun je een deel van je klanten beïnvloeden en richting een bepaald product sturen.



3. Bied exclusieve aanbiedingen


Het is een beetje een open deur, maar aanbiedingen zijn vaak erg aantrekkelijk voor klanten. Bied een korting, een cadeau of een extra service aan om een potentiële koper over de streep te trekken. Maak een actie tijdelijk, seizoensgebonden of “op = op” om urgentie te creëren.


4. Zet advertenties in


Als je snel meer verkeer op je website wil en meer klanten wil bereiken, dan is het verstandig om te kijken naar de inzet van SEA (Search Engine Advertising). SEA is het huren van advertentieruimte in zoekresultaten, welke boven de organische resultaten komen te staan. Je bepaalt van tevoren een budget waardoor je niet meer uitgeeft dan gewenst, bepaald het doel van je campagne en schrijft de advertentie en dan doet Google de rest. Hoeveel extra websitebezoekers je uit de campagne haalt, dus het aantal kliks op de advertentie, hangt af van hoe groot de concurrentie is op de zoekwoorden die je gebruikt. Hoe meer adverteerders op hetzelfde zoekwoord, hoe minder kliks.

De meest gebruikte advertentiemogelijkheden zijn tekstadvertenties (Search), productadvertenties (Shopping) en visuele advertenties zoals video- of displaycampagnes.

Wil je meer weten of de mogelijkheden, vraag dan een gratis en vrijblijvend adviesgesprek aan met één van onze online specialisten. Heb je al een SEA campagne lopen en wil je kijken of deze voldoende oplevert? Vraag dan een gratis SEA analyse aan. Wij kijken graag met je mee!



5. Kijk vooruit en bereid je voor


Ook al zitten we nu nog in de zomer, er komen weer momenten aan welke interessant kunnen zijn voor het binnenhalen van meer sales en opdrachten. Denk aan seizoensgebonden winterklussen, Black Friday of Kerstmis. Bedenk hoe je hierop kan inspelen en begin tijdig. Stel een nieuwsbrief op, plan je social media posts vooruit en ga alvast aan de slag met eerdergenoemde tips.

Vergeet niet kritisch te kijken naar je eigen website. Hoe actueel, duidelijk en aantrekkelijk is deze eigenlijk? En ben jij door potentiële klanten goed te vinden?



Extra tip: Maak gebruik van je marketingbureau


Klant zijn van Youvia betekent meer dan het afnemen van een product. Youvia is jouw partner en expert in alles wat met online marketing te maken heeft. Wil je sparren of heb je een vraag? Wil je een gratis scan van je website laten maken of ben je benieuwd hoe jij je bedrijf kan laten groeien? Neem gerust contact met ons op!



Meer tips ontvangen? Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief (links onderaan onze homepage).
Vrouw 04

Vrijblijvend sparren over jouw bedrijf en doelstellingen?

Plan dan volledig kosteloos een adviesgesprek met ons in. We helpen je graag!

Lees onze meest recente blogs: