SEA: hoe haal je het meeste uit zoekmachines?

Youvia Webinar SEA (2)

Wist je dat 97,8% van de internetgebruikers regelmatig gebruikmaakt van een zoekmachine? Hieruit kunnen we direct concluderen dat Search Engine Advertising (SEA) enorm belangrijk is voor MKB bedrijven.

We organiseerden een webinar over het onderwerp en vatten hieronder de belangrijkste punten voor je samen.


SEO vs. SEA


Maar wat is Search Engine Advertising (SEA) nu eigenlijk? Om dit te schetsen leggen we je eerst kort uit wat Search Engine Optimization (SEO) is, want dit is echt iets heel anders.

SEO is wat je zelf kan doen of kan laten doen om jouw website(pagina) zo hoog mogelijk in de zoekmachines terecht te laten komen. Dit doe je door middel van het optimaliseren van je content, de techniek van je website en het netwerk daaromheen. Zie SEO als een zeilboot. Je dient alle zeilen op de juiste manier te plaatsen en spannen om met de wind mee te kunnen varen. Na een hoop inspanningen weet je hoe je het best en het snelst op je eindbestemming komt. SEO is een duurzame investering en kost veel tijd. Het is een doorlopend proces dat uiteindelijk voor een langere periode haar vruchten zal afwerpen.

Wil je meer weten over SEO, lees dan ons blog "Wat is SEO en hoe zet ik dit slim in als ondernemer?".

Goed.. Terug naar SEA. Wat is het en welke taak heeft dit in het promoten van jouw bedrijf in de zoekmachines? Bij SEA betaal je ervoor om jouw bedrijf zo hoog mogelijk in de resultaten van Google te laten verschijnen. Je “huurt” deze plek. Het voordeel van SEA is dat je je vindbaarheid in de hand hebt naargelang jouw budget. Je betaalt per klik. De prijs voor deze klik verschilt van moment tot moment en van branche tot branche. Deze wordt onder andere bepaald door concurrentie en timing (hoeveel mensen willen er tegelijkertijd op hetzelfde zoekwoord gevonden worden). SEA kunnen we beter vergelijken met een speedboot. Je koopt de benzine, hiermee kun je van A naar B, maar is je benzine op, dan kun je niet verder.


Waarom investeren in SEA?


We horen je al denken, waarom is het voor mij als ondernemer belangrijk om te investeren in de SEA-methode?

● SEA zorgt ervoor dat koopklare potentiële klanten bij jou terechtkomen. Mensen die zoeken in Google zijn vaak al concreet op zoek naar het product of de dienst die jij aanbied.
● Met geotargeting kan je gericht adverteren in specifieke regio’s: zo klein als een straal van 1km tot heel Nederland of meer.
● Van het moment dat jouw advertentie online staat, is jouw bedrijf onmiddellijk bereikbaar voor deze koopklare klanten.
● Je kiest zelf jouw budget en het resultaat is meetbaar. Hierdoor kun je continue je prestaties blijven optimaliseren.
● De advertenties zijn allesbehalve eentonig. Je kunt gebruikmaken van tekst, afbeeldingen en filmpjes.



Zoekwoorden zijn essentieel


Een campagne staat of valt met zoekwoorden. Het belang van goede zoekwoorden is niet te onderschatten, kies deze dus met zorg. Hierbij moet je rekening houden met de volgende punten:

● Wat zijn de meest voorkomende of niche zoekwoorden?
● Kies je voor een short-tail of long-tail zoekwoord?
● Ga je voor promotionele of informatieve zoekwoorden?
● Wees niet bang om sommige woorden niet te gebruiken of zelfs specifiek uit te sluiten.

Nu dat je jouw doelen voor ogen hebt en weet welke zoekwoorden je wil inzetten is het tijd om je advertentie uit te werken. Maar hoe stel je deze op? Houd deze punten in je achterhoofd:

● Wie is jouw doelgroep? Of beter nog: wie is jouw typische (ideale) klant?
● Wat is jouw unique selling point, wat maakt jouw bedrijf speciaal?
● Vermijd technische details.
● Call to actions zijn een must. Maak duidelijk welke actie je vraagt.
● Integreer je zoekwoorden in de beschrijving en titel van je advertenties.
● Vermeld eventueel onderwerpen die interessant kunnen zijn voor jouw klant, zoals aankomende evenementen.


Aan de slag met slimme campagnes


Wil je scoren met je advertenties, dan ga je slim aan de slag:

● Timing is super belangrijk. Bepaal daarom een geschikte start- en einddatum, maar denk ook na wanneer jouw advertentie getoond moet worden. Niet iedereen is 24/7 online dus denk na over je advertentie uren.
● Bepaal bij voorkeur een maandelijks budget.
● Last but not least: blijf testen met je advertenties.


Een landingspagina die scoort


Een goede landingspagina is essentieel. Een kwalitatieve landingspagina moet overtuigend zijn en moet een laatste zetje geven aan de persoon die zojuist via jouw advertentie op je landingspagina geland is. Het zou zonde zijn als je betaalt voor een klik en de klant vervolgens afhaakt door een onprofessionele landingspagina. We geven je graag een paar tips mee:

● Focus op het onderwerp waarvoor de pagina is ontworpen.
● Schrijf een intrigerende, specifieke titel en ondertitel.
● Probeer te triggeren met cijfers en bijvoorbeeld negatieve statements.
● Zorg voor teksten die makkelijk te lezen zijn en werk met opsommingstekens.
● Neem minstens één call-to-action op.
● Maak gebruik van feiten, cijfers en testimonials of reviews.
● Zorg dat je landingspagina op elk scherm tot zijn recht komt (computer, smartphone en tablet).
● Vergeet de kleine lettertjes en wettelijke informatie niet.

Evalueren


De resultaten van je campagnes evalueren is super belangrijk. Hoeveel kliks waren er, welke trefwoorden scoren goed en welke minder, welke campagnes zijn het meest succesvol, … Door te evalueren kan je je campagnes bijsturen, je budget optimaliseren en zo kostenefficiënter te werk gaan.

Ben je er klaar voor om jouw website SEA-proof te maken? Of ben je benieuwd wat SEA kan betekenen voor jouw onderneming? Contacteer ons om jouw mogelijkheden te bespreken.

Vrouw 04

Iedere onderneming is anders. Daarom geven wij graag online marketingadvies op maat.

Onze online marketingspecialisten zoeken geheel vrijblijvend voor je uit welke online marketingoplossing het beste bij de situatie van jouw bedrijf past.

Lees verder met onze laatste blogs: