Werk aan de winkel: zo begin je een webshop

Istock 1230784005

Het aantal mensen dat online shopt groeit harder dan ooit. Nog nooit werd er zoveel geld uitgegeven op de digitale winkelvloer als in 2020. Steeds meer ondernemers – mét of zonder bestaande winkel – maken daarom de overstap naar een webshop. En het inrichten van je digitale kraam hoeft helemaal niet moeilijk te zijn. In dit artikel leggen we uit hoe jij in 8 simpele stappen een webshop begint.

Stap 1: Bedenk wat je wilt verkopen
Ja, dit lijkt natuurlijk een open deur. Maar bedenken wat je gaat verkopen in jouw webshop is niet altijd even makkelijk. Je wilt namelijk een origineel product aanbieden, maar ook weer niet iets dat té origineel is, omdat anders niemand erop zit te wachten. Ga op zoek naar een product dat aansluit op jouw persoonlijke interessegebied, waarvan je weet dat klanten ernaar op zoek zijn.

Natuurlijk kunnen de producten die je online verkoopt ook een directe afspiegeling zijn van je fysieke winkelaanbod. En dat is heel waardevol, want bedrijven die naast een fysieke winkel dezelfde producten ook online verkopen, zien een sterkere groei in hun omzet. Dit omdat zij al veel naamsbekendheid hebben, maar ook nieuwe klanten weten te bereiken.

Stap 2: Kies een domeinnaam
Heb je al een website voor jouw winkel? Dan kun je deze stap overslaan. Heb je nog geen website, dan is het belangrijk dat je eerst je domeinnaam vastlegt. Dit is het internetadres waarop jouw webshop straks te vinden is. Een goede domeinnaam voor je webshop is altijd kort en krachtig. Op deze manier wordt jouw webwinkel echt een feit. Denk maar aan Zalando of Bol – dat hebben ze goed bedacht!

Stap 3: Regel je hosting
Doe ook alvast onderzoek naar de hosting. Dit is de digitale serverruimte waarop jouw online winkel draait. Wil je dit zelf regelen? Zorg er dan voor dat je voldoende serverruimte huurt, zeker als je veel productfoto’s gebruikt. Een trage webshop is niet klantvriendelijk.

Stap 4: Kies webwinkelsoftware die bij jou past
Vervolgens kies je de juiste software waarmee je de webshop bouwt. Hierbij heb je verschillende opties, zoals kiezen voor open-source webwinkelsoftware (zoals Wordpress of Magento) of een kant-en-klaar pakket. Het voordeel aan open-sourcesoftware is dat je volledig je eigen webshop kunt bouwen. Hierdoor heb je alle vrijheid, maar je moet wel over programmeerskills beschikken. Dat maakt het voor veel ondernemers toch lastig, want bij het opzetten van een webshop komt meer techniek kijken dan het maken van een ‘gewone’ website.

Onze suggestie: kies voor een (kant-en-klaar) webwinkelpakket. Hiermee is het opzetten van een webshop een stuk makkelijker. In de meeste gevallen regel je hier ook je websitenaam en hosting (check!). Het grote voordeel van een webwinkelpakket is dat je meteen aan de slag kunt. Ook zijn de kosten relatief laag en is de software heel gebruiksvriendelijk. Bij Youvia bieden we ook webshoppakketten aan. Wij doen de techniek, richten de winkel in en voor je het weet stromen de orders binnen. Je hebt dus geen technische kennis nodig. Wel zo makkelijk! Lees hier meer over webshops via Youvia.

Stap 5: Gebruik verschillende betaalsystemen
Klanten moeten in jouw webshop veilig kunnen afrekenen én op een manier die bij hun past. Sommige klanten maken graag gebruik van iDeal, anderen juist weer van PayPal. Als je meerdere betaalmethoden ondersteunt, vergroot je de kans dat jouw klanten de items in hun winkelmandje afrekenen. Wanneer je bij Youvia een webshop begint, dan legt onze expert je hier bovendien alles over uit. De moeite waard om je in te verdiepen!

Stap 6: Zorg voor goede productfoto’s en omschrijvingen
Staat je winkel? Dan kun je hem inrichten. Dit kun je zelf doen of uitbesteden. Belangrijk hierbij is dat je gebruik maakt van goede productfoto’s en ijzersterke omschrijvingen. Voor de meeste klanten geldt namelijk dat ze heel informatief zijn ingesteld. Heb je geen productfoto’s? Dan koopt de klant ook niks. En als de omschrijvingen van jouw producten ontbreken, dan weet de klant ook niet wat hij moet verwachten.

Zorg daarom voor professionele productafbeeldingen (scherp en zo compleet mogelijk) en geef alle producten een duidelijke omschrijving. Hiermee komt jouw aanbod – of dat nou schoenen zijn of vaatwassers – het meest tot zijn recht. Ook draagt dit bij aan hoe goed jouw webshop straks gevonden wordt.

Tip van onze experts: Schaf een lichttent voor productfotografie aan. Dit is een opbouwbare tent met witte zijwanden, zodat je jouw producten op professionele manier kan fotograferen. Een kleine investering die zijn geld dubbel en dwars waard is!

Stap 7: Begin met promotie maken
Als je webshop live is (bij Youvia is dat al binnen twee weken) dan is het tijd om promotie te maken. Je kunt hiervoor adverteren in zoekmachines zoals Google en Bing, berichten plaatsen op social media of een nieuwsbrief sturen naar je vaste klanten. Vergeet ook niet je netwerk van vaste klanten of vrienden en familie in te schakelen. Mond-tot-oor reclame is ook in 2020 ontzettend waardevol.

Stap 8: Geef het tijd
Als je echt alles geregeld hebt, wil je geld gaan verdienen. Geef dit wel even tijd, want klanten weten een nieuwe webshop meestal niet meteen te vinden. Wat wel helpt, is alles in de winkel op orde hebben. Houd je inventaris goed bij en zorg ervoor dat binnengekomen bestellingen snel op de post kunnen. Tevreden klanten zijn altijd goed voor een stijging in je omzet.



Ben je enthousiast geworden en zie je het beginnen van een webshop wel zitten?
Bij Youvia helpen we je graag. Je hebt al een webshop vanaf eenmalig 425 euro. Daarna ben je in business voor maar 38 euro per maand.

Maak nu een afspraak voor een gratis adviesgesprek met onze webshop-experts: we staan voor je klaar!