Zo zet jij je eerste stappen binnen zoekmachine-optimalisatie

Istock 1448743394

Hoog scoren in Google is (helaas) geen exacte wetenschap, maar je kan je resultaat wel een handje helpen. We vertellen je in deze blog waarom het zo belangrijk is om bovenaan de resultatenpagina te staan en we geven je een aantal tips om daar te komen.

Waarom is het belangrijk om hoog te staan in de zoekresultaten van Google?


Waarschijnlijk heb je de grap “De beste plek om een lijk te verbergen, is pagina 2 van Google” wel eens gehoord. Een dooddoener inmiddels, maar niet minder waar. Internetgebruikers kijken immers zelden op pagina 2. Sterker nog, 99% van de kliks gaan naar resultaat 1 tot 10 (pagina 1). Reden genoeg dus om te zorgen dat jouw bedrijf vindbaar is voor Google en dat je op pagina 1 komt te staan. Er zijn verschillende technieken om daar te komen en we helpen je graag op weg.

SEO of SEA?

SEO en SEA zijn 2 verschillende methodes om zichtbaar te worden op de eerste (resultaten)pagina in Google. Soms is de afweging lastig te maken.

SEA staat voor Search Engine Advertisement. Het zijn de advertenties die je bovenaan de zoekresultaten ziet als je iets intikt in de zoekmachine. We noemen dit ook wel betaald adverteren. Je 'huurt' hiermee een plek op de eerste pagina in Google. We gebruiken de term 'huren', omdat je niet meer zichtbaar bent zodra je stopt met betalen.



Hoe het werkt? Je linkt gerichte zoekwoorden aan je advertentie zodat je te zien bent als iemand jouw gekozen zoekwoord(en) intikt. Ook is het mogelijk gericht te targeten, bijvoorbeeld op locatie. Vaak zijn dit tekstadvertenties die eruitzien als een gewoon zoekresultaat, maar je kan ook adverteren met een productfoto (Google Shopping). De ads worden duidelijk gemarkeerd als “advertentie”. De gebruiker ziet dus meteen dat dit gesponsorde content is, dat er betaald is voor deze positie in Google. Zodra iemand op je advertentie klikt en wordt doorverwezen naar je website, betaal je voor deze klik. Dit gaat van het maandelijks budget af dat je hebt ingesteld. De prijs van deze klik wordt met name bepaald door de concurrentie (hoeveel van jouw concurrenten in jouw regio ook gevonden willen worden op dit zoekwoord).

SEO staat voor Search Engine Optimization. In het Nederlands: zoekmachine-optimalisatie. Het gaat om dat wat jij kan doen om je website of content zo goed mogelijk te optimaliseren voor de zoekmachine. Beoordeelt de 'robot' van de zoekmachine jouw content als nuttig, goed en betrouwbaar? Dan zal je hoger ranken (hoger worden getoond in de zoekresultaten). Het ultieme doel van een zoekmachine zoals Google is immers om de zoekopdracht van de gebruiker zo goed mogelijk te beantwoorden. Dat is hun bestaansrecht.

Zowel SEO als SEA hebben hun waarde. Onderzoek toont dat er meer wordt geklikt op organische resultaten dan op advertenties (zo'n 70%), en dat gebruikers meer vertrouwen hebben in organische resultaten. Maar met SEA ga je voor een direct effect, terwijl voor SEO een langere adem nodig is. Zeker voor startende bedrijven is SEA een must. Anders kan het lang duren voordat je in de zoekresultaten terecht komt. SEO is wel een stuk duurzamer, je investeert veel tijd en energie, maar kunt hier lang van profiteren. Maar als je stopt met SEA zonder SEO-inspanningen, dan ben je direct niet meer zichtbaar op de eerste pagina.

Verschil tussen SEO en SEA

Beginnen met SEA, leren welke woorden goed voor jouw onderneming werken, en hier dan je SEO-strategie op baseren is dé weg naar succes. Is je SEO niet in orde? Dan zullen internetgebruikers niet bij jouw site terechtkomen en zullen ze dus ook niet aan jou denken om iets te kopen. Wil je weten hoe jij ervoor staat? Vraag dan vrijblijvend een SEO check aan.

Praktisch: hoe begin je met SEO?


Er zijn heel wat factoren die meebepalen of jouw website(pagina) hoog hoog zal ranken in de zoekresultaten. De magische formule van Google hebben we niet, maar we weten wel wat helpt. De belangrijkste factoren in SEO zijn:

  • Waardevolle, relevante content
  • Korte laadtijd
  • 'Responsive design'
  • Technische elementen
  • Beveiliging en toegankelijkheid

Goede content: Waardevolle content op SEO-vlak is content die de vraag van de zoekmachinegebruiker zo goed mogelijk beantwoordt. Waardevolle content creëer je door: je expertise te tonen in je vakgebied, autoriteit op te bouwen en je betrouwbaarheid te tonen. Hoe hoger de kwaliteit van jouw content, hoe sneller Google geneigd is om jouw website hoog in de zoekresultaten te tonen.

Korte laadtijd: Internetgebruikers zijn ongeduldig. Zo ongeduldig dat ze je amper 3 seconden de tijd geven om je website te laden, anders zijn ze weer weg… Op mobiel is dat zelfs nog minder. Daar houden we het na 1 à 2 seconden al voor gezien. Zorg er dus voor dat je pagina's en content snel laden.

Responsive design: Het is cruciaal dat je website op alle type devices (desktop, smartphone, tablet) goed wordt weergegeven en dat men gemakkelijk bij je content kan. Een responsive design maakt dat je website makkelijk schaalt naar een ander formaat of een ander toestel.

Technische elementen: Een aantal technische basiselementen moeten goed zitten als onderdeel van je zoekmachine-optimalisatie. Deze elementen zorgen ervoor dat zoekmachines precies weten waar je website over gaat en wat de waarde van jouw content is voor de zoekmachinegebruiker. Het gaat hierbij om een heldere sitestructuur, maar ook over titels, tussentitels, metadescriptions, een sitemap, etc. Ook is het belangrijk om goede, interne links te gebruiken. Dus om vanuit een pagina op jouw website via de tekst of buttons door te verwijzen naar andere pagina's op je website. Zo maak je je structuur duidelijker. Zorg ervoor dat Google van iedere pagina begrijpt waar deze over gaat.

Beveiliging en toegankelijkheid: HTTPS is nu het standaard protocol voor een veilige website. Is jouw website nog HTTP, zonder de laatste S? Dan zal je daarvoor ‘afgestraft’ worden en dus minder hoog ranken dan sites die wel het https-protocol gebruiken. Zorg er dus voor dat je beveiliging op orde is.


Wat kan je verder nog doen?


Een ander belangrijk onderdeel van SEO is linkbuilding. Met linkbuilding bedoelen we het verkrijgen van links op andere relevante websites die naar jouw website verwijzen. Hoe relevanter die website en hoe meer autoriteit deze website heeft, hoe groter het effect is op jouw online vindbaarheid.

Je kunt naar je eigen website verwijzen vanuit je social media-kanalen, branchewebsites zouden naar jouw website kunnen verwijzen en denk bijvoorbeeld ook aan zakelijke marktplaatsen zoals de Gouden Gids.

Zitten al deze elementen goed? Dan zal je website hoger scoren in de zoekresultaten. Zoekmachine-optimalisatie is echter niet iets dat je eenmalig aanpakt, het is een continue proces dat je voortdurend moet blijven onderhouden.

Klaar om jouw website SEO-vriendelijker te maken? Of benieuwd wat SEA kan doen voor jouw onderneming? Contacteer ons om te bekijken wat we voor je kunnen betekenen.

Vrouw 04

Iedere onderneming is anders. Daarom geven wij graag online marketingadvies op maat.

Onze online marketingspecialisten zoeken geheel vrijblijvend voor je uit welke online marketingoplossing het beste bij de situatie van jouw bedrijf past.

Lees hier andere relevante blogs: