Bereikbaarheid voor ondernemers
Overdag even telefonisch een afspraak maken bij de kapper. Een datum prikken voor een gezichtsbehandeling. Of even een zonnebankje reserveren. Velen van ons komen daar niet aan toe. We zijn veel te druk. Dat zul je als ondernemer direct beamen, maar het geldt ook voor je klanten. Ze zijn op verschillende momenten op zoek naar jouw dienst of product. Daarom is het belangrijk om als bedrijf 24/7 bereikbaar te zijn.
Tip 1. Contact opnemen wanneer het jou uitkomt
Geef de optie om vragen te stellen
Kies bijvoorbeeld voor een simpel bel-me-terug-formulier. De klant laat naam en telefoonnummer achter. Jij belt terug op een moment dat jou gelegen komt. Een betere optie is een formulier waarin je klant een vraag of bericht kan schrijven.
Altijd bevestigen
Vergeet niet om je klant een bevestiging te sturen nadat je het bericht ontvangen hebt. Dit is makkelijk te automatiseren. Geef -als het mogelijk is- ook aan binnen hoeveel tijd je de vraag beantwoordt. Je klant voelt zich gehoord en wacht in de meeste gevallen jouw antwoord af.
Tip 2. Social media: webcare
Een andere manier waarop je bedrijf altijd ‘geopend’ is, is door het inzetten van social media. Die zijn zeer laagdrempelig. Mensen maken er snel en gemakkelijk gebruik van. Beantwoord alle berichten die je via social media ontvangt zo snel mogelijk. Ook ’s avonds als extra service. Gebeurt dit vaak buiten werktijden, dan loont het om hulp in te schakelen van bureaus die gespecialiseerd zijn in ondersteuning op deze kanalen. Lukt dat niet, dan is het handig aan te geven binnen welke tijden je bereikbaar bent en dus snel antwoord kunt geven.
Tip 3. Automatisch afspraken maken
Niet iedere ondernemer is in staat om ’s avonds de telefoon op te nemen, e-mails te beantwoorden of te reageren via social media. Als je een online afsprakenplanner op je site hebt, hoef je niet eens altijd bereikbaar te zijn.
“Nu mijn klanten online een afspraak kunnen maken, heb ik mijn handen vrij om me op mijn echte werk te richten. En op mijn website zien ze meteen welke tijden nog beschikbaar zijn.”
Een goed voorbeeld is het reserveringssysteem van onlineafspraken.nl. Je vult vooraf in wanneer je plek hebt voor een nieuwe afspraak. Zodra iemand dan een afspraak maakt, krijg je automatisch een herinnering. Een ander voorbeeld is de ‘bel-me-terug-functionaliteit’. Je klanten kunnen dan zelf op je website aangeven dat ze teruggebeld willen worden.
Aan de slag
Met een afsprakenkalender, een contactformulier en met behulp van social media zorg je ervoor dat je ook buiten openingstijden bereikbaar bent. Ga vandaag nog aan de slag! Hulp nodig? Neem contact op met onze klantenservice.