De feestdagen komen er weer aan. In de weken rondom Black Friday, Cyber Monday, Sinterklaas, Kerstmis en zelfs Oud & Nieuw schiet de omzet in de detailhandel omhoog. Ieder jaar geven consumenten gezamenlijk een kwart meer uit dan in de rest van het jaar. En dit jaar zijn die cijfers naar verwachting nóg hoger. Omdat massaal de winkelstraten ingaan geen optie is, is online shoppen nog meer in trek dan anders. Nu is daarom hét moment om jouw onderneming een digitale boost te geven. Of je nou een grote, of een kleine ondernemer bent.
Maar hoe bereid je je hierop voor? En hoe zorg je ervoor dat je online gevonden wordt door de consument? In dit blog delen we 6 praktische tips om jouw verkoop te laten pieken tijdens de feestdagen. Dit kun je zelf doen, of met behulp van een digitale coach.
Tip 1: Zorg dat je goed vindbaar bent
Tip 2: Richt je verkoopkanalen slim in
Ook als je nog niet veel naamsbekendheid hebt, kun je met de feestdagen je omzet verhogen. Dit doe je bijvoorbeeld aan de hand van marketplaces: andere online verkoopplatforms zoals Bol.com, Amazon en Marktplaats. Door met jouw producten zichtbaar te zijn op deze kanalen bereik je een grotere doelgroep dan wanneer je alleen je eigen webshop inzet. Dat werkt als volgt. Stel, jij verkoopt bijzondere lampen. Als je marketplaces inzet, dan komen klanten die op Bol.com marketplace zoeken op de term ‘lamp’ ook bij jouw product uit. Tegelijkertijd ben je hierdoor beter vindbaar op Google, omdat ook Google Shopping jouw advertenties en producten oppakt.
Tip 3: Vraag klanten om een review te geven
Reviews van klanten zijn een must voor het verbeteren van je online verkoopcijfers. Consumenten zijn vaak gehaast op zoek naar een nieuwe online aankoop. Ze kiezen daarom eerder voor een bedrijf of product dat ze vertrouwen. Reviews zijn hierbij de doorslaggevende factor. Het gaat hierbij niet alleen om vijf sterren-reviews, maar ook om betrouwbaarheid en geloofwaardigheid. Vraag klanten daarom altijd om een review te geven over hun product of jouw aangeboden service. Vergeet ook niet om te reageren op ontvangen reviews: zowel op positieve als negatieve reviews antwoorden helpt bij het vergroten van jouw geloofwaardigheid.
Benieuwd hoe jouw onderneming scoort op het gebied van online marketing? Doe onze gratis Gratis Online Marketing Scan. Zo ontdekt je wat jij al goed doet, en wat er nog beter kan.
Tip 4: Laat die korting maar komen
Tip 5: Bied onderscheidende verzendopties aan
Tip 6: Schakel de hulp in van een digitale coach
Het vergroten van je online zichtbaarheid, het inzetten van digitale advertenties en het versterken van je online reputatie: je hoeft het echt niet allemaal zelf te doen. Eén van de grootste valkuilen voor ondernemers is denken dat online marketing een eenmanstaak is. Of een taak voor het bedrijf zelf. Zo vlak voor de feestdagen kan dit behoorlijk wat stress opleveren. Het inschakelen van een digitale coach is daarom een goede oplossing. Bij Youvia helpen we ondernemers zoals jij met het opzetten van alle online marketingactiviteiten rondom de feestdagen. Op deze manier heb jij je handen vrij om te ondernemen, of om tijd door te brengen met je familie. Allemaal terwijl de winkel online blijft draaien.
Begin vandaag nog
Maak je geen zorgen: het is absoluut niet te laat om nog met je marketingactiviteiten aan de slag te gaan. Vraag bijvoorbeeld vandaag nog onze gratis Gratis Online Marketing Scan aan en ontdek wat jij nu al goed doet, en wat er nog beter kan. Of neem contact op voor het inschakelen van jouw persoonlijke digitale coach. Door eenvoudig een aantal van de bovenstaande tips toe te passen op jouw onderneming, maak jij van deze feestdagen een ongekend verkoopsucces. Daar helpen we je graag bij.