Zo zorg je voor een goede online reputatie
De meeste Nederlanders oriënteren zich regelmatig op internet voordat ze een aankoop doen. Helemaal in deze tijd! Daarna besluiten ze óf en bij wie ze dat doen. De website van jouw bedrijf is een filiaal in die online winkelstraat. De voorgevel maakt meteen duidelijk wat je aanbiedt. En je trekt de aandacht van je doelgroep met een overzichtelijke en aantrekkelijke inrichting. Wat houdt een potentiële klant nog tegen? Verplaats je eens in de rol van consument. Hoe belangrijk is de betrouwbaarheid van een bedrijf voor jou? Gaat jouw voorkeur ook uit naar een ondernemer met een goede reputatie?
Factoren die van invloed zijn op je online vindbaarheid
Welke factoren kunnen de online vindbaarheid van je bedrijf beïnvloeden? Experts vanuit de hele wereld hebben die in kaart gebracht. We verdelen ze in 4 blokken: Bedrijfsprofielen, Reputatie, Website & SEO, en Klantfactoren. Youvia haakt hierop in met slimme oplossingen. Lees in deze blog hoe je werkt aan een goede online reputatie. Speciaal voor de ondernemer die geen whizzkid is. Maar die wel verdomd goed is in zijn vak.
De Tweewieler Gigant. Een specialist in elektrische fietsen en fietsaccu’s gevestigd in de Ventielstraat in Amsterdam.
Reviews, waarom zijn die zo belangrijk?
Er zijn steeds meer websites waarop klanten reviews kunnen achterlaten. Nederlanders hechten waarde aan die beoordelingen. Dat blijkt onder meer uit onderzoek van BrightLocal. Ruim 93% van de consumenten raadpleegt reviews bij de online zoektocht naar een product of dienst. En 85% heeft daar net zoveel vertrouwen in als in een persoonlijke aanbeveling van een bekende. Het aantal beoordelingen heeft zelfs invloed op de vindbaarheid van je website. Want als een consument reviews belangrijk vindt, dan vinden Google en andere zoekmachines dat ook.
De Tweewieler Gigant verzamelt reviews
Ze doen dat met het systeem van KlantenVertellen. Op hun website staat deze widget (afbeelding rechts):
Hierin lees je het aantal reviews en hun gemiddelde score. De widget linkt door naar hun beoordelingen die op de website van KlantenVertellen worden gepubliceerd. De score wordt automatisch aangepast als er een nieuwe review bijkomt.
Welke factoren maken een review belangrijk voor Google?
Reviews dragen niet altijd bij aan de verbetering van je online vindbaarheid.
Zoekmachines bekijken een aantal belangrijke factoren. Daarmee bepalen ze de online
reputatie van jouw bedrijf.
-
- Volume: hoeveel reviews heeft je bedrijf?
- Informatie: wat vertellen mensen in de beoordelingen?
- Diversiteit: waar zijn de reviews te vinden?
- Waardering: welke score krijgt je bedrijf?
- Betrouwbaarheid: wie heeft de review geschreven?
- Recentheid: wanneer heb je voor het laatst een beoordeling gekregen?
Zorg dus dat je veel positieve reviews van echte klanten verzamelt. En dat zo’n beoordeling relevante inhoud heeft. ‘Top bedrijf, goed geholpen!” Zo’n recensie is leuk om te lezen. Maar het zegt niets over je product of dienst.
Zoekmachines zoals Google hechten er waarde aan dat de reviews van je bedrijf op drukbezochte websites staan. Denk bijvoorbeeld aan Facebook, Foursquare en natuurlijk Google zelf. Miljoenen consumenten gaan daar juist op zoek naar bedrijven en lezen de beoordelingen. Bovendien komen de reviews op dit soort websites terug in het Kennisvenster van Google. Je beïnvloedt daarmee het vertrouwen van potentiële klanten in jouw bedrijf.
Een realistische online reputatie
Klanten die uit zichzelf een review achterlaten, zijn vaak óf heel positief, óf heel negatief. Dat geeft geen compleet en nauwkeurig beeld van je bedrijf. Verzamel voor een realistische online reputatie daarom actief reviews bij je klanten.
Maak die reputatie ook zichtbaar voor consumenten. Plaats bijvoorbeeld de gemiddelde score op je website of in je SEA-campagne. Dat leidt vaak tot aanzienlijk meer (online) verkeer naar je bedrijf.
Vergeet social media niet
Ook vindbaar of aanwezig zijn, beïnvloedt de reputatie van je bedrijf. Ons advies: maak in ieder geval een bedrijfsprofiel aan op Facebook, Twitter, LinkedIn, en Instagram. Zelfs als je ze niet actief gaat gebruiken. Consumenten zoeken regelmatig ook op deze populaire websites naar jouw bedrijf. De concurrentie profiteert van je afwezigheid. Het komt zelfs voor dat een onbekende een profiel op naam van jouw bedrijf aanmaakt. Bijvoorbeeld om je reputatie te schaden.
Onze fictieve fietsenzaak in Amsterdam zou deze post op Facebook geplaatst kunnen hebben:
Je hebt een profiel aangemaakt op de belangrijkste social mediaplatforms. De kans is aannemelijk dat je berichten krijgt van (potentiële) klanten. Een tip: ga de interactie aan. Die binding is goed voor je online reputatie. Daarnaast geeft het inzicht in hoe klanten jouw bedrijf, product, of dienst ervaren. Plaats af en toe ook eens interessante informatie of een leuke actie. Daarmee krijg je meer volgers. En dat aantal is weer een indicatie van de populariteit van jouw bedrijf op social media. Dat alles heeft impact op je online vindbaarheid.