Aanpassingen doen op je website zonder data is geldverspilling (GA4)

Istock 1431548780

Wil je dat je website hoog in de zoekresultaten van Google staat, dan zal je regelmatig je website moeten updaten. Het is belangrijk om aan je website te blijven werken, maar 'verbeteringen’ doorvoeren op zonder eerst de juiste data verzameld te hebben, is tijd- en geldverspilling. Je wil weten hoe jouw (potentiële) klanten zich gedragen op en rondom jouw website voordat je aanpassingen gaat doen. Voor het verzamelen en analyseren van websitegegevens is Google Analytics bij uitstek de oplossing.

Per 1 juli 2023 gaat Google volledig over op GA4 (de nieuwste update). Migreer je verzamelde data op tijd naar deze nieuwe versie, de oude gaat namelijk volledig uit de lucht. Heb je nog helemaal geen Analytics geïnstalleerd, dan is dit je 'nudge' om te beginnen met Google Analytics 4. Zie de tool als jouw geheime wapen waarmee je gemakkelijk waardevolle inzichten krijgt.

Belangrijkste redenen om Google Analytics te installeren


Voordat we je meer vertellen over de updates in Google Analytics 4 leggen we je eerst de basisredenen uit waarom je Analytics moet installeren. Zo verkrijg je onder andere inzicht in:

  • Je aantal websitebezoekers;
  • Waar jouw websitebezoekers vandaan komen (via welke link);
  • Welke pagina’s ze bezocht hebben en via welke pagina ze jouw website verlaten hebben;
  • Analytics volgt het gedrag van je bezoekers, bijvoorbeeld hoeveel minuten ze spenderen per pagina;
  • Je kunt rapporten bouwen, conversies meten en data over allerlei periodes met elkaar vergelijken.

Wat vinden wij de belangrijkste updates in GA4?


Google Analytics 4 werkt anders dan de oorspronkelijke versie. Het heeft andere features. De belangrijkste verbeteringen sommen wij hier voor je op:

  • Veelvoorkomende gebeurtenissen worden automatisch bijgehouden, voorheen moest dat ingesteld worden via Google Tagmanager;
  • Verzamelt zowel website- als app-gegevens om meer inzicht te krijgen in het klanttraject;
  • Gebruikt gegevens op basis van gebeurtenissen in plaats van sessies (hierdoor zijn je cijfers realistischer, omdat vroeger bezoekers die terugkwamen werden bestempeld als nieuwe sessies);
  • De tool maakt voorspellingen die op een laagdrempelige manier begeleiding bieden.

Redenen genoeg om aan de slag te gaan met Google Analytics 4!

Lees hier meer over alle ontwikkelingen rondom GA4.

Vrouw 04

Iedere onderneming is anders. Daarom geven wij graag online marketingadvies op maat.

Onze online marketingspecialisten zoeken geheel vrijblijvend voor je uit welke online marketingoplossing het beste bij de situatie van jouw bedrijf past.

Meer blogartikelen: