Je hebt een hartstikke mooie website laten bouwen, bent tevreden met hoe deze eruitziet, maar nu is het belangrijk om te achterhalen hoe deze presteert. Veel websitesystemen beschikken over dashboards waarin je wat data kunt terugvinden, zoals hoeveel bezoekers jouw website trekt, maar erg uitgebreid zijn deze vaak niet. Google Analytics is een uitgebreide en gratis tool die inzichtelijk maakt hoe succesvol jouw website werkelijk is.
Waarom is meetbaarheid belangrijk?
In eerste instantie zou je kunnen denken: “als mijn website gevonden wordt door de mensen die ernaar op zoek zijn, dan ben ik tevreden”, maar dat zou zonde zijn. Want hoe weet je wat werkt? Hoe weet je via welke zoekwoorden of welke pagina’s ze uiteindelijk bij jouw website zijn uitgekomen?
Wil je de situatie ooit kunnen verbeteren, of weten waarom bepaalde pagina’s bijvoorbeeld geen bezoekers trekken, dan moet je dit inzichtelijk maken. Als je van de één op de andere dag geen aanvragen meer krijgt via de website, en je snapt niet waarom, dan is het tijd om naar de resultaten van je website te kijken. Meten is weten. 😉
Wat kan je allemaal met Google Analytics?
Vragen als:
- Hoeveel bezoekers ontvangt mijn website (gemiddeld) per week, maand of jaar
- Hoeveel bezoekers zitten er nu live op mijn site
- Hoeveel pagina’s worden er gemiddeld bekeken door mijn bezoekers
- Via welke pagina komen de meeste mensen binnen of verlaten ze mijn website
- Hoeveel websitebezoekers worden uiteindelijk klant
- Hoeveel van mijn bezoekers vult het contactformulier in, e.d.
kunnen allemaal worden beantwoord door Google Analytics.
Tevens kunnen de resultaten gesplitst worden per organisch, betaald (advertenties) en andere bronnen. Zo zie je dus wat je advertenties aan bezoekers opleveren ten opzichte van je reguliere verkeer, of hoeveel mensen via social media of andere websites bij jou terecht zijn gekomen.
Wij als marketingbureau adviseren al onze klanten om Analytics als meetinstrument te installeren. Sterker nog: zonder Google Analytics adverteren wij soms liever niet voor onze klanten. Het blijft natuurlijk de keuze van de ondernemer, maar we willen graag zien wat onze inspanningen opleveren en kunnen bijsturen waar nodig. En dat zou volgens ons eigenlijk iedereen moeten willen zien.
Veranderingen op komst
Door de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) heeft Google de werking van haar systemen moeten veranderen. Er werd net wat teveel duidelijk over de klanten van bedrijven die Analytics geïnstalleerd hebben. Daarom komt Google met een nieuw systeem: Google Analytics 4 (GA4). Dit systeem zal het huidige uiteindelijk vervangen en voldoet wel aan de Europese richtlijnen van de AVG.
Binnenkort zullen wij meer delen over welke veranderingen op komst zijn. Houd onze blogs en nieuwsbrief hiervoor in de gaten. Nu al vragen? Mail of bel ons dan gerust. We denken graag met je mee!