Dit is waarom adverteren op social media zo belangrijk is voor jouw bedrijf

Adverteren Op Social Media

Wist je dat er in Nederland ruim 13,7 miljoen actieve sociale mediagebruikers zijn? En dat er in totaal 15,25 miljoen inwoners ouder dan 12 zijn? Dat betekent dat 90% van de Nederlanders met een leeftijd van 12 jaar of ouder actief zijn op Social Media. Gemiddeld spenderen zij ook nog eens zo’n 2 uur per dag op deze accounts. Kun je nagaan hoe groot jouw potentiële bereik als ondernemer is!

Wil jij graag weten hoe je jouw social media-accounts kunt optimaliseren en wat ervoor nodig is om succesvol meer klanten aan te trekken via jouw socials? Lees dan verder, want in dit blog delen we alle tips en tricks met je.

Het gebruik van sociale media in Nederland

We weten allemaal dat er talloze sociale netwerkplatformen zijn. Ze werken allemaal anders en hebben andere regels. Op bijna alle platforms kun je in een digitaal rapport zien hoeveel views, likes en clicks jouw berichten opgeleverd hebben. Dit is super nuttig, want zo kun je leren van jouw voorgaande acties en natuurlijk van je doelgroep en huidige klanten.


Meestgebruikte platformen in 2022 volgens onderzoek van Coosto

Social media biedt bedrijven een betaalbare en doeltreffende manier om met hun bestaande klanten te communiceren en op een zeer eenvoudige manier nieuwe klanten te werven. Daarnaast draagt slim gebruik hiervan bij aan de ranking van jouw onderneming in Google. Maar hoe doe je dat dan?

De sleutel tot succesvolle sociale media marketing is:

  • Luisteren
    • Wanneer gebruikers de interactie met elkaar opzoeken (likes, shares, etc.), dan slaan de platformen deze informatie op. Zo leert Facebook of Instagram jouw (potentiële) klant beter kennen en hier kun jij van profiteren. Zoek je een allround monitoringstool waarin al deze data samen komt, dan is de Online Locatie Manager een geschikte oplossing. Alle verzamelde informatie kun jij gebruiken voor het schrijven van relevante teksten of bij het inzetten van advertenties.
  • Netwerken
    • Social media is zeer geschikt voor het uitbreiden van je netwerk. Je kunt concurrenten en concullega’s volgen, maar ook je (potentiële) klanten om meer over of van ze leren. Netwerken is belangrijk voor iedere ondernemer en hiermee vergroot je je betrokkenheid online.
  • Beïnvloeden
    • Om mensen in jouw richting te laten bewegen, zul je ze een beetje moeten beïnvloeden. Eerst werk je aan je zichtbaarheid, daarna wil je mensen overtuigen van jouw product of dienst. Hiervoor kun je veel verschillende platformen en technieken inzetten, maar je kunt ook werken met influencers. Dit zijn mensen die betaald worden om anderen te overtuigen via social media.
  • Verkopen
    • Nadat je jouw doelgroep op de juiste manier beïnvloed hebt, is het belangrijk dat ze op een gemakkelijke manier bij je kunnen kopen. Tegenwoordig kun je direct via Instagram en Facebook verkopen, maar dit kan natuurlijk ook via je eigen website of andere kanalen. Bied mogelijkheden aan die bij jouw type klant passen.
  • Monitoren
    • Het is ontzettend belangrijk om alles bij te houden. Je wil kunnen leren van voorgaande acties én van je doelgroep. Hoe gedragen ze zich, welke CTA (call-to-action) werkt het best, hoe worden ze het liefst aangesproken. Testen, testen, testen. En monitoren! Hiervoor zijn meer dan genoeg verschillende tools beschikbaar.
Vraag jezelf af:
  • Wat is écht relevant voor mijn doelgroep?
  • Breng ik hiermee mijn belangrijkste boodschap(pen) over?
  • Behaal ik hiermee mijn doelstellingen?
Het is van essentieel belang dat je een duidelijke en sterke boodschap uitdraagt en dat je beschikbaar bent voor je klanten en prospects. Als je start met een actieve socialmediastrategie zonder de capaciteit om alle (aan)vragen te verwerken, dan sla je de plank natuurlijk mis.

Reviews & Ratings

Beoordelingen blijven onwijs belangrijk. De populariteit hiervan blijft groeien en steeds meer platformen bieden een beoordelingsoptie aan. Dat komt omdat consumenten graag gerustgesteld worden rondom hun aankoop. Ze willen voelen dat ze de juiste beslissing nemen of genomen hebben.

Daarnaast ken je de term ROPA misschien. ROPA staat voor Research Online, Purchase Offline. Oftewel: mensen gaan eerst online op onderzoek uit, vergelijken reviews en prijzen met elkaar en doen vervolgens hun aankoop in een fysieke winkel. Andersom zien we natuurlijk ook. Men is in een fysieke winkel, zien een product dat ze graag willen kopen, maar bestellen deze vervolgens (goedkoper) online.

Zorg ervoor dat je goed vindbaar bent met mooie reviews zodat consumenten voor jou kunnen kiezen.

Adverteren op sociale media

Wat is dan nu het grote verschil tussen je social media beheren en daarmee eens in de zoveel dagen een post plaatsen en adverteren op social media? Met adverteren creëer je één of meerdere posts die je vervolgens betaald laat tonen aan je doelgroep. Het draait hierbij met name om het bereik dat je behaalt, dus hoeveel mensen uiteindelijk je post te zien krijgen. Tegenwoordig kun je met organische posts (dus niet betaald) bijna geen bereik meer halen, misschien maar 5% van je volgers. Door te adverteren ben je dus niet meer afhankelijk van je volgers en likes.

De grote voordelen van social media advertenties:
  • Je kunt je doelgroep zeer nauwkeurig definiëren
  • Je kunt direct adverteren via meerdere kanalen
  • Facebook stelt een gratis advertentiemanager beschikbaar voor inzicht
  • Je hebt een enorm potentieel bereik.
Wat zijn dan nadelen van advertenties?
  • Het is een tijdrovend proces wil je het goed doen (veel testen)
  • Je hebt knowhow nodig van ieder platform dat je in wil zetten
  • Je hebt een goede strategie en een plan nodig voordat je start, anders verspil je jouw budget.
Om deze redenen wordt er vaak gekozen voor het uitbesteden van de social media marketing, veel ondernemers kiezen voor een online marketing bureau.

Bouwen van de advertentie

Goed, je hebt ervoor gekozen om te gaan adverteren op social media. Wat komt er dan kijken bij het bouwen van zo'n advertentie? Houd rekening met de volgende zaken:

  • Doelgroep bepalen
    Wie zijn jouw ideale klanten?
  • Budget bepalen
    Hoeveel ga je maandelijks investeren?
  • Doel van de campagne bepalen
    Bijvoorbeeld: hoeveel likes, volgers of ingevulde formulieren
  • Waar moeten jouw leads naartoe worden doorverwezen?
    Is dat je website of bijvoorbeeld je Facebookpagina?
  • Relevante teksten schrijven
    Wat willen ze horen en hoe breng jij jouw boodschap het best over?
  • Goede, rechtenvrije foto's en video's zoeken/maken
  • Tool kiezen waarmee je wil werken
    Facebook advertentiemanager, of tools zoals Coosto, Online Locatie Manager of Hootsuite?
  • Trends in de gaten houden
    Wat speelt er nu?
  • Testen, testen, testen...
    Al doende leert men!

Doelgroep definiëren

Eerder vertelde ik dat je je doelgroep nauwkeurig kunt bepalen. Hoe beter jouw doelgroep aansluit op jouw verhaal, hoe groter de kans is dat deze prospect converteert en dus ook daadwerkelijk doorklikt. Op basis van onderstaande gegevens kun jij de doelgroep van jouw advertentie samenstellen:
  • Geslacht
  • Leeftijd
  • Woonplaats of plaatsen waar ze vaak actief zijn
  • Ingestelde interesses
  • Wat voor soort posts iemand liked
  • Wat voor soort posts zijn/haar vrienden liken.

Trends op sociale media

Zoals je weet veranderen dingen continue. Wat vandaag in de mode is, is dat volgende maand niet meer. Social media verandert voortdurend. Hierbij delen we een aantal belangrijke trends met je: 

1. Portretformaat video's. Dat zijn video's waarbij het beeld rechtop staat (verticaal), in plaats van het bredere (landscape) beeld dat we gewend waren.

2. TikTok for Business. Zo'n 40% van de jongeren onder de 20 laat zich eerder beïnvloeden door TikTok dan door een zoekopdracht in Google als het gaat om het uitzoeken van een restaurant. Er vinden inmiddels bijna zoveel zoekopdrachten plaats in TikTok als in Google. Hier ligt dus zeker markt.

3. Employer branding. We willen graag een gevoel hebben bij een bedrijf. Wat is de sfeer daar, wat vinden ze belangrijk, waar staan ze voor en vind ik mezelf daarbij passen als consument?

4. Influencer marketing. Zeker niet nieuw meer, maar nog steeds onwijs populair. Werkt met micro influencers als je wat minder corporate wil overkomen of investeer in grote namen. Zij brengen vervolgens jouw product of dienst aan de man via hun eigen kanalen.

5. Podcasts. Steeds meer bedrijven of invloedrijke personen starten een podcast. De mensen die luisteren voelen zich vaak productiever tijdens het luisteren van zo'n podcast, en dit kan overal. Heb je iets moois te vertellen? Denk hier dan eens over na.

6. Social commerce. Inmiddels heeft 42% van de online shoppers al ooit iets gekocht via sociale media. Adverteren heeft dus absoluut zin.

Meest voorkomende fouten bij gebruik sociale media


We maken allemaal fouten en dat is oké, want daar leren we van. Wij geven je echter alvast een spoedsessie mee door de meest voorkomende fouten met je te delen:

  • Het negeren van gesprekken over jouw bedrijf of jouw producten op sociale media
  • Niet monitoren van en niet reageren op opmerkingen
  • Lukraak berichten plaatsen met een oproep tot actie (of sale) die geen context heeft
  • Niet persoonlijk communiceren maar automatisch en onpersoonlijk
  • Geloven dat je met veel volgers en veel likes automatisch ook veel gaat verkopen
  • Focussen op kwantiteit boven kwaliteit
  • Negatieve commentaren verwijderen
  • Te onregelmatig posten
  • Teveel #hashtags gebruiken
  • Vertrouwen op één enkel platform om te adverteren.

Wij kunnen ons voorstellen dat je na het lezen van dit blog een hoop informatie te verwerken hebt. Recent hebben we een webinar gegeven over het onderwerp. Deze kun je hier terugkijken.

Heb je vragen of wil je graag sparren over jouw situatie? Neem dan contact met ons op. 😊

Wil je weten welk social media platform het meest geschikt is voor jouw bedrijf?
Lees dan ons blog
Maak Social Media een krachtige pijler in jouw online strategie.

Vrouw 04

Iedere onderneming is anders. Daarom geven wij graag online marketingadvies op maat.

Onze online marketingspecialisten zoeken geheel vrijblijvend voor je uit welke online marketingoplossing het beste bij de situatie van jouw bedrijf past.

Lees onze meest recente blogs: