Tips voor jouw eerste stappen richting een betere online vindbaarheid

Beginnen Met Online Marketing Kan Overweldigend Zijn

Starten met online marketing kan net zo overweldigend zijn als starten met je eigen bedrijf. Om je op weg te helpen, leggen we in deze blog uit wat de belangrijkste zaken zijn die je als eerst op orde moet hebben én hoe je snel voor meer zichtbaarheid zorgt.

Positioneer jezelf goed

Het is belangrijk om duidelijk te maken waar je voor staat en wat je te bieden hebt. Wat onderscheid jouw bedrijf van de concurrentie? Wat is er bijzonder aan je producten of diensten? Deze onderscheidende kenmerken noemen we USP’s (unique selling points), omdat ze uniek zijn aan jouw zaak.

Heb je nagedacht over de missie van je werk? Wat de boodschap is die je wil overbrengen? Het is de moeite waard om een concreet toekomstbeeld te schetsen en die grote droom na te jagen.

Daarnaast is het belangrijk om een eigen merk op te bouwen. Denk hierbij aan een logo, je taalgebruik (jij/u) en de visuele aspecten (kleuren, lettertypes, etc.). Houd hierbij altijd je doelgroep in gedachten. Wat willen zij horen/lezen/zien?

Zorg voor een goede website of webshop

We krijgen de vraag wel een of "een website nog wel van deze tijd is", maar daar kunnen we een heel kort en duidelijk antwoord op geven: absoluut! Als je gevonden wil worden door jouw doelgroep, dan is het noodzakelijk om een goede website te hebben. Vinden potentiële klanten je tijdens hun online zoektocht niet terug? Dan besta je voor hen niet.

Toch is een website niet zomaar een internetpagina. Je zult met verschillende aspecten rekening moeten houden. Als professional dien je ervoor te zorgen dat de inhoud van je site relevant en boeiend is. Ook mag je website niet traag zijn en moet deze werken op alle soorten devices (computer, tablet en smartphone), ook wel 'responsive design' genoemd. Let er tevens op dat je website veilig en toegankelijk is.

Al deze elementen worden ook gecontroleerd door de verschillende zoekmachines en zijn dus belangrijk voor de online vindbaarheid van jouw bedrijf. Dat brengt ons bij het volgende punt:

Ben online vindbaar

Als jouw onderneming niet op de eerste pagina van Google verschijnt na een zoekopdracht, dan kun je net zo goed helemaal niet vindbaar zijn in Google. Idealiter verschijn je helemaal bovenaan de zoekresultaten, want daar gaan 99% van de kliks naartoe. Hiervoor kun je twee verschillende strategieën inzetten: SEO en SEA.

  • SEO (ook wel zoekmachineoptimalisatie genoemd) houdt rekening met de criteria van zoekmachines zoals Google en Bing. Belangrijk hierbij is dat je website technisch gezien perfect in orde is, een snelle laadsnelheid heeft én dat je goede content deelt. Scoor je daar goed, dan beloont de zoekmachine je met een hogere plaats (ranking) in de zoekresultaten.
  • SEA (of adverteren in zoekmachines) is de tegenhanger. In dit geval stel je een maandelijks budget in voor advertenties die verschijnen in de zoekmachine wanneer potentiële klanten op zoek zijn naar jouw diensten of producten. Je huurt hiermee dus eigenlijk een plekje op de eerste pagina in Google. Is je budget op, dan wordt je niet meer getoond totdat de volgende maand begint.

Een combinatie van beide strategieën is de ideale manier, want ze hebben beiden voor- en nadelen. Adverteren heeft direct effect, maar mensen klikken minder snel op advertenties. Zichtbaar worden tussen de organische resultaten (SEO) is moeilijker en kost meer tijd, maar trekt in verhouding wel meer potentiële klanten aan. Beginnen met SEA en op die manier veel data verzamelen om vervolgens die kennis in te zetten voor een strategische SEO-campagne werkt het best!

Men zoekt steeds specifieker en lokaler

Dat we alsmaar specifieker en meer lokaal gaan zoeken in Google blijkt wel uit onderstaande feiten:

  • 97% van de Google-gebruikers zoekt online naar lokale bedrijven, 12% doet dat elke dag
  • 76% van de lokale zoekopdrachten op mobiel resulteert in een fysiek bezoek
  • 28% van alle lokale zoekopdrachten leidt tot een aankoop
  • 46% van alle Google zoekopdrachten zijn locatie-georiënteerd*
  • 27% van klantinteracties gaat via de website
  • 73% van klantinteracties vindt plaats buiten de website om (google, social media, andere platformen)
*Kleine tot middelgrote bedrijven die geen basisstrategieën voor lokale SEO implementeren, lopen dus een ranking mis voor bijna de helft van alle Google-zoekopdrachten!


Beheer je bedrijfsgegevens online

Zichtbaar zijn in de zoekmachines is natuurlijk onwijs belangrijk, maar vergeet niet dat er ook andere relevante platformen zijn waarop je graag vermeld wil staan als bedrijf. Via social media platformen zoals Facebook of LinkedIn, maar ook via bedrijfsdatabanken zoals de Gouden Gids wil je gevonden worden. Het is dus belangrijk om na te gaan of je bedrijfsgegevens overal correct vermeld worden. Er is vrijwel niks frustrerender voor een consument dan online onderzoek doen en vervolgens voor een dichte deur staan.

Controleer zaken als:

  • Heb je hetzelfde adres op je website en je social media profielen staan?
  • Zijn je openingstijden up-to-date?
  • Staat het gebied waarin je actief bent als ondernemer wel juist omschreven?
Eerlijk gezegd kan het aardig veel werk zijn om je bedrijfsgegevens bij te houden op alle verschillende platformen en websites die er zijn (Google, Tripadvisor, Waze, TomTom, Openingstijden.nl, etc.). Voor bedrijven met meerdere vestigingen kan het zelfs als een onmogelijke taak voelen. Denk er daarom over na of je hier een geautomatiseerde tool voor zou willen inzetten.

Er bestaan meer dan genoeg managementtools waarbij je je social media kunt plannen, zoals Coosto of Hootsuite, maar er zijn ook tools waarin je dat kunt doen én meer. Denk aan het verzamelen en beheren van al je online reviews op één plek, inzien hoe goed je concurrenten scoren op voor jou belangrijke zoekwoorden en meer. Een tool zoals de Online Locatie Manager kan dat allemaal.


Blijf gefocust op jouw core business

Waarschijnlijk heb je uit bovenstaand verhaal een aantal punten gehaald waarmee je aan de slag wil gaan. Er is best wat werk aan de winkel voordat je bedrijf goed gevonden wordt op het internet. Het goede nieuws is dat al die inspanningen zich zullen terugbetalen, en je er niet alleen voorstaat. Met de juiste ondersteuning is het niet zo ingewikkeld als het op het eerste gezicht lijkt. Bij Youvia helpen we je bijvoorbeeld graag bij het ontwerpen van een professionele website, zorgen we ervoor dat je door zoekmachines wordt gevonden dankzij professionele SEO en SEA, reiken we je een centrale tool aan om je bedrijfsgegevens en je reviews te beheren en helpen we je om jouw producten online te verkopen.

Wil je meer leren over al deze onderwerpen? Kijk dan eens naar onze webinarplanning. Wellicht hosten we binnenkort een webinar over een onderwerp waar jij graag meer van wil weten.

Vrouw 04

Iedere onderneming is anders. Daarom geven wij graag online marketingadvies op maat.

Onze online marketingspecialisten zoeken geheel vrijblijvend voor je uit welke online marketingoplossing het beste bij de situatie van jouw bedrijf past.

Lees hier andere relevante blogs: