Google Alerts: hoe werkt het?
Automatisch meldingen ontvangen over interessante onderwerpen? Met Google Alerts, ook wel Google meldingen genoemd, ben je altijd op de hoogte van de nieuwste zoekresultaten in Google op basis van de door jou ingestelde zoektermen. Zo weet je precies waar en wanneer bijvoorbeeld jouw bedrijf online genoemd wordt. Google Alerts instellen biedt namelijk ook kansen om aan je backlink profiel te werken. In deze how to leggen we je uit hoe je zulke meldingen instelt en welke voordelen je er voor jouw bedrijf uithaalt.
Stap 1: Ga naar google.com/alerts
Via google.com/alerts kom je terecht op het startscherm ‘Meldingen’ van Google Alerts.
Stap 3: Controleer de alerts
Na het intypen van de zoekopdracht verschijnen rechts voorbeelden van resultaten naar aanleiding van je zoekopdracht.
Wat kun je ermee?
-
-
- Volg de bedrijfsnamen van je concurrenten en blijf zo op de hoogte van hun online- en mediastrategie.
- Houd in de gaten of je merk negatief besproken wordt, zodat je snel kunt reageren.
- Ontdek nieuwe blogs en sites waar jouw doelgroep te vinden is.
- Houd belangrijke zoektermen in de markt in de gaten om trends te identificeren.
- Blijf op de hoogte wanneer jouw merknaam benoemd wordt op een andere site. Op deze manier kun je aan je backlink profiel werken.
-
Heel handig dus!
Zodra je Google Alerts ingesteld hebt, is het een kwestie van monitoren. Heb je naar aanleiding van dit artikel behoefte aan advies op maat voor jouw onderneming? Schrijf je gratis in voor een Gratis Online Marketing Scan. We bellen je dan terug met een uitgebreide analyse van jouw bedrijf, plus talloze tips over hoe je je online aanwezigheid, online vindbaarheid, online bereik en online reputatie een boost geeft.