5 waardevolle functies van Google Mijn Bedrijf die jij als lokale ondernemer nog niet kent

Wat Betekent De Herpositionering Van Google Plus

Ooit was het zo dat je als bedrijf gevonden werd als je in de Gouden Gids stond vermeld. Tegenwoordig is een ander jongetje van de klas de grootste speler op dit vlak. Misschien ken je ‘m wel: onze grote vriend Google. Sindsdien is alles anders en heb je als onderneming hulp nodig van Google om goed gevonden te kunnen worden door jouw doelgroep.

Eén van de tools die Google beschikbaar stelt om jouw bedrijf zichtbaar te maken bij jouw doelgroep is Google Mijn Bedrijf (tegenwoordig Google Bedrijfsprofiel). Nu ligt het gebruik hiervan redelijk voor de hand, maar er zitten veel waardevolle functionaliteiten in de tool waar nog maar weinig ondernemers gebruik van maken.

1. Met reviews word je sneller gekozen

Youvia Google Reviews


Misschien ben jij toevallig een ondernemer die hier al wel actief gebruik van maakt, maar doe je dat nog niet, voel je dan vooral geroepen om hier vanaf nu mee aan de slag te gaan.

Jouw Google My Business pagina is namelijk het visitekaartje van nu. Als (potentiële) klanten jouw bedrijf opzoeken in Google, dan is dit het eerste wat ze zien. 70% van ons leest regelmatig tot altijd de reviews van een bedrijf voordat ze overgaan tot contact.

En zeg nu zelf.. Als jij de keuze krijgt tussen 2 vergelijkbare bedrijven en één van de twee heeft wel reviews en de andere niet, dan kies jij toch ook voor de eerste?



2. Content is key, dus plaats regelmatig foto’s, video’s en berichten


In jouw Google Bedrijfsprofiel heb je de mogelijkheid om foto’s en video’s toe te voegen. Heb je bijvoorbeeld een beautysalon of kapsalon, voeg dan voor- en na-foto’s toe. Ben je een aannemer en heb je recent een gaaf project opgeleverd? Laat dan zien hoe trots je daar op bent en vertel jullie verhaal. Daden zeggen meer dan woorden en het persoonlijk maken van jouw bedrijf maakt je onderscheidend. Nogmaals: dit is je online visitekaartje, dus maak hier gebruik van.

Een tweede voordeel hiervan is actualiteit, daar houdt Google van. Hoe vaker jij jouw profiel update en/of iets nieuws toevoegt, hoe beter. Google laat namelijk graag de meest recente informatie zien omdat deze informatie waarschijnlijk het beste antwoord geeft op de vraag van de zoeker. Goed voor de online vindbaarheid van je bedrijf, dus!



3. Geef aan waar jouw klanten een beroep op je kunnen doen


Er bestaat een functionaliteit genaamd ‘Servicegebieden’, hiermee geef je aan in welk gebied jouw bedrijf producten of diensten levert. Heb je een webshop en lever je in heel Nederland, dan kun je ‘Nederland’ kiezen. Maar ben je een loodgieter en kom je alleen in een aantal plaatsnamen in jouw regio, dan vul je deze in. Voor een Albert Heijn zou het bijvoorbeeld interessant kunnen zijn om een postcodegebied op te geven, omdat er vaak meerdere AH’s in één plaats zitten. Je creëert hiermee de situatie dat jouw (potentiële) klanten direct in Google kunnen zien of je in hun regio actief bent. Dat scheelt weer een telefoontje.

Is jouw website nog niet goed vindbaar op alle plaatsnamen waarin je gevonden zou willen worden, dan is dit een mooie techniek om jezelf daar toch te positioneren.


4. Onderscheid jezelf van je concurrentie met ‘Attributen’


Een andere mogelijkheid om op te vallen tussen je concurrenten, zijn attributen. Hiermee geef je bijvoorbeeld aan dat jouw restaurant een buitenterras heeft, dat het bedrijf gerund wordt door een vrouw, dat je brunch serveert of dat jouw onderneming LGBTQ+-vriendelijk is. Hierdoor wordt de kans groter dat je gevonden wordt op specifieke lokale zoekopdrachten. Dus als iemand Googelt op “brunchrestaurant in de buurt met buitenterras”, dan wordt het restaurant met bovengenoemde attributen getoond in de zoekresultaten.



5. Hoe specifieker jouw informatie, hoe groter de kans van slagen


Het doel van al deze functionaliteiten in Google Mijn Bedrijf is dat jouw potentiële klanten super gericht antwoord kunnen krijgen op hun vragen en dus het juiste bedrijf geadviseerd krijgen voor hun wens of probleem. Met de functie ‘Services’ kun jij als ondernemer precies aangeven waarmee jullie kunnen helpen. Een loodgieter kan hier bijvoorbeeld opgeven ‘Lekkende kraan repareren’ of ‘Toilet ontstoppen’, daar waar een kapper aangeeft ‘Balayage’ en ‘Highlights’ aan te bieden. Dus als iemand googelt op ‘kapsalon balayage’ dan wordt er een lokale kapsalon getoond in de zoekresultaten die deze dienst aanbied.


Online Marketing kan soms vrij overweldigend zijn met alle opties die je hebt, en soms is het niet duidelijk waarin je nu precies investeert. Het Google Bedrijfsprofiel is naast een eigen website in ieder geval een mooi beginpunt. Hopelijk heeft dit artikel je geïnspireerd om hiermee aan de slag te gaan.

Mis jij nog een punt op deze lijst? Laat het ons weten!

 

Hulp nodig?

Als je hulp nodig hebt bij het beheren van jouw bedrijfsprofiel in Google, kijk dan eens naar onze Online Locatie Manager of vraag direct en vrijblijvend een Online Marketing Check aan. Wij helpen je graag verder.

Andere relevante artikelen