Ruim 85% van de Nederlanders zoekt regelmatig op internet naar informatie voordat ze overgaan tot aankoop op het web of in een winkel. Ze vliegen door de online winkelstraat en beslissen in een split second waar ze naar binnen gaan. Het is dus belangrijk dat de online vindbaarheid van je bedrijf in orde is. Maar hoe doe je dat?
Factoren die van invloed zijn op je online vindbaarheid
Wat is dat, een bedrijfsprofiel? En wat heb ik er aan? Dat leggen we eenvoudig uit. Als voorbeeld gebruiken we een fictief bedrijf: De Tweewieler Gigant. Deze specialist in elektrische fietsen en fietsaccu’s zit in de Ventielstraat in Amsterdam.
Consistentie is belangrijk
Zorg ervoor dat je bedrijfsprofiel op elke plek precies dezelfde gegevens laat zien. Een voorbeeld: Op de gevel aan de Ventielstraat staat in strakke letters De Tweewieler Gigant. In het register van de Kamer van Koophandel staat onze Amsterdamse E-bikespecialist ingeschreven onder de naam De Tweewieler Gigant bv. Een medewerker van de fietsenzaak schrijft steevast De Tweewielergigant. 3 verschillende bedrijfsnamen voor diezelfde winkel. Doe je dat ook in je diverse bedrijfsprofielen, dan vindt Google je onbetrouwbaar. Onze fietsverkoper noemt zich in elk online visitekaartje De Tweewieler Gigant.
Vergroot de kans dat jouw bedrijf goed vindbaar is
Rijke bedrijfsprofielen worden gemiddeld 45%-61% meer bekeken dan profielen met alleen basisgegevens. Verrijk je Bedrijfsprofiel met extra informatie, zoals openingstijden en foto’s. Zo geef je een compleet en professioneel beeld van je bedrijf. In het onderstaand overzicht zie je dat die moeite voor aanzienlijk meer contactmomenten via je website zorgt.
De rol van Google Mijn Bedrijf
Bij de online vindbaarheid van je bedrijf hecht Google veel waarde aan Google Mijn Bedrijf. Dat is het centrale platform voor ondernemers om bedrijfsgegevens te beheren op Google Maps en Google Search. Maar ook voor bijvoorbeeld Waze, een veelgebruikte navigatieapp van Google. Zorg daarom dat je ook hier jouw visitekaartje achterlaat.