Een verhaal over vertrouwen

04-03-20 14:32 Comment(s) By Youvia marketing team

Bedrijfsprofielen maken je beter vindbaar in 
Google lokale zoekresultaten

8 lokale rankingfactoren

Elk jaar wordt becijferd welke factoren invloed hebben op de volgorde van de zoekresultaten bij een lokale zoekopdracht, zoals “Schoenenwinkel Enschede”. Dit gebeurt door Moz, een autoriteit op het gebied van lokale vindbaarheid. Zij vragen jaarlijks tientallen experts naar de belangrijkste factoren om beter te scoren in zoekmachines. Daaruit komen grofweg 8 factoren: Je eigen website, Google Mijn bedrijf, Bedrijfsprofielen, Links, Reviews, Social, Mobile Signals en Personalisatie. Belangrijkste les: er is niet 1 specifieke actie die u kunt doen om uw positie te verbeteren.

Wilt u gevonden worden, dan zal u met meerdere delen van bovenstaande schijf aan de slag moeten. Eerder besprak ik onder andere al Google Mijn Bedrijf en Reviews in deze blog komt u meer te weten over Bedrijfsprofielen.

Betrouwbaarheid van informatie

Afgelopen weekend was ik met mijn vriendin in Berlijn. Het was heel warm, dus we zochten naar de dichtstbijzijnde winkel die ijsjes verkocht. Na wat rondvragen hadden we nog steeds geen specifieke naam of locatie van een winkel gekregen. Omdat niemand precies hetzelfde noemde, was het maar hopen dat we bij een winkel uitkwamen die bestond, open was én daadwerkelijk ijsjes verkocht.

Denk als Google

Google wil de plek blijven waar mensen gaan zoeken, ook naar locaties in de echte wereld. Google bestaat omdat wij, als gebruikers, erop vertrouwen dat Google de juiste resultaten geeft. Zodra de informatie die Google geeft niet klopt, moet u op zoek naar een andere bron voor informatie. Als dat vaker gebeurt daalt uw vertrouwen in Google, waardoor uw in de toekomst misschien een andere zoekmachine gaat gebruiken. Iets wat Google natuurlijk wil voorkomen.

Google checkt daarom of de naam, adres, woonplaats en telefoonnummer (NAWT) die het van uw bedrijf weet, klopt. De zoekmachine scant andere sites waar uw bedrijfsgegevens voorkomen. Die scan kunt u vergelijken met mijn zoektocht in Berlijn naar het adres van een ijssalon. Als we de poppetjes in het plaatje hierboven vervangen door websites waarop bedrijfsgegevens gepubliceerd worden, dan ziet het er voor Google zo uit:

Een abc’tje natuurlijk dat Google een bedrijf niet aan zijn gebruikers wil laten zien als er op verschillende websites tegenstrijdige informatie vermeld wordt. Sterker: Google weet niet wát het aan de klant moet laten zien, omdat de zoekmachine niet kan bepalen welke gegevens juist zijn.

Consistente gegevens

Codewoord in dit hele betoog is vertrouwen. Google kijkt daarvoor dus op allerlei websites die bedrijfsprofielen publiceren. Al deze websites samen noemen we het ‘local ecosysteem’. Denk daarbij aan sites als openingstijden.nl, Facebook of detelefoongids.nl. Op hoe meer sites in het local ecosysteem uw bedrijf met consistente gegevens vermeld staat, hoe meer Google vertrouwt dat dit de juiste informatie is om te tonen aan de gebruiker. Vergelijk daarom het bovenstaande plaatje eens met het volgende. Welke van de twee voorbeelden geeft u het meeste vertrouwen dat u bij een ijssalon uitkomt?

Kijk hoe u er zelf voorstaat

Wat voor een ijssalon geldt, geldt ook voor advocaten, kappers, fysiotherapeuten en schilders. Het maakt niet uit in welke branche u opereert, uw bedrijfsgegevens moeten consistent zijn. Zo raakt Google niet in de war en voorkomt u dat de zoekmachine vertrouwen verliest in de juistheid van uw bedrijfsinformatie. Hoe doet u dat? Kijk naar de NAWT-gegevens op uw eigen website. Zijn die exact hetzelfde als de gegevens in Google Mijn Bedrijf? En op detelefoongids.nl, Facebook, openingstijden.nl en Foursquare? Vergeet hierbij niet de minder bekende online bedrijvengidsen als Cylex, Infobel en Opendi die voor Google ook belangrijk zijn. Ik ben benieuwd wat u over uw eigen bedrijf tegenkomt als u op die websites gaat zoeken!

Help! Het is een chaos!

Ok, het punt is duidelijk. Google heeft consistentie als basis voor vertrouwen. Toch zijn er weinig bedrijven die dit op orde hebben voor de tientallen websites die meespelen in het Nederlandse local ecosysteem. Wat moet u doen om dit te fixen? Op alle plekken waar uw gegevens verkeerd staan, zal u een account moeten aanmaken om de gegevens in lijn te brengen. Daar gaat flink wat tijd in zitten, maar dat zal zich uiteindelijk terugbetalen in vertrouwen van Google en dus zichtbaarheid van uw bedrijfsgegevens.

Snellere oplossing

Vindt u bovenstaande te veel werk? Ik kan het me voorstellen. Daarom mijn tip: bekijk via deze gratis tool hoe uw bedrijf op dit moment zichtbaar is op ruim 20 websites en navigatietools. De scan brengt alle NAWT-inconsistenties in een keer voor u in beeld. U ziet meteen op welke websites u wel en niet vindbaar bent, welke gegevens ontbreken of welke unog moet aanpassen. Bijvoorbeeld zoals hier zoals hier voor Café de Beyerd in Breda.

Share -