Google Alerts instellen. In 3 stappen zo gedaan

20-02-20 14:57 Comment(s) By Youvia marketing team

How-to over Google Alerts

Automatisch meldingen ontvangen over interessante onderwerpen? Met Google Alerts ben je altijd op de hoogte van de nieuwste zoekresultaten in Google op basis van de door jou ingestelde zoektermen. Zo weet je precies waar en wanneer bijvoorbeeld jouw bedrijf online genoemd wordt. In deze how to leggen we je uit hoe je zulke meldingen instelt en welke voordelen je er voor jouw bedrijf uithaalt. 

Wat heb je nodig?

Een Google account om je aan te melden voor Google Alerts. 

Maak er één aan via google.com. Bijvoorbeeld jouwbedrijfsnaam@gmail.com. 
                                                                                                                               

Stap 1: Ga naar google.com/alerts

Via google.com/alerts kom je terecht op het startscherm 'Meldingen' van Google Alerts.

Stap 2: Vul de gewenste zoekopdracht in

Typ in het zoekveld 'Een melding maken over...' de zoektermen waarover je meldingen wilt ontvangen. 

Voer hier je bedrijfsnaam in om alle recente zoekresultaten over je bedrijf te ontvangen. 

Het is ook handig om een andere relevante zoekterm in te stellen. Bijvoorbeeld van de dienst die je levert. 
                                               

Stap 3: Controleer de alerts

Controleer of je de juiste zoektermen hebt gebruikt. 
Na het intypen van de zoekopdracht verschijnen rechts voorbeelden van resultaten naar aanleiding van je zoekopdracht. 
Tip!

Denk eraan om de zoekwoorden af en toe bij te werken als er nieuwe ontwikkelingen zijn of je nieuwe inzichten hebt verkregen. Verandert je bedrijfsnaam of bied je een nieuwe dienst? Pas dan ook je Google Alerts aan! 

Wat kun je ermee?

Je weet nu hoe je Google Alerts-meldingen instelt, maar wat heb je er nou eigenlijk aan?
      • Volg de bedrijfsnamen van je concurrenten en blijf zo op de hoogte van hun online- en mediastrategie. 
      • Houd in de gaten of je merk negatief besproken wordt, zodat je snel kunt reageren. 
      • Ontdek nieuwe blogs en sites waar jouw doelgroep te vinden is. 
      • Houd belangrijke zoektermen in de markt in de gaten om trends te identificeren.

Heel handig dus!


Heb je naar aanleiding van dit artikel behoefte aan advies op maat voor jouw onderneming? Schrijf je gratis in voor een Online Marketing Check. We bellen je dan terug met een uitgebreide analyse van jouw bedrijf, plus talloze tips over hoe je je online aanwezigheid, online vindbaarheid, online bereik en online reputatie een boost geeft.

Doe die check!


Share -