Goed online vindbaar zijn met het bedrijfsprofiel

20-02-20 16:10 Comment(s) By Youvia marketing team

Het Bedrijfsprofiel op het Netwerk 
eenvoudig uitgelegd

Ruim 85% van de Nederlanders zoekt regelmatig op internet naar informatie voordat ze overgaan tot aankoop op het web of in een winkel. Ze vliegen door de online winkelstraat en beslissen in een split second waar ze naar binnen gaan. Het is dus belangrijk dat de online vindbaarheid van je bedrijf in orde is. Maar hoe doe je dat? 

Factoren die van invloed zijn op je online vindbaarheid

Experts vanuit de hele wereld hebben factoren in kaart gebracht, waarmee je de online vindbaarheid van je bedrijf kunt beïnvloeden. We verdelen ze in 4 blokken: Bedrijfsprofielen, Reputatie, Website & SEO, en Klantfactoren. Youvia haakt hierop in met slimme oplossingen. Het Bedrijfsprofiel op het Netwerk is daar een van. 
Wat is dat, een bedrijfsprofiel? En wat heb ik er aan? Dat leggen we eenvoudig uit. Als voorbeeld gebruiken we een fictief bedrijf: De Tweewieler Gigant. Deze specialist in elektrische fietsen en fietsaccu’s zit in de Ventielstraat in Amsterdam. 

Het Bedrijfsprofiel is je online visitekaartje

De bedrijfsnaam, een korte omschrijving van je producten of diensten, het adres, telefoonnummer en de website-url. Dat zijn de basisgegevens die belangrijk zijn voor potentiële klanten. Verzamel die informatie op je online visitekaartje en plaats dat op prominente knooppunten. Denk aan bijvoorbeeld Facebook en openingstijden.nl. We noemen zo'n visitekaartje Bedrijfsprofiel op het Netwerk.

De meeste mensen in Nederland gebruiken Google als ze online op zoek gaan naar informatie. Ze vertrouwen erop dat de zoekmachine de beste resultaten toont bij hun zoekopdracht. Google gebruikt een algoritme, een vastgestelde reeks instructies, die tot de beste antwoorden op de zoekvraag leidt. Het Bedrijfsprofiel op het Netwerk speelt daarin een belangrijke rol. Hieraan herkent Google jouw bedrijf namelijk. Komt de zoekmachine jouw visitekaartje vaak tegen op die prominente knooppunten, dan ben je betrouwbaar. Jouw positie in de zoekresultaten verbetert. Dat geeft je online vindbaarheid een flinke boost. 

Consistentie is belangrijk

Zorg ervoor dat je bedrijfsprofiel op elke plek precies dezelfde gegevens laat zien. Een voorbeeld: Op de gevel aan de Ventielstraat staat in strakke letters De Tweewieler Gigant. In het register van de Kamer van Koophandel staat onze Amsterdamse E-bikespecialist ingeschreven onder de naam De Tweewieler Gigant bv. Een medewerker van de fietsenzaak schrijft steevast De Tweewielergigant. 3 verschillende bedrijfsnamen voor diezelfde winkel. Doe je dat ook in je diverse bedrijfsprofielen, dan vindt Google je onbetrouwbaar. Onze fietsverkoper noemt zich in elk online visitekaartje De Tweewieler Gigant. 

Vergroot de kans dat jouw bedrijf goed vindbaar is

Rijke bedrijfsprofielen worden gemiddeld 45%-61% meer bekeken dan profielen met alleen basisgegevens. Verrijk je Bedrijfsprofiel met extra informatie, zoals openingstijden en foto’s. Zo geef je een compleet en professioneel beeld van je bedrijf. In het onderstaand overzicht zie je dat die moeite voor aanzienlijk meer contactmomenten via je website zorgt. 

De rol van Google Mijn Bedrijf

Bij de online vindbaarheid van je bedrijf hecht Google veel waarde aan Google Mijn Bedrijf. Dat is het centrale platform voor ondernemers om bedrijfsgegevens te beheren op Google Maps en Google Search. Maar ook voor bijvoorbeeld Waze, een veelgebruikte navigatieapp van Google. Zorg daarom dat je ook hier jouw visitekaartje achterlaat. 

Houd controle over je online visitekaartje

Wil je weten waar en hoe potentiële klanten jouw visitekaartje op het web vinden? Doe de Online Marketing-check. Daarmee zie je snel op welk knooppunt je jouw bedrijfsprofiel moet corrigeren. Of waar je er nog eentje moet plaatsen. Bedenk ook hoe je dat profiel kunt verrijken. Kun je wel wat hulp gebruiken? Of zoek je een eenvoudige oplossing waarmee je op 1 platform al je profielen beheert? Wij vertellen je graag hoe je dit efficiënt aanpakt.

Share -