Tips om hoger in de lokale ranking van Google te komen

21-02-20 11:13 Comment(s) By Youvia marketing team

Zo verover je een hoge plek 
in de lokale ranking van Google

Aan de slag met Google Mijn Bedrijf

De factoren die van invloed zijn op de volgorde van lokale zoekopdrachten in Google waren ooit een groot mysterie. Gelukkig is Google de afgelopen paar jaar wat transparanter geworden over het algoritme dat de ranking van haar zoekresultaten bepaalt. Zo weten we dat de volgende elementen een belangrijke rol spelen: 
  1. Relevantie: hoe goed komt je bedrijf overeen met de zoekopdracht? 
  2. Afstand: hoe ver is je bedrijf verwijderd van de locatie in de zoekopdracht? 
  3. Prominentie: wordt je product of dienst veel genoemd op andere sites?
    Sta je op sites met bedrijfsgegevens zoals detelefoongids.nl en openingstijden.nl?
          
Je hebt zelf niet altijd evenveel invloed op deze 3 punten. Het is daarom goed om te weten dat er factoren zijn die je wél zelf in de hand hebt. Deze spelen mee bij een betere ranking van je bedrijf in de zoekresultaten van onder meer Google Maps. Google Mijn Bedrijf is de regisseur in dit verhaal. Wij geven je 5 tips hoe jouw bedrijf een hoofdrol verovert in de lokale zoekresultaten. 

5 punten om je lokale vindbaarheid te verbeteren

1. Claim je bedrijfsvermelding voor Google Zoeken en Maps

Google zit met een datakwaliteitsprobleem, omdat er veel bedrijven op Maps staan die nooit hebben bevestigd dat hun gegevens kloppen. Door jouw bedrijf te claimen via Google Mijn Bedrijf en de juiste gegevens van je onderneming te vermelden, beschouwt Google die informatie als kwalitatief beter en dus relevanter. 

2. Zorg dat je bedrijfsgegevens up-to-date zijn

Zorg ervoor dat de bedrijfsgegevens compleet zijn en dat je een beschrijving van je onderneming toevoegt in Google Mijn Bedrijf. De gegevens zijn vervolgens voor jouw klanten te vinden in onder meer Google Maps. De volgende informatie mag in ieder geval niet ontbreken om lokaal gevonden te worden: 

      • De bedrijfsnaam, liefst identiek aan die op je website. 
      • Locatie(s) van je vestiging(en). 
      • Omschrijving van je diensten en producten. 
      • USP’s: waarmee onderscheidt jouw bedrijf zich van de concurrentie? 
      • Service: kunnen klanten naar jou toekomen of ga jij naar hen toe? 

3. Houd de openingstijden up-to-date

Nu we steeds vaker onderweg zoeken via onze mobiele telefoon is het van groot belang dat openingstijden up-to-date zijn. Mobiele gebruikers zoeken bijvoorbeeld naar de dichtstbijzijnde winkel die op dat moment geopend is. Het is mogelijk om op Google Mijn Bedrijf speciale of aangepaste openingstijden van je bedrijf te vermelden. Maak hier dus gebruik van. Bijvoorbeeld als je op andere tijden geopend bent tijdens de feestdagen. Google hecht veel waarde aan juiste informatie. Door de bedrijfsgegevens altijd up-to-date te houden, vergroot je de kans op een hogere (lokale) ranking. 

4. Ga in gesprek met de klant

Zorg niet alleen dat klanten reviews schrijven, maar reageer er ook op. Dit kan via Google Mijn Bedrijf. Je laat zo aan Google zien dat je waarde hecht aan de feedback van klanten. Reageren doe je natuurlijk niet alleen voor de zoekmachine. Je (toekomstige) klanten waarderen het ook. Het schept vertrouwen en versterkt jouw online reputatie. Dit zorgt voor terugkerende en nieuwe klanten. 

5. Voeg foto's toe in Google Mijn Bedrijf

Foto’s kunnen klanten over de streep trekken om jouw zaak te bezoeken. Aangezien Google zoveel mogelijk relevante informatie aan haar zoekers wil bieden, worden foto’s gewaardeerd. Plaats je geen foto’s in Google Mijn Bedrijf, dan laat Google in de Maps-resultaten alleen een streetview-plaatje van je bedrijfslocatie of een rode pin op de kaart zien. Dat is niet relevant voor de klant: het levert ze geen extra informatie op die niet ook al in Google Maps zelf staat. En wat niet relevant is voor de klant, is niet relevant voor Google. Dus niet goed voor jouw ranking in de zoekresultaten.        

Share -