Responsive design voor je vindbaarheid

21-02-20 08:39 Comment(s) By Youvia marketing team

Wat, hoe en waarom?

 In 2015 lanceerde Google Mobilegeddon. Smartphonevriendelijke sites kregen voorrang in de zoekresultaten. Had je je website niet aan mobiel gebruik aangepast, dan zou je langzaam uit de zoekresultaten verdwijnen. Uiteindelijk bleek dit mee te vallen. Websites die niet mobielvriendelijk waren, bleven ondanks Mobilegeddon hoog in de zoekresultaten staan. Maar daar kwam in 2018 verandering in. Google introduceerde mobile first-indexering. De mobiele website is sindsdien leidend voor een goede vindbaarheid in de zoekmachine. Heeft jouw bedrijf tot nu toe nog steeds geen responsive website? Dan is het nu echt de hoogste tijd om daar verandering in te brengen. 
In dit blog vertellen we je de ins en outs van responsive design. Lees mee waarom Google koos voor ‘mobile first’ en hoe jij meegaat in deze ontwikkeling. 

Waarom het besluit van Google?

Google en andere zoekmachines doen hun best om de gebruiker precies te geven wat hij zoekt. Met de opkomst van de smartphone ontstond een frustratie. Halve pagina’s. Niet werkende afbeeldingen. Eindeloos scrollen. Op mobiel niet te besurfen websites, omdat ze zijn ontworpen voor een desktopscherm. Google wil zo veel mogelijk frustratie besparen door je de beste internetbeleving te bieden. Daarom krijgen sites die zich aanpassen aan mobiele apparaten voorrang. De responsive site viert hoogtij.                                                                                                                                

Wat is een responsive website?

Een responsive website is een site die zich automatisch aanpast aan het formaat van het scherm waarop deze wordt geopend. Met slim programmeren zorg je dat elementen van een website een flexibele breedte krijgen. De website 'beweegt mee'. Is er geen ruimte voor 2 kolommen? Dan verschuift 1 van de kolommen naar beneden. Geen horizontale scrollbalk, dus. Ook de lettergrootte past zich aan. Deze is nooit te klein om te lezen op een smartphone. En de afbeeldingen veranderen van formaat. Geen gezoom dus, of gekantel met het scherm. 
"Het maakt met responsive design 
niet uit op welk apparaat mensen je site bezoeken. 
Of hoe hun scherm is ingesteld. 
De site is altijd logisch ingedeeld."

Zien hoe het werkt?

Ga achter een desktopcomputer zitten en open een website. Houd CTRL ingedrukt en scrol een stukje. Wanneer je inzoomt, zie je hoe het design zich aanpast. Kijk zelf even rond op het internet of test je eigen site.                                                                

Waarom een responsive website?

Stel, een bezoeker zoekt jouw product of dienst vanaf zijn telefoon. Het duurt lang, bijn a 10 seconden om je homepage te laden. Als dat eenmaal is gelukt, ziet je potentiële klant kleine, onleesbare letters. Als hij inzoomt, leest hij een paar woorden die net niet overeenkomen met wat hij zoekt. Hij klikt door, maar de pagina moet opnieuw lang laden. Nu klikt hij weg. Op naar de site van je concurrent. 

Gebruiksvriendelijkheid houdt bezoekers vast. Het maakt met responsive design niet uit op welk apparaat bezoekers kijken. Of hoe hun scherm is ingesteld. De site is altijd logisch ingedeeld. Geen afhakers vanwege te kleine buttons of onleesbare pagina’s. Ze blijven tevreden. 

Ontdek nog meer redenen 
waarom een mobielvriendelijke website 

onmisbaar is voor je online succes. 

Aangepaste snelheid

Tegenwoordig is mobiel internet een stuk sneller dan een aantal jaar geleden. Maar houd toch rekening met een langere laadtijd van je site op een mobiel apparaat. Niet elke smartphonegebruiker heeft namelijk de nieuwste -en daarmee snelste- telefoon. Een responsive ontwerp biedt hierbij uitkomst. Je stelt de site zo in dat hij bij een bepaald schermformaat automatisch overschakelt op kleinere afbeeldingen. Of je zorgt dat grote afbeeldingen niet worden geladen. Op een klein scherm overstemmen beelden anders de inhoud. Maar op desktopschermen zijn grotere aantallen plaatjes in een hoge resolutie juist een toevoeging. 

Bewust ontwerpen

Een responsive ontwerp heeft een onverwacht voordeel. Je wordt gedwongen om een goede website-strategie te kiezen. Als het scherm kleiner wordt, welk onderdeel van je site moet dan bovenaan komen? Wat zou een bezoeker met een smartphone als eerste willen zien? Dat is keuzes maken. Prioriteiten stellen. Niet alleen voor je site, maar voor je hele bedrijf. 

Verplaats je in de bezoeker met een smartphone. Wat verwacht hij van je site? Een belbutton bovenaan de pagina geeft de gelegenheid je bedrijf met 1 druk op de knop aan de telefoon te krijgen. Iets dat voor een desktopgebruiker minder relevant is. Een Google Maps-afbeelding met de locatie van je vestiging laat direct zien waar je potentiële klant moet zijn. Een responsive ontwerper stelt je mobiele website zo in dat bepaalde tools niet verschijnen op een groter scherm.                                                                

Wat brengt de toekomst?

Mobilegeddon pakte voor niet-responsive websites minder dramatisch uit dan verwacht. Sommige van deze sites behielden zelfs hun positie, omdat ze nog steeds veel werden bezocht. Maar met de introductie van Google’s mobile first indexering delven smartphone-onvriendelijke sites het onderspit. 

Youvia ontwerpt ook responsive

Je hebt nu gelezen waarom Google smartphone-vriendelijke sites voorrang geeft, en hoe jij jouw bedrijfswebsite hierop aanpast. Het wordt voor nieuwkomers steeds moeilijker -of zelfs onmogelijk- om met een niet-responsive site te scoren op Google. Daarom ontwerpt Youvia alle websites voor klanten responsive. Je website is gebruiksvriendelijk, en wordt beter gevonden in Google. Het maakt niet uit welk type scherm er in de toekomst op de markt komt, jouw site is altijd voorbereid. Go responsive!                                

Share -