Wat is online marketing
Online marketing is het promoten van jouw lokale bedrijf of je producten/diensten via het internet door gebruik te maken van digitale media. Bij digitale media moet je denken aan media zoals e-mail, social media, advertenties in de zoekresultaten en het verbeteren van de vindbaarheid van je website in Google, Bing, Yahoo en andere populaire zoekmachines.
Het doel van online marketing is om jouw doelgroep te bereiken op kanalen waar zij hun tijd besteden. Denk bijvoorbeeld aan Facebook, Instagram, LinkedIn, Google, YouTube en natuurlijk de GoudenGids. Via online marketing kun je verschillende doelstellingen realiseren, zo kun je de naamsbekendheid van jouw bedrijf vergroten, meer website bezoekers aantrekken, conversies (bijvoorbeeld offertes, bestellingen, reserveringen) verhogen of klantloyaliteit versterken.
Online marketing verschilt van de traditionele marketing (offline marketing), zoals televisie-, tijdschriften- en radioreclame. Deze traditionele manieren brengen vaak hoge kosten met zich mee en de resultaten zijn vaak moeilijk meetbaar. Dit in tegenstelling online marketing, wat naast de lagere kosten ook beter meetbaar en controleerbaar is, waardoor de efficiëntie van je marketing groter is.
Meer weten over hoe je online marketing kunt inzetten om jouw lokale bedrijf te laten groeien?
Plan een vrijblijvend adviesgesprek in met één van onze online specialisten
Wat zijn de belangrijkste voordelen van online marketing voor lokale ondernemers?
Online marketing levert de lokale ondernemer een aantal belangrijke voordelen op zoals: een groot bereik, meetbare resultaten, flexibiliteit en lagere marketingkosten.Een belangrijk voordeel is dat het bereik online enorm is. Tegenwoordig is vrijwel iedereen online te bereiken en dus ook jouw (lokale) doelgroep. Het jij een hele specifieke doelgroep? Geen probleem, online marketing biedt je de mogelijkheid om effectief je doelgroep te targeten, zodat je alleen consumenten bereikt die geïnteresseerd zijn in jouw producten of diensten.
Nog een groot voordeel van online marketing is dat het goed meetbaar is. Op elk gewenst moment kunt je inzicht krijgen in de effectiviteit van jouw website en promotie-campagnes. De data in bijvoorbeeld een tool als Google Analytics laat jou dagelijks zien hoeveel mensen op een link of advertentie klikken, in welke regio, op welk tijdstip, hoe vaak en hoe lang een webpagina bekeken wordt, hoe lang bezoekers op je website blijven, waar ze afhaken en meer. Op basis van deze informatie kun je advertenties, webpagina's en budgetten aanpassen. Dit maakt online marketing erg dynamisch en effectief.
Over budgetten gesproken, de kosten voor het uitvoeren van online marketing zijn aanzienlijk lager dan de kosten van offline marketing, zoals tv, radio en tijdschrift advertenties.
Meer weten over hoe je online marketing kunt inzetten om jouw lokale bedrijf te laten groeien?
Plan een vrijblijvend adviesgesprek in met één van onze online specialisten
Wat zijn de belangrijkste online marketing mogelijkheden voor lokale ondernemers
Bij online marketing voor lokale ondernemers draait het om twee dingen: lokale vindbaarheid en lokale zichtbaarheid. Deze twee onderdelen moeten samenkomen in een kort maar krachtig online marketingplan. Je kunt als ondernemer kiezen uit een legio online tools en technieken, het is echter wel belangrijk dat je goed aansluit bij het online gedrag van jouw doelgroep. Veel gebruikte lokale online marketing kanalen zijn: Google Bedrijfsprofiel, Google advertenties, advertenties op Facebook en Instagram, online bedrijfsvermeldingen, SEO en De GoudenGids.Een van de belangrijkste online tools voor lokale ondernemer is het Google Bedrijfsprofiel. Jouw bedrijfsprofiel zorgt ervoor dat je op Google Maps te vinden bent en getoond kan worden op lokale zoekopdrachten. Wanneer jouw Google bedrijfsprofiel aan de eisen van Google voldoet wordt je zichtbaar in de zogeheten local pack in Google.
Naast zichtbaar zijn in de lokale zoekresultaten in zoekmachines als Google en Bing zijn ook sociale media steeds belangrijker geworden. Vooral het adverteren op sociale media heeft een hoge vlucht genomen. Gericht adverteren op sociale media heeft menig lokale ondernemer nieuwe klanten en extra omzet opgeleverd. Maar het is wel iets waar je je in moet verdiepen. Testen, testen, testen want niemand weet van tevoren wat wel of niet gaat werken. Heb jij hier geen tijd voor of wil je het leergeld niet zelf betalen. Dan is het een goed idee om dit uit te besteden aan een expert in social media adverteren.
Meer weten over hoe je online marketing kunt inzetten om jouw lokale bedrijf te laten groeien?
Plan een vrijblijvend adviesgesprek in met één van onze online specialisten
Waar moet je als lokale ondernemer beginnen?
Start met een goede website. Wil je succesvol zijn met online marketing dan is een up-to-date website van levensbelang. Vaak worden websites van lokale ondernemers gebouwd en opgeleverd en daarna nooit meer naar omgekeken. Zonde want dit is juist een mooi kanaal om met klanten in gesprek te blijven ook al zijn ze op dat moment niet direct geïnteresseerd in jouw bedrijf. Daarnaast beloond Google websites met hogere rankings in de zoekresultaten wanneer zij actuele, relevante informatie bevatten. Wie wil nou op een website landen met achterhaalde of foutieve informatie en een ouderwets design.Het veranderen van jouw website hoeft niet altijd duur te zijn. Heel veel dingen kan je zelf doen. Zo kan je een blog beginnen, nieuwe producten vermelden op jouw website of ervoor zorgen dat mensen makkelijker een afspraak kunnen maken.
Een andere manier om op een duurzame manier meer omzet uit jouw website te halen is lokale SEO. Lokale SEO is essentieel voor lokale ondernemers. Juist die lokale zoekresultaten zijn bijzonder interessant voor lokale ondernemers. Zelfs een eenmanszaak kan de grote corporaties verslaan met lokale SEO. Je hoeft dus niet groot te zijn om bovenaan Google te staan. Wel heb je enige kennis nodig hoe je dit moet aanpakken maar je kan ook samenwerken met een online marketing bedrijf die je helpt met het verbeteren van jouw positie in de zoekmachines.
Echter SEO kost tijd. Google heeft het zoekalgoritme zo ingericht dat je niet direct bovenaan de zoekresultaten komt te staan. Voor bestaande websites kan het tot 13 weken duren maar voor nieuwe websites zelfs 35 weken. SEO is dan ook een online marketingstrategie voor de lange termijn. Wil je snel resultaat dan is het verstandiger om te adverteren op zoekmachines of op sociale media.
Meer weten over hoe je online marketing kunt inzetten om jouw lokale bedrijf te laten groeien?
Plan een vrijblijvend adviesgesprek in met één van onze online specialisten
Wij zijn Youvia
Jouw digitale coach voor online succes.
One-stop-shop voor ondernemers
Van websitebouw tot adverteren in Google: bij ons vind je alle tools onder één dak.
Tijdbesparend
Je kunt het zelf doen óf uitbesteden. Zo houd jij tijd over om te ondernemen.
Persoonlijke begeleiding
Iedere onderneming is anders. Daarom bieden onze digitale coaches altijd advies op maat.
Altijd een oplossing die bij jou past
Samen bekijken we welke oplossing het beste bij je huidige situatie past.
Dit mag je van ons verwachten
Youvia staat voor met speels gemak online succes behalen, door advies op maat, goede tools en goede service.
Alle tools onder één dak
Van SEO tot marketplaces: Youvia is een one-stop-shop voor ondernemers.
We nemen werk uit handen
Je kunt het zelf doen, óf uitbesteden. Zo houd jij tijd over om te ondernemen.
We geven advies op maat
Iedere onderneming is anders, en daar passen we ons advies op aan.
Inspiratie en advies
Ontdek onze kennisbank en laat je inspireren door andere ondernemers.
10 tips om jouw webshopbezoekers te verleiden tot een aankoop
Lees artikelHet voordeel van extra investeren in online marketing aan het einde van het jaar
Lees artikelWerkgeluk: De sleutel tot een succesvolle business
Lees artikelHeb je vragen?
Stel ze gerust. Onze experts zitten er klaar voor!
Bel: 020-4086400
Stuur ons een berichtJoin the club!
Meld je aan voor onze nieuwsbrief en ontvang wekelijks de beste online marketingtips.
Schrijf in