SEA of SEO? Hoe zet je ze in?

21-02-20 08:42 Comment(s) By Youvia marketing team

Succesvol online ondernemen gaat verder dan een mooie website. SEA en SEO zijn voor veel bedrijven onmisbaar. Maar wat is het precies en welke voordelen haal je hieruit voor je bedrijf? Na het lezen van dit artikel weet je meer over hoe SEA en SEO de online marketing van je bedrijf kunnen ondersteunen. 

Wat is SEA?

SEA staat voor Search Engine Advertising. Met SEA adverteer je in zoekmachines zoals Google, Bing en DuckDuckGo. Het werkt als volgt: een consument typt een zoekterm in, bijvoorbeeld 'tatoeage-artiest' en krijgt bovenaan de zoekresultaten relevante advertenties te zien. De adverteerder betaalt een bedrag per klik op de advertentie. Consumenten die klikken, komen op de site van de adverteerder terecht. 
Als adverteerder bepaal je zelf op basis van welke zoekwoorden je advertentie naar voren komt, en op welke juist niet. Gekozen zoekwoorden moeten relevant zijn voor je bedrijf, producten en hoofddiensten. Populaire zoekwoorden zijn duurder. Dus hoe hoger de concurrentie, hoe hoger de klikprijs. Gelukkig kun je zelf het maximale bedrag per klik instellen. Zo houd je controle over het advertentiebudget. Het kan zijn dat je daarmee op bepaalde woorden minder of niet vertoond wordt, simpelweg omdat het bod niet toereikend is. In dat geval adverteer je alsnog op de minder concurrerende zoekwoorden. Een gemiddelde klikprijs ligt tussen de 1 en 2 euro, maar het kan oplopen. Een redelijk budget voor een SEA-campagne varieert tussen honderd tot vele duizenden euro’s per maand. Het hangt er maar net vanaf hoeveel kliks voor dit bedrijf realistisch zijn. 
TIP! 
voor je SEA-campagne
Bedenk een interessante actie voor je doelgroep. Maak hier een pagina voor aan. Richte je SEA-campagne in op deze actie en stel je actiepagina in als landingspagina. Zo optimaliseer je het aantal kliks op je ad.

Waarom kiezen voor SEA?

SEA staat voor Search Engine Advertising. Met SEA adverteer je in zoekmachines zoals Google, Bing en DuckDuckGo. Het werkt als volgt: een consument typt een zoekterm in, bijvoorbeeld 'tatoeage-artiest' en krijgt bovenaan de zoekresultaten relevante advertenties te zien. De adverteerder betaalt een bedrag per klik op de advertentie. Consumenten die klikken, komen op de site van de adverteerder terecht. 

Een ander voordeel van SEA is dat je kunt bepalen tussen welke tijdstippen de advertentie zichtbaar is. Is je restaurant bijvoorbeeld alleen open tussen 16.00 uur en 22.00 uur? Dan laat je je advertenties alleen tussen 15.00 uur en 21.00 uur naar voren komen. 

"Bij ondernemen hoort adverteren. 
Met SEA adverteer je gericht op je eigen doelgroep."

SEA versus SEO: korte versus lange termijn

Klanten vragen ons vaak wat het verschil is tussen SEA en SEO, Search Engine Optimization. Het simpelste antwoord: voor SEA betaal je de zoekmachine en de specialist, voor SEO alleen de webbouwer of SEO-specialist. De methodes veroveren elk een eigen positie tussen de zoekresultaten. SEA-advertenties zien eruit als normale zoekresultaten, maar dan met een kadertje 'advertentie' erbij. SEO gaat over de organische resultaten. Advertenties staan meestal helemaal bovenaan. Een goede positie behalen tussen de niet-betaalde resultaten is lastiger en kost meer tijd. Maar: als deze positie eenmaal is bemachtigd, raak je hem minder snel kwijt. Je website blijft in die situatie gratis reclame voor je maken. De hoeveelheid ruimte die SEA- en SEO-zoekresultaten innemen wordt in beide gevallen sterk beïnvloed door de relevantie. 

Tips voor je SEO-activiteiten  

Voor goede SEO mag dit niet ontbreken op je site:  

      • Unieke en relevante content  
      • Tekstoptimalisatie op relevante zoektermen  
      • Duidelijke structuur in de tekst (koppen en logische opbouw)  
      • Bondige paginatitels  
      • Volledige en relevante paginabeschrijvingen  
      • Mobiele versie van je site  
      • Een overzichtelijke menustructuur  

Bundel de krachten van SEA en SEO

Als je zelf zoekt in Google, klik je dan op de ads bovenaan? Of scrol je eerst een stukje verder? Door zowel SEA als SEO in te zetten, versterk je de online positie van je bedrijf zowel tussen de betaalde als tussen de organische resultaten. Iedereen zoekt op zijn eigen manier. De een klikt op het eerste resultaat, de ander slaat de advertenties over en bekijkt alleen de organische resultaten. Door beide types in te zetten, hou je je bedrijf toegankelijk voor een breed scala aan consumenten. Bovendien biedt de informatie van je SEA-campagne kans om de SEO voor je website verder aan te scherpen. En andersom. 

Aan de slag met SEA en SEO

SEA of SEO? Het is eigenlijk geen kwestie van kiezen. Het zijn 2 verschillende strategieën die elkaar aanvullen. We hebben je hier de basis van beide toegelicht, maar er valt nog veel meer over te vertellen. Dat doen we bijvoorbeeld in het e-book Google Ads [link] en het e-book SEO 2.0. [link]

Sparren met een online 
expert van Youvia?

Youvia helpt ondernemers succesvol op weg met hun Ads-campagne en SEO-strategie. Onze online experts kunnen je hier alles over vertellen. Als je de Online Marketing Check doet, [link naar online marketing check] bellen we je terug om de mogelijkheden te bespreken. 

Je bedrijf beter vindbaar met SEO

Vergroot je omzet met trefwoorden en webteksten die hoog ranken in de zoekresultaten van Google.

Share -