5 tips om jouw onderneming razendsnel klaar te stomen voor Black Friday

Voorbereiden Op Blackfriday 1

Overgewaaid uit de Verenigde Staten en sinds 2016 steeds groter wordend in Europa: Black Friday en Cyber Monday zijn niet meer weg te denken uit het Nederlandse Retail landschap. De dag na Thanksgiving is voor de Amerikaanse winkels het startsein voor de feestdagen om met grote kortingen de klanten te verleiden naar hun winkel te komen. Op de maandag erna volgen de online retailers met hun kortingsdeals voor de feestdagen, vandaar de naam Cyber Monday.

Hoewel één van de belangrijkste shoppingweekends pas eind november plaatsvindt, is het nu echt tijd om te beginnen aan de voorbereidingen voor een succesvolle Black Friday (26 november) en Cyber Monday (29 november). 
Dit jaar moet niet alleen de ondernemer zich goed voorbereiden, maar ook de consument wordt aangespoord om op tijd inkopen te doen.

Thuiswinkel waarborg heeft zelfs een campagne gelanceerd om ervoor te zorgen dat de Sint en kerstman op tijd hun cadeaus binnen hebben. Thuiswinkel bestel op tijd
Door de pandemie zagen we vorig jaar een enorme verschuiving naar online en hoewel we gewoon fysiek naar de winkel kunnen, verwachten wij dat deze verschuiving ook dit jaar verder doorzet.


Shout, shout, let it all out: Black Friday deals

Zorg dat jouw klanten, maar ook potentiële klanten op de hoogte zijn van jouw Black Friday en Cyber Monday deals. Je kan dit doen op je eigen website/ webshop of Facebook/ Instagram pagina. Om nieuwe klanten aan te trekken, kan je een advertentiecampagne maken voor Social Media. Content kan je makkelijk zelf maken met een ontwerptool als bijvoorbeeld Canva. Ook een gerichte SEA (zoekmachine advertenties) campagne draagt bij aan meer bezoekers aan jouw winkel en/ of webshop. Meer weten over het opzetten van een SEA campagne? Lees 7 tips voor een succesvolle SEA campagne 

Extra inzicht: uit onderzoek blijkt dat er significant verschil is in het aankoopgedrag tussen vrouwen en mannen. Vrouwen kopen meer online dan mannen, maar mannen besteden meer geld en doen dat het liefst in de winkel. Kijk goed naar jouw doelgroep en hoe je deze wilt benaderen.


Mobiel, mobiel, mobiel

We doen steeds meer op onze telefoon, dus ook onze aankopen. Zorg ervoor dat jouw website en/ of webshop met alle functionaliteiten goed werken op een mobiele telefoon.


Zorg dat jouw deal altijd verkocht wordt

Bijna iedere dag komt er wel weer een nieuw tekort in het nieuws. Er is een tekort aan gas, aan grondstoffen, aan personeel en pakketbezorgers. Het is natuurlijk moeilijk in te schatten hoe succesvol jouw deal is en of je genoeg voorraad kan inkopen. Je kan diverse vouchers maken voor jouw deals. Op die manier hoef jij geen nee te verkopen en krijgt de klant alsnog zijn of haar product/ dienst.


WhatsApp Widget

Veel bedrijven zijn op zoek naar collega’s en misschien kom jij ook handjes tekort. Om er zeker van te zijn dat je altijd je klanten te woord kan staan, kun je een WhatsApp widget op je website of webshop zetten. Op deze manier heb je altijd contact met de klanten, terwijl je bezig bent. Er zijn diverse templates beschikbaar om jouw klanten op de beste manier van dienst te zijn. Deze zijn in te stellen met verschillende knoppen per pagina, buiten openingsuren of per contactpersoon.

Kijk eens op de website van Futy wat er allemaal mogelijk is: Futy 
Als je alles goed hebt geregeld voor Black Friday en Cyber Monday dan ben jij ook helemaal klaar voor Sinterklaas en Kerst.

Wij wensen alle ondernemers een succesvolle dagen toe!

Wil je zeker weten of jij klaar bent voor Black Friday of heb je hulp nodig? Laat je vrijblijvend adviseren door een Youvia online marketingexpert. Bel 020 4086400 of plan een afspraak via vrijblijvend adviesgesprek