Tip 1: Bepaal de online strategie van je bedrijf
De basis van je contentkalender
- Titel of onderwerp
- One-stop-shop voor praktische online marketing services
- Type content: is het een foto, een blog, een interview, een nieuwsbrief of een filmpje?
- Verantwoordelijke werknemer
- Kanaal: post je de content alleen op je website, is het een foto voor Instagram of Facebook?
- Deel je het ook op andere locaties?
Bij het opstellen van de contentkalender is consistente timing belangrijk. Enthousiasme is goed, maar overdrijf het niet als je daardoor later zonder content zit. Het is beter om een jaar lang 1 keer per week of maand iets te publiceren, dan 2 weken lang 6 keer per week en de rest van het jaar niets meer. Dit is een groot voordeel van de contentkalender. Je hebt al vroeg in het jaar een beeld van je beoogde ritme. Maar onthoud: meer is beter.
Tip 4: Rubrieken en Thema's
Houd de aandacht vast met terugkerende rubrieken. Zo creeër je vaste momenten waarop je met je volgers het gesprek aangaat. Femmegym, een sportschool voor vrouwen in Amsterdam, deelt bijvoorbeeld eens per maand een blog over voedingsmythes en -hypes. De blog staat op de website en vloeit ook rijkelijk op social media. Met deze rubriek weten de actieve volgers waar ze met hun vragen over voeding terecht kunnen. En de website wordt vaker bezocht.
Gebruik content om te inspireren, informeren, prikkelen en uitdagen. Daar straal je autoriteit mee uit. Goed voor je SEO.
Tip 5: Blijf flexibel
Berichten rondom een feestdag of gepland evenement leg je al vanaf het begin van het jaar vast. Maar vaak gebeurt er iets in de actualiteit wat een mooie aanleiding vormt om in te springen. Houd daarom ook de nodige ruimte vrij in je contentkalender.
Heb je vragen over het opstellen van een contentkalender? Wil je meer weten over het inplannen van berichten op je website? We helpen je graag verder met het optimaliseren van je website. Neem contact met ons op via onze service pagina.