Google Alerts instellen - In 3 stappen zo gedaan

Google Alerts Instellen In 3 Stappen Zo Gedaan

Google Alerts: hoe werkt het?

Automatisch meldingen ontvangen over interessante onderwerpen? Met Google Alerts, ook wel Google meldingen genoemd, ben je altijd op de hoogte van de nieuwste zoekresultaten in Google op basis van de door jou ingestelde zoektermen. Zo weet je precies waar en wanneer bijvoorbeeld jouw bedrijf online genoemd wordt. Google Alerts instellen biedt namelijk ook kansen om aan je backlink profiel te werken. In deze how to leggen we je uit hoe je zulke meldingen instelt en welke voordelen je er voor jouw bedrijf uithaalt. 

Wat heb je nodig?

Voor het instellen van Google Alerts heb je een Google account nodig om je aan te melden.
Maak er één aan via Google.com. Bijvoorbeeld jouwbedrijsnaam@gmail.com.
                                                                                                                               

Stap 1: Ga naar google.com/alerts

Via google.com/alerts kom je terecht op het startscherm 'Meldingen' van Google Alerts.

Stap 2: Vul de gewenste zoekopdracht in

Typ in het zoekveld 'Een melding maken over...' de zoektermen waarover je Google meldingen wilt ontvangen. 

Voer hier je bedrijfsnaam in om alle recente zoekresultaten over je bedrijf te ontvangen. 

Het is ook handig om een andere relevante zoekterm in te stellen. Bijvoorbeeld van de dienst die je levert. 

Stap 3: Controleer de alerts

Controleer of je de juiste zoektermen hebt gebruikt. 
Na het intypen van de zoekopdracht verschijnen rechts voorbeelden van resultaten naar aanleiding van je zoekopdracht. 

Google Alerts Tip!

Denk eraan om de zoekwoorden af en toe bij te werken als er nieuwe ontwikkelingen zijn of je nieuwe inzichten hebt verkregen. Verandert je bedrijfsnaam of bied je een nieuwe dienst? Pas dan ook je Google Alerts aan! 

Wat kun je ermee?

Je weet nu hoe je Google Alerts instelt, maar wat heb je er nou eigenlijk aan? Google meldingen werkt in principe als een soort online reputatie management. 
      • Volg de bedrijfsnamen van je concurrenten en blijf zo op de hoogte van hun online- en mediastrategie. 
      • Houd in de gaten of je merk negatief besproken wordt, zodat je snel kunt reageren. 
      • Ontdek nieuwe blogs en sites waar jouw doelgroep te vinden is. 
      • Houd belangrijke zoektermen in de markt in de gaten om trends te identificeren.
      • Blijf op de hoogte wanneer jouw merknaam benoemd wordt op een andere site. Op deze manier kun je aan je backlink profiel werken.

Heel handig dus!

Zodra je Google Alerts ingesteld hebt, is het een kwestie van monitoren. Heb je naar aanleiding van dit artikel behoefte aan advies op maat voor jouw onderneming? Schrijf je gratis in voor een Online Marketing Check. We bellen je dan terug met een uitgebreide analyse van jouw bedrijf, plus talloze tips over hoe je je online aanwezigheid, online vindbaarheid, online bereik en online reputatie een boost geeft.