Hoe verkopen via Bol.com

Hoe Verkopen Via Bol (1)

Verkopen via Bol.com:
Hoe werkt het en wat zijn de best practices?

Bol.com is de belangrijkste online marketplace van Nederland. In 2019 boekte het platform 2,8 miljard euro omzet, en dit getal gaat in 2020 flink stijgen. Ongeveer de helft van dat aandeel komt van externe zakelijke verkopers. Dit zijn ondernemers in het mkb die hun producten verkopen via Bol.com en daarmee gemakkelijk extra klanten aantrekken.

Wat zijn de voordelen van verkopen via Bol.com?

Bol.com is een alomvattend platform dat zijn zaakjes uitstekend op orde heeft. Het aantal dagelijkse bezoekers is enorm, en de algoritmes werken als een trein om bezoekers direct naar hun doel te leiden. Dat maakt Bol.com als verkoopplatform bij uitstek geschikt voor ondernemers.  Zakelijk verkopen via bol heeft voordelen om meerdere redenen:

  • Bol.com bedient 10 miljoen potentiële klanten
  • Geen opstartkosten
  • Je omzet komt in een stroomversnelling
  • De eenvoud spat er vanaf
  • Kansen voor klantenbinding
  • Verzendkosten bereken je gemakkelijk door
  • No cure? No pay!

Bol.com zoekt altijd goede verkopers

Een groot platform als Bol.com heeft enorm veel medewerkers, maar nooit genoeg om helemaal op zichzelf te draaien. Bol.com heeft dus verkopers nodig, en wil maar al te graag dat jij als  externe verkoper je producten via Bol verkoopt.

Het is dan wel belangrijk dat je goede producten aanbiedt en levering kan garanderen. Als je dat kan, en daar gaan we van uit als je ondernemer bent, dan ben je met Bol.com snel beste maatjes.

Heb je nog geen ervaring met online verkoop, maar heb je wel toegang tot een interessant niche-product, of een van de door Bol zelf geïdentificeerde gaten in de markt? Dan zoekt Bol.com jou als verkoper, en raden wij je aan het nu te gaan proberen.

Verkopen met één druk op de knop

Je kunt natuurlijk zelf aan de slag met het toevoegen van je producten op Bol.com. Hier komen wel een hoop werkzaamheden bij kijken. Denk aan het opzetten van een verkoopaccount, het maken van technische koppelingen met je webshop en het beheren van je voorraad.

Dat kan makkelijker. Je kunt er ook voor kiezen om te beginnen met Youvia Shoppingplaces. Dit is onze online dienst om jouw producten met één druk op de knop te verspreiden over 30 online marketplaces in heel Nederland, waaronder Bol en Google Shopping. Dit bespaart jou als ondernemer een hoop tijd en frustratie.

Hoe start je met verkopen op Bol.com?

Beginnen bij Bol.com is lang niet zo moeilijk als je denkt. De 2 eerste stappen zijn:

  1. Een account voor verkoop aanmaken
  2. Jouw beste artikelen aanbieden

Wees je ervan bewust dat als je een goed artikel aanbiedt, dat het goed mogelijk is dat je dat artikel dezelfde dag of week al op de post moet doen. Zorg er dus voor dat je je organisatie en je voorraad op orde hebt, en dat je weet waar het dichtstbijzijnde postkantoor zit en welke levertijd zij hebben. Of dat je al een postverzendingsbedrijf in arm hebt, natuurlijk. Nog beter.

Een account aanmaken om te verkopen bij Bol.com

Als je zeker weet dat je voldoet aan de kwaliteits- en leveringseisen van Bol.com, dan is het tijd om een verkopersaccount aan te maken. Een spannend moment, dat wel eens voor een nieuwe wending van je online ondernemerschap kan zorgen. Ga naar de Bol.com verkopersregistratiepagina en log in met je gebruikersaccount, of registreer je als gebruiker en volg het stappenplan. Bol.com verkopersregistratiepagina en log in met je gebruikersaccount, of registreer je als gebruiker en volg het stappenplan.

Je producten toevoegen aan het assortiment van Bol.com

Heb je je account aangemaakt, dan is het moment daar om producten toe te gaan voegen. Dit kun je automatiseren via je webshop, maar laten we voor dit voorbeeld ervan uitgaan dat je die nog niet hebt. Zoals je in het beleid van Bol.com hebt gelezen, moet elk product dat je gaat uploaden beschikken over een EAN-code. Klik in je bedrijfsaccount op 'Artikelen' en vervolgens op 'Aanbod per stuk toevoegen'. Voer de EAN-code in. Is jouw product nieuw op Bol.com? Mooi. Geen concurrentie. Voer je productspecificaties in, zoals de titel, een omschrijving, de afmetingen enzovoort. Het wijst zich vanzelf. Is het een bestaand product? Dan herkent het systeem de code, en wordt alles automatisch voor je ingevuld. Pas dan wel jouw prijs en de levertijd aan.

Via Excel meerdere producten in 1 keer toevoegen

Bol.com biedt verkopers de mogelijkheid om producten in batch toe te voegen. Onthoud dat je die dus wel allemaal moet kunnen leveren. Een verkeerde opvoer gaat ten koste van je online reputatie. De Excellijst staat bij 'Aanbod beheren via Excel' voor je klaar. Download het, vul het in, sla het op, en upload het weer op dezelfde plek waar je het had gevonden. Simpel zat. 




Onderzoek je concurrentie met de Verkoopanalyse

Onder het tabje Verkoopanalyse vind je nog een lading nuttige informatie. Zo zie je onder het tabblad 'Aanbieders' precies wie jouw producten nog meer aanbiedt, welke prijs ze vragen en wat hun score is op Bol.com. Superhandig om je kansen mee in te schatten. Heeft het voor jou zin om je prijs te verlagen? Probeer het eens. Wie weet verandert je product spontaan in een warm broodje over de virtuele toonbank. Speel eens met deze tools en data om meer te verkopen via Bol.com. Het gaat hoe dan ook leiden tot nieuwe inzichten.

Hulp nodig bij het verkopen via Bol.com en andere marketplaces?

Bol.com is één van de vele marketplaces in Nederland waar je als ondernemer gemakkelijk je producten kunt aanbieden. Heb je al een webshop, dan koppel je deze met Shoppingplaces van Youvia makkelijk aan diverse platforms.